رسانه ها به موضوع شکارهای غیرقانونی پرندگان مهاجر ورود کنند

رسانه ها به موضوع شکارهای غیرقانونی پرندگان مهاجر ورود کنند

برنامه "زمین ۳۶۰ درجه" با موضوع پرندگان مهاجر و شکار در ارتباط تلفنی با سرهنگ جمشید محبت خانی فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست از شبکه رادیویی گفت و گو پخش شد.
سرهنگ محبت خانی در رابطه با وجود بیش از هزار پرونده تخلف در حوزه شکار و صیدهای غیرمجاز گفت: علاوه بر تقاضای شدید مردم برای خرید پرندگان، شاهد شکارهای غیرقانونی نیز هستیم.
وی افزود: با اینکه محیط بانان در استان خوزستان و استان های شمالی به ویژه مازندران روزانه درگیر عملیات دستگیری و تشکیل پرونده هستند اما حجم بالای شکار و صید غیرقانونی پرندگان مهاجر کمک و همکاری دستگاه های دیگر را نیز می طلبد.
فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست بهترین راه جلوگیری از شکارهای غیرقانونی پرندگان را کنترل توسط مردم و اطلاع رسانی رسانه ها دانست و گفت: نگاه بین الملل به ایران از این نظر اصلا خوب نیست؛ بطوریکه ایران را سیاه چال پرندگان مهاجر می دانند لذا ما باید تقاضا را توسط مردم کاهش دهیم.
سرهنگ محبت خانی با بیان اینکه سودآوری بالا باعث افزایش سودجویان این حوزه شده افزود: محیط بانان جان بر کف در حال عملیاتند و تورهای غیرمجاز را جمع آوری می کنند.
این مقام مسئول از توزیع سلاح های شکاری مجوزدار انتقاد کرد و گفت: اگر سلاح شکاری مجوزدار به دست مردم می دهیم باید محل استفاده آن را هم بدانیم اما متاسفانه تاکنون حتی موفق به احصاء تعداد این سلاح های مجوزدار هم نشده ایم.
وی همچنین مطرح کرد: از طرفی عده ای سلاح می خرند و سهمیه سالانه تیر را از مبادی مربوطه دریافت می کنند و از طرف دیگر سازمان محیط زیست محدودیت هایی دارد، لذا طبیعی است که وقتی افراد امکان فعالیت با مجوز را ندارند به شکارهای غیرمجاز و غیرقانونی روی می آورند.
سرهنگ محبت خانی از شهادت ۱۴۰ محیط بان ایرانی سخن گفت و افزود: تعدادی از این محیط بانان توسط همین سلاح های مجوز دار به شهادت رسیده اند.
فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست مطرح کرد: تا زمانی که سودآوری در این کار همچنان بالا و تقاضا هم بسیار جدی باشد افزایش نیروهای محیط بانی کمکی به رفع این معضل نخواهد کرد.
وی ضمن هشدار به متقاضیان پرندگان مهاجر در رابطه با انتقال بیماری های خطرناک گفت: متاسفانه هیچ نظارت پزشکی و دامپزشکی روی این پرندگان صورت نمی گیرد و امکان انتقال بیماری های خطرناکی چون آنفولانزا و غیره وجود دارد.
سرهنگ محبت خانی همچنین با اشاره به کاهش تعداد شکارها در استان مازندارن نسبت به سال گذشته گفت: ورود شورای تامین به این قضیه از دو سال قبل با امضای ریاست سازمان محیط زیست الزامی شده است.
این مقام مسئول با بیان اینکه در اقدامات سلبی کوتاه مدت نیازمند حمایت شورای تامین به ویژه در منطقه شمالی هستیم اظهار داشت: از آنجایی که تقاضای مردم باعث تشویق سودجویان به این حوزه شده لذا رسانه ها و مردم باید دست به دست هم داده و تقاضا را به صفر برسانند.
وی با انتقاد از قدرت پایین محیط زیست و عدم ورود جدی شورای تامین گفت: ملک بازار پرندگان در فریدونکنار متعلق به شهرداری است و اگر شکار غیرمجاز است پس فروش هم غیرمجاز است لذا هماهنگی بین دستگاهی و ورود قاطعانه فرمانداری ضروری می باشد.
سرهنگ محبت خانی در پایان اظهار کرد: این مسئله باید از طریق شورای تامین استان مازندران به شکل جدی پیگیری شود تا در کوتاه مدت موفق شویم.
لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات