الزام دریافت گواهینامه فرودگاهی تا پایان سال ۹۱/ برنامه زمانی دریافت گواهینامه

الزام دریافت گواهینامه فرودگاهی تا پایان سال ۹۱/ برنامه زمانی دریافت گواهینامه

www.BanaNews.irمعاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری از اعطای گواهینامه فرودگاهی به فرودگاههای کشور تا پایان سال ۹۱ خبر داد و گفت: برنامه زمانی دریافت گواهینامه به فرودگاههای بین المللی پایان سال ۹۰ و فرودگاههای مرز هوایی و داخلی سال ۹۱ است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محمد خداکرمی در گفتگو با مهر به الزامات اعطای گواهینامه بین المللی به فرودگاههای کشور اشاره کرد و افزود: هدف کلی ایکائو تا سال ۲۰۱۱، ممیزی بر اساس رویکرد بازدیدهای دوره ای و موردی بوده است اما از امسال به بعد این سازمان بر اساس رویکرد نظارتی مستمر اقدام خواهد کرد.

وی افزود: ضمیمه ۱۴ پیمان شیکاگو، فرودگاههای کشور را ملزم به داشتن گواهینامه فرودگاهی کرده است به همین منظور از ابتدای سال ۸۸ اقدامات لازم جهت بازرسیهای منظم از فرودگاههای کشور آغاز شده است تا پس از بازرسی کارشناسی سازمان هواپیمایی کشوری از فرودگاههای کشور و احراز اطمینان از برقراری ایمنی، گواهینامه فرودگاهی اعطا شود.

خداکرمی برنامه زمانی دریافت گواهینامه به فرودگاههای بین المللی را پایان سال ۹۰ و فرودگاههای مرز هوایی و داخلی را سال ۹۱ عنوان کرد و افزود: بر اساس دستورالعمل ۲۰۱۴ (بازرسی ایمنی فرودگاهی) برنامه های بازرسی از فرودگاههای بین المللی و شرکتهای ارائه دهنده خدمات فرودگاهی به صورت سالیانه و فرودگاههای مرز هوایی و داخلی به صورت هر دو سال یکبار انجام می شوند.

وی تصریح کرد: همچنین ماهیانه یک بازرسی غیر برنامه ای از فرودگاهها (بین المللی، مرز هوایی، داخلی، خاص، هلی پوررت) و ستاد شرکتهای خدمات فرودگاهی صورت خواهد گرفت.

معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید بر این مطلب که لزوم گواهینامه فرودگاهی به منظور استانداردسازی فرودگاهها و هماهنگی و یکسان سازی جهانی فرودگاهها صورت می گیرد، افزود: عدم دریافت گواهینامه فرودگاهی موجب کاهش درجه فرودگاه خواهد شد.

خداکرمی بااشاره به تدوین آیین نامه های هوانوردی اظهار داشت: تدوین آیین نامه های هوانوردی مرتبط با انکس های ۲،۳،۴،۵،۱۰،۱۱،۱۴، و ۱۵، تدوین ۸ استاندارد هوانوردی، تدوین ۵۷ دستور العمل فرودگاهی و ناوبری هوایی، ارزیابی و تایید مدیران ایمنی فرودگاهها، ابلاغ دستور العمل ها به مدیران ایمنی فرودگاه ها جهت پایش مستمر ایمنی (CMA)، برنامه ریزی جهت ارزیابی صلاحیت فنی و تخصصی مدیران و معاونین فرودگاهها، تدوین دستور العمل شرکت های خدمات فرودگاهی، ساماندهی نظارت مستمر بر شرکت های خدمات فرودگاهی همچنین شناسایی و ایجاد بانک اطلاعات هلی پورت ها از جمله اقدامات لازم برای دریافت گواهینامه فرودگاهی به شمار می رود.

وی نظارت بر کنترل اجرای استانداردها و مقررات سازمان، خصوصیات استاندارد عوامل میدان پروازی، کنترل موانع اطراف فرودگاهها، کنترل رعایت قوانین و مقررات تردد در باندهای پروازی، خدمات نجات و آتش نشانی، پیاده سازی سامانه مدیریت امینی، پیاده سازی طرح اضطراری فرودگاهها، همچنین نظارت بر کنترل موارد زیست محیطی را از جمله دستور العمل های اجرایی این معاونت پیرامون لزوم ارائه گواهینامه فرودگاهی برشمرد.

 

 

    نظرات