سردی معاملات میلگرد در گرمای تابستان

سردی معاملات میلگرد در گرمای تابستان

www.BanaNews.irطی هفته گذشته به‌رغم افزایش قیمت بیلت در بازارهای جهانی، به دلیل رکود بازار مقاطع در ایران، متقاضیان انتظار خرید بیلت ارزان‌تر را داشتند که البته هنوز این تقاضایشان به نتیجه نرسیده، اما با توجه به احتمال کاهش نرخ تیرآهن و مشخص نبودن آینده بازار میلگرد احتمال تعدیل قیمت بیلت در هفته‌های آتی وجود دارد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) در بازارهای جهانی نیز همانند ایران مقاطع شرایط رونق را از خود نشان نمی‌دهد و احتمال افزایش نرخ‌ها با وجود رشد قیمت بیلت بعید است مگر اینکه روند باثبات قیمت مواد اولیه به خصوص سنگ‌آهن تغییر کرده و تقاضا برای آنها افزایش یابد. روند معاملات انواع محصولات فولادی در هفته گذشته ازسوی مرکز خدمات فولاد ایران مورد بررسی قرار گرفته که مشروح آن را می‌خوانید:

افزایش قیمت بیلت

هفته گذشته در بورس فلزات لندن بازار بیلت صعودی بود و متوسط قیمت بیلت هفته گذشته با ۴ درصد رشد به ۶۰۶ دلار رسید.

رشد قیمت میلگرد در بازار داخلی ترکیه قیمت بیلت را بالا کشاند و در کل ۳۰ تا ۳۵ دلار رشد داشت. قیمت‌ها ۷۰۰ تا ۷۰۵ دلار درب کارخانه شنیده شد. قیمت صادراتی نیز در این حدود رشد داشت ۷۱۰ تا ۷۲۰ دلار فوب و در مواردی تا ۷۶۰ دلار فوب هم شنیده شد.

آن طور که پیش‌بینی شده بود بازار صادرات بیلت سی‌آی‌اس بهبود یافته است. خرید مشتریان خاورمیانه بالا رفت و به تولید‌کننده‌ها کمک کرد تا قیمت‌ها را بالا ببرند. در حوزه دریای خزر نیز شرایط بهبود داشت و عرضه‌کننده‌ها توانستند از افت قیمت جلوگیری کنند. قیمت صادراتی آگوست با حدود ۱۰ دلار رشد از ۶۶۰ دلار فوب بالاتر است. در خاور دور با اینکه خرید‌ها کمی کاهش یافته، ولی عرضه‌کننده‌ها هنوز خوشبین هستند انتظار می‌رود در ماه سپتامبر که باران‌های موسمی منطقه به پایان برسد تقاضای بیلت افزایش یابد. قیمت فعلی بیلت سی‌آی‌اس ۶۶۰ دلار فوب خاور دور است.

قیمت پیشنهادی بیلت روسیه و اروپا در حدود ۶۸۰ تا ۷۰۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر شمال آفریقاست و به دلیل رکود این بازار احتمال افت قیمت می‌رود. در چین رشد تقاضا قیمت بیلت را تا ۱۲ دلار بالا کشاند. در مصر ۷۲۰ دلار سی‌اف‌آر شنیده شد.

تقاضا برای بیلت ارزان تر در ایران

هفته گذشته بیلت در ایران بازار آرامی را پشت سر گذاشت. از اول هفته بیلت سایز ۱۵۰ میلیمتر در انزلی روی تریلی ۷۶۰ تا ۷۶۵ تومان پیشنهاد شد و در اواسط هفته محموله‌هایی از نوشهر و امیرآباد در همین قیمت‌ها عرضه شد. با توجه به سکوت بازار مقاطع، خریدارها به‌دنبال کاهش قیمت بودند. ولی فروشنده‌ها در مقابل افت بازار مقاومت کردند که بیشتر به دلیل محدودیت واردات و بهبود قیمت در بازارهای خارجی بود. بیلت سایز ۱۲۰ میلیمتر تولید داخل هم تا ۷۶۳ تومان عرضه شد.

بازار بیلت به دلیل رکود بازار مقاطع از رونق چندانی برخوردار نیست، اما احتمال کاهش قیمت هم نمی‌رود مگر آنکه فروشنده‌ها با توجه به هفته پایانی ماه نرمش به خرج دهند. در ۴ ماه اول امسال واردات بیلت تقریبا با تقاضای آن برابری کرده است قیمت‌های پیشنهادی تحویل سی‌اف‌آر انزلی ۶۷۰ تا ۶۷۵ دلار در هر تن در هفته گذشته بوده است.

ثبات تقاضای میلگرد در کشورهای منطقه

هفته گذشته در بازار داخلی ترکیه قیمت میلگرد رشد کرده و به ۹۱۹ دلار با ۱۸ درصد مالیات بر ارزش افزوده رسید؛ چرا که کمبود عرضه و بهبود تقاضای داخلی موجب این روند شد. قیمت صادراتی نیز به ۷۳۵ تا ۷۴۵ دلار فوب رسید، اما با این حال قیمت‌های فعلی پیشنهادی ترکیه مورد پسند خریداران خارجی نیست.

امارات ترجیح می‌دهد در۷۳۵ دلار بازار داخلی خرید کند. سوریه به دنبال ۲۰ دلار تخفیف است و مصری‌ها در بازار داخلی ۲۰ تا ۳۰ دلار ارزان تر معامله می‌کنند. در مصر هم هفته گذشته قیمت میلگرد به دلیل پایین بودن تقاضای مصرف‌کننده‌های نهایی ۳۴ دلار هر تن کاهش یافته و به ۸۱۴ دلار هر تن رسیده بود.

هفته گذشته عراق چند محموله کوچک در ۷۴۰ تا ۷۴۵ دلار درب کارخانه از ترکیه خرید. در کل نزدیکی ماه رمضان و گرمای هوا تقاضای میلگرد را کاهش داده، ولی چون بازار داخلی ترکیه رونق دارد روند صعودی ادامه خواهد داشت.

قیمت پیشنهادی میلگرد صادراتی جنوب اروپا به کشورهای شمال آفریقا طی چند هفته گذشته ثابت بوده است که قیمت آن ۵۱۰ تا ۵۲۰ یورو هر تن فوب است که پیش‌بینی می‌شود سطح خرید با نزدیک شدن به ماه رمضان کاهش یابد.

در بازار داخلی شمال اروپا قیمت درب کارخانه میلگرد ۷ یورو افت داشت. در بازار داخلی آمریکا قیمت نقدی میلگرد ۷۲۰ تا ۷۴۰ دلار هر شورت تن و ثابت بود. قیمت مقاطع سی‌آی‌اس به ویژه میلگرد ۱۰ تا ۲۰ دلار بالا رفت.

بازار واردات میلگرد جنوب شرق آسیا در رکود بود. میلگرد کره ۷۴۰ دلار سی‌اف‌آر و محصول ترکیه ۷۷۰ تا ۷۸۰ دلار سی‌اف‌آر بود. میلگرد چین اخیرا ۶۸۰ تا ۶۹۰ دلار سی‌اف‌آر سنگاپور معامله شد. در چین آخرین قیمت قرارداد میلگرد بورس شانگهای ۷۵۰ دلار شنیده شد. قیمت میلگرد در عربستان در۷۷۳ دلار هر تن ثابت بوده است.

احتمال ورود موج جدید ارزانی مقاطع به بازار ایران

مقاطع بازار راکدی را مثل هفته‌های گذشته پشت سر گذاشت. نوسان قیمت‌ها در طول هفته وجود داشت و منحنی قیمت به‌طور کلی نزولی بود، ولی افت و خیز قیمت‌ها در حد هر کیلو ۱۰ تومان بود، اما تقاضا بسیار محدود بود. روز شنبه هفته گذشته را بازار با کاهش قیمت شروع کرد، ولی از یکشنبه به بعد با اعلام واریز پول به مسکن مهر بازار تکانی خورد.

با ابهام در قانونی بودن این تصمیم بازار دوباره به کما رفت و همین باعث شد کارخانه‌ها که نیاز به نقدینگی دارند انعطاف در قیمت‌ها را بپذیرند و تا هر کیلو ۱۰ تا ۱۵ تومان تخفیف را قبول کنند.

معامله ۸۴۵ تومانی میلگرد یک کارخانه در تناژ هزار تنی به این روند نزولی کمک کرد.قیمت تیرآهن نیز به علت رکود بازار با تعدیل همراه بود. گفته می‌شود محموله‌هایی از تیرآهن‌های سایزهای ۲۰ به بالا در راه ایران است که با ورود این محموله‌ها بازار تیرآهن باید با کاهش قیمت روبه‌رو شود؛ چرا که در ماه‌های اخیر واردات تیرآهن تقریبا به صفر رسیده بود. میلگرد تحویل بنادر جنوبی ایران ۷۵۰ تا ۷۷۰ دلار و تیرآهن ۸۵۰ تا ۸۷۰ دلار عرضه شده است.

انتظار رشد قیمت ورق در کشورهای مسلمان و بازار ورق ترکیه کمی بهبود داشته گرچه هنوز نسبتا ضعیف است. ورق گرم اوکراین ۷۰۰ تا ۷۲۰ دلار سی‌اف‌آر و محصول روسیه ۷۴۰ تا ۷۵۰ دلار سی‌اف‌آر است. از طرفی در بازار داخلی ورق گرم ۷۳۰ تا ۷۵۰ دلار است از این رو قیمت‌های پیشنهادی فعلی در بازار واردات مورد قبول خریداران ترکیه نیست.

در بازار داخلی آمریکا ورق گرم ۷۴۰ دلار هر شورت تن و ورق گرم کره زیر ۸۰۰ دلار سی‌اف‌آر در هر شورت تن عرضه شده، از این رو کارخانه‌ها باید برای رقابت ۷۲۰ دلار عرضه کنند. شاخص قیمت ورق گرم در جنوب اروپا هفته با ثباتی داشت. در شمال اروپا شاخص قیمت ۳ یورو افت داشت. قیمت ورق در ایتالیا طی دو هفته اخیر ۱۰ یورو در هر تن به دلیل افت تقاضا کاهش یافته است. در انگلیس قیمت ورق گرم ۶۱۰ یورو بود، برخی ارزان تر دادند تا سهم بیشتری از بازار کسب کنند. بازار ورق گرم آلمان در ثبات است، اما سطح تقاضا پایین می‌باشد و روند آینده بازار مشخص نیست.

در بازار سی‌آی‌اس ظاهرا قیمت ورق گرم به کف رسیده و روند بعدی بازار ثبات یا رشد قیمت است. قیمت فعلی ورق گرم اوکراین ۶۷۵ تا ۶۹۰ دلار فوب دریای سیاه است و محصول روسیه ۶۸۰ تا ۷۰۰ دلار فوب دریای سیاه است.

قیمت ورق گرم وارداتی در جنوب شرق آسیا دو هفته اخیر ۵ تا ۱۰ دلار افت داشته؛ چرا که بازار منطقه در رکود است. در چین قیمت ورق گرم ۷۳۵ تا ۷۳۸ دلار با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده بود. قیمت پیشنهادی ورق گرم صادراتی چین با توجه به نبود تقاضای خارجی نزولی است. قیمت پیشنهادی به کره ۶۹۵ دلار سی‌اف‌آر برای تحویل آگوست بوده است.

قیمت پیشنهادی ورق وارداتی به امارات به دلیل پایین بودن تقاضا افتی ۱۰ تا ۲۰ دلاری را در هر تن نسبت به اواخر ماه ژوئن تجربه کرده است. در حال حاضر قیمت پیشنهادی ورق گرم در امارات ۶۸۰ تا ۷۵۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر می‌باشد. در عربستان افزایش خرید قبل از ماه رمضان بازار ورق را کمی رونق داد. قیمت وارداتی ورق گرم ۷۴۰ تا ۷۶۰ دلار سی‌اف‌آر و قیمت داخلی ۷۸۰ تا ۸۰۰ دلار است.

برخی نیز بر این باورند که قیمت‌ها در ماه سپتامبر و با به پایان رسیدن ماه رمضان و فصل تابستان، در بسیاری از بازارها افزایش خواهد یافت.

ارزانی ورق در ایران

در بازار ایران طی هفته گذشته ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر رول که اول هفته ۸۷۰ تومان در انزلی روی تریلی اعلام می‌شد در آخر هفته تا ۸۸۲ تومان هم معامله شد، این رشد قیمت به علت افزایش تقاضا نبود بلکه مقاومت فروشنده‌ها در برابر بازار باعث بالا رفتن قیمت شد.

ورق گالوانیزه همچنان با محدودیت عرضه مواجه است به همین دلیل قیمت‌های آن با ثبات ایستاده است و در بعضی ضخامت‌ها مثل ۶۰/۰ میلیمتر با افزایش روبه‌رو بود، ولی حجم معاملات محدود است و در مورد ورق روغنی پیشنهاد محموله‌های ۱۰۰۰ تن مبارکه در قیمت ۹۲۰ تومان تحویل در تهران بازار را بیشتر در کما برد، ضمن اینکه به علت تعطیلی بعضی کارخانه‌های لوازم خانگی فعلا تقاضای این کالا در حداقل خود است.

افت تولید لوله و پروفیل چشم‌انداز زیبایی برای ماه‌های آینده را هم نوید نمی‌دهد، سیاست دولت یا فولاد مبارکه در مورد ورق باعث ابهام در بازار فولاد شده است چرا که میلگرد در بورس هر کیلو ۸۱۰ تا ۸۲۰ تومان عرضه می‌شود، اما ورق گرم ۶۴۰ تا ۶۸۰ تومان، در حالی که ورق گرم باید حداقل به قیمت میلگرد پیشنهاد شود همینطور ورق سرد باید حداقل ۱۰۰ تومان از میلگرد گران‌تر باشد.

حجم واردات انواع ورق در سه ماهه اول سال ۸۹ به میزان ۹۵۴۲۱۳ تن و برای همین کالا در سه ماهه اول ۹۰ به میزان ۵۷۶۶۵۷ تن بوده، در واقع واردات ۴۰ درصد کاهش یافته، ولی رکود حاکم بر بازار از یک طرف و سیاست کنترل قیمت از طرف دیگر اجازه نداده است که قیمت‌ها تغییر کند.

پیامد این امر کاهش تولید صنعتی ما خواهد بود. در هر حال با توجه به در پیش بودن ماه مبارک رمضان احتمال تغییر در قیمت ورق نیست به‌خصوص آنکه نیاز به نقدینگی باعث شده تا بسیاری از فروشنده‌ها با قیمت‌های ارزان بازار را تحت تاثیر قرار دهند. ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر ۷۵۰ دلار، ورق سرد نقدی ۷۹۰ دلار و ورق گالوانیزه ۹۸۰دلار تحویل انزلی از سی‌آی‌اس پیشنهاد می‌شود، ولی خریدارها تمایلی به انجام معامله ندارند.

 

 

    نظرات