زنجیره مدیریت پسماند باید کامل شود/ هر اقدام  ...

زنجیره مدیریت پسماند باید کامل شود/ هر اقدام ...

زنجیره مدیریت پسماند باید کامل شود/ هر اقدام مهندسی در حوزه مدیریت پسماند، مورد قبول و حمایت شورای شهر است

به گزارش پایگاه اطلا‌ع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، محمد حاجیان شهری، در مراسم آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگترین لندفیل مهندسی بهداشتی دفن پسماند کشور (29 هکتار) که با حضور رئیس و جمعی از اعضای شورای شهر مشهد، مسئولان کشوری، استانی و شهری برگزار شد، با بیان اینکه امیدواریم چنین اقداماتی به نحو مطلوب، به نفع شهروندان مشهدی باشد، اظهارکرد: با آغاز بکار شورای پنجم و پس از بررسی‌های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که روش‌های مدیریت پسماند نیازمند بازمهندسی است؛ البته در این حوزه شهرداری مشهد نسبت به سایر کلانشهرهای کشور از وضعیت مطلوبی برخوردار است.

حاجیان شهری گفت: برهمین اساس، طرحی به تصویب شورای شهر رسید و شهرداری مشهد مکلف به بازمهندسی این روش‌ها شد که پیگیری‌های جدی نیز توسط این مجموعه و به شکل ویژه معاونت خدمات شهری شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه در چندماه اخیر دو اتفاق مهم و بزرگ زیست‌محیطی برای شهر مشهد شاهد بودیم که در سالهای اخیر به کندی پیش می‌رفته و یا در برنامه نبوده است، افزود: نخست، آغاز عملیات ساماندهی کشف‌رود توسط شهرداری بود؛ مدیریت شهری مشهد در این خصوص به لحاظ قانونی مسئولیتی نداشت ولی امیدواریم با کمک سایر دستگاه‌ها و حوزه‌های ذی‌ربط، اتفاق خوبی را در حوزه زیست محیطی شهر طی 2 الی 3 سال اخیر داشته باشیم.

رئیس کمیسیون خدمات‌شهری و محیط‌زیست شورای شهر مشهد، احداث لندفیل مهندسی بهداشتی دفن پسماند را دومین اتفاق مهم دانست و تصریح کرد: روزانه 58 هزار تن زباله در کشور جمع می‌گردد ولی از این مقدار، تنها 10 درصد به شکل بهداشتی دفن شده و مابقی به شیوه‌های نامناسبی دفن می‌شوند که معایب بسیاری همچون تولید شیرابه و گازهای گلخانه‌ای و بوی نامطبوع دارند و شهرهای مختلف کشور گرفتار آن هستند.

حاجیان‌شهری تاکید کرد: هر اقدام مهمی که در حوزه مدیریت پسماند و با بهره‌گیری از روش‌های مهندسی و روز دنیا اتفاق بیفتد، مورد قبول و حمایت شورای شهر مشهد است.

وی در ادامه با بیان اینکه بوی بد ناشی دفن زباله در سایت شماره یک مدیریت پسماند شهرداری مشهد را همه به یاد داریم که جلوه ناخوشایندی را در ورودی شهر ایجاد کرده بود، گفت: البته در ای سایت روزانه 250 تن زباله دفن می‌شود ولی اتفاق امروز یکی از همان بازمهندسی‌هایی است که شورای پنجم و کمیسیون خدمات شهری پیوسته به آن توجه داشته است.

حاجیان‌شهری خاطرنشان کرد: در دنیا از زباله بعنوان طلای کثیف یاد می‌شود و گردش مالی آن سالانه 500 میلیارددلار برآورد شده است؛ در حوزه مدیریت پسماند بدنبال درآمدزایی نیستیم ولی حداقل می‌توان با تکیه بر روش‌های مهندسی به تراز صفر برسیم.

رئیس کمیسیون خدمات‌شهری و محیط‌زیست شورای شهر مشهد در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اجرای طرح «سیمپ» اشاره کرد که به شکل پایلوت در منطقه 9 شهرداری اجرایی شده است و گفت: به زودی این طرح در تمام شهر ساری و جاری می‌شود و امیدواریم با قوت هم ادامه یابد.

حاجیان‌شهری با بیان اینکه فرهنگ شهروندی، تغییر الگوی مصرف و کاهش تولید زباله از جمله مسائلی است که باید به آن بپردازیم، اظهارکرد: زنجیره مدیریت پسماند را باید کامل کنیم تا اقدامات ما به نتیجه مطلوب منتج شود؛ بعنوان مثال تا زمانی که در بخش تفکیک زباله موفق نباشیم، هرچقدر هم لندفیل ایجاد کنیم، کافی نخواهد بود چراکه عمر مفید این مجموعه‌ها با توجه به رشد جمعیت و زباله تولیدی حدود 7 تا 8 سال است.

وی گفت: امیدواریم با اصلاح خط پردازش 1000 تنی و تولید کمپوست و سایر فناوری‌های این سایت، هرچه زودتر به اهداف نهایی دست پیدا کنیم.

حاجیان‌شهری در پایان اظهارکرد: کمیسیون خدمات شهری بدنبال طرحی است که از طریق آن زنجیره مدیریت پسماند تکمیل شود؛ از شهردار محترم می‌خواهیم پس از تصویب این طرح، به تسریع آن کمک کند.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات