عزل سه پیمانکار پروژه‌های وزارت راه

عزل سه پیمانکار پروژه‌های وزارت راه

www.BanaNews.irمعاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که از ابتدای سال تاکنون سه پیمانکار پروژه‌های وزارت راه عزل شده‌اند، گفت: هدف سند چشم انداز مبنی بر دارا بودن ۲۵ هزار کیلومتر خط ریلی در صورت تامین منابع محقق می‌شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مهندس احمد صادقی- مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور- در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره ایستگاه راه‌آهن شیراز اظهار کرد: مدیریت قبلی استان فارس ایستگاه راه آهن شیراز را جا به جا کرد که منجر به افزایش هزینه‌ها و طولانی شدن پروژه شد.

وی با اشاره به اینکه به دنبال افزایش نظارت بر پیمانکاران هستیم، گفت: تغیر نظام فنی و اجرایی را دنبال می‌کنیم و معتقدیم که باید به سمت استفاده از روش EPC (ساخت و اجرا) در پروژه‌ها حرکت و قیمتها را مقطوع کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه باید ضمانت پروژه‌ها را افزایش دهیم، اظهار کرد: امیدواریم با بهره‌گیری از این روشها نظارتهای بیشتری را بر پروژه‌های عمرانی اعمال کنیم.

وی با اشاره بر اینکه سرمایه گذاری بخش خصوصی کمک می‌کند که کارها با کیفیت بیشتری انجام شود، خاطرنشان کرد: موارد متعددی وجود دارد که کارفرما می تواند پیمانکار را عزل یا بر اساس ماده ۴۶ قرارداد را فسخ کند.

وی تاخیر غیر مجاز و عدم کیفیت در اجرای پروژه را از دلایل عزل پیمانکاران اعلام و اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون سه پیمانکار را عزل کرده‌ایم.

وی افزود: عملیات اجرایی راه آهن گل گهر- شیراز با مشارکت بخش خصوصی و همچنین استفاده از بودجه دولت انجام می‌شود.

صادقی در پاسخ به این سئوال که با توجه به تعدد پروژه‌های نیمه کاره، چرا پروژه‌های جدید کلنگ زنی می‌شود؟، اظهار کرد: از نظر ما این پروژه‌ها جدید نیستند زیرا در سالهای گذشته تعریف شده‌اند و اکنون پس از انجام مطالعات به مرحله کلنگ زنی رسیده است.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور با تاکید بر اینکه پروژه جدید در دستور کار نداریم، خاطر نشان کرد: اعتقاد داریم پروژه های در حال اجرا برای به بهره برداری رسیدن به زمان نیاز دارند.

صادقی با تاکید بر اینکه در سال ۹۱ و۹۲ پروژه جدید تعریف نمی‌کنیم، تصریح کرد: اعتبارها را به سمت پروژه‌های اولویت‌دار هدایت می کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در سال جاری حدود ۴۵۰ کیلومتر راه آهن به بهره برداری می‌رسد، خاطر نشان کرد: پیش از انقلاب از سال ۱۲۹۱ تا ۱۳۵۷ چهار هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه آهن شده است (به طور میانگین سالانه ۸۰ کیلومتر) اما پس از پیروزی انقلاب تا کنون پنج هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه آهن (سالانه متوسط ۱۶۵ کیلومتر راه آهن) احداث کرده‌ایم و اکنون به ساخت سالانه حدود ۵۰۰ کیلومتر رسیده‌ایم.

صادقی در پاسخ به این سوال که آیا ساخت سالانه حدود ۱۰۰۰ کیلومتر راه آهن برای تحقق هدف سند چشم انداز امکان پذیر است؟ تصریح کرد: همه چیز بستگی به منابع مالی دارد.

وی با اشاره به این‌که در زمان تدوین برنامه‌ها اهداف بزرگ دیده می‌شود و با منابع مالی فاصله دارند، ادامه داد: توان ما در ساخت راه آهن خوب است و در این زمینه وابستگی نداریم بنابراین اگر منابع مورد نیاز تامین شود می توانیم به هدف برسیم.

 

 

    نظرات