رفع نیاز برق و سیمان

رفع نیاز برق و سیمان

www.BanaNews.irگلستان که تاکنون از کمبود برق و سیمان رنج می برد، با افتتاح دو پروژه ملی سیمان پیوند و نیروگاه هزار مگاواتی علی آباد کتول از واردات محصولات یاد شده بی نیاز شده و قادر می شود بخشی را نیز صادر کند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) این دو طرح ملی که حاصل تلاش و کوشش متخصصان ایرانی و بدون بهره گیری از حمایتهای خارجی است گلستان را در مسیر صنعت و پیشرفت قرار داده است.

کارخانه سیمان پیوند گلستان در۶ کیلومتری شهرستان گالیکش از توابع استان گلستان واقع شده است و در پای نیل کوه از سلسه جبال البرز قرار دارد.

وجود منابع مناسب معدنی و پتانسیل بازار و نیروی انسانی منطقه و همجواری با بازارهای بزرگ کشورهای آسیای مرکزی و دیگر فاکتورهای مؤثر اقتصادی، زمینه لازم را برای ایجاد صنایع از جمله کارخانه سیمان را در این منطقه فراهم کرده است.

با بررسی‌های انجام شده، احداث این کارخانه پس از مطالعات اولیه و تکمیلی معادن مواد اولیه آغاز شده است و هم اکنون بعد از اخذ مجوزهای مورد نیاز و با انعقاد قرارداد با مشاورین و پیمانکاران عملیات اجرایی پروژه به پایان رسید.

ظرفیت اسمی کارخانه در فاز اول تولید سه هزار و ۳۰۰ تن سیمان در روز است و فضا برای احداث خط دوم تولید نیز پیش بینی شده است.

این دو طرح ملی قرار است امروز ( دوشنبه ) با حضور محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری در استان به بهره برداری رسد.

این دو طرح از جمله مصوبات سفرهای استانی دولت به گلستان است که با تکمیل آن شیرینی و حلاوت سفرهای استان برای مردم استان ملموس و نمایان تر شد.

سه سفر استانی دولت به گلستان بیش از ۵۰۰ مصوبه داشت که با تکمیل آن فقر و محرومیت از چهره گلستان زدوده می شود.

استاندار گلستان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در سفر رئیس جمهور به استانن دو طرح ملی شامل کارخانه پیوند سیمان گلستان و نیروگاه گازی علی آباد که از جمله مصوبات استانی دولت است، بهره برداری می شود.

جواد قناعت افزود: کارخانه سیمان پیوند گلستان با سرمایه گذاری ۱۷۰ میلیارد تومان تکمیل شد و بیش از ۳۰۰ اشتغال ایجاد کرد و سیمان سه استان را تولید می کند.

وی اظهار داشت: همچنین در آینده صادرات سیمان را برای کشورهای حاشیه خزر از جمله قزاقستان خواهیم داشت.

قناعت به نیروگاه هزار مگاواتی علی آباد کتول اشاره و اضافه کرد: این طرح چندماه قبل به خط تولید رسید و قابل توسعه است و سه واجد سیکل ترکیبی آن نیز آماده برای توسعه است و در صورت بهره بردرای به هزار و ۴۵۰ مگاواتی می رسد.

وی اظهار داشت: این طرح با سرمایه گذاری ۳۴۰ میلیون یور و در ۶۸ هکتار و با کمک ۷۰۰ جوان ظرف ۳۰ ماه احداث شد.

به گزارش مهر، تمامی متخصصان و عوامل اجرایی نیروگاه علی آباد کتول ایرانی هستند و این طرح بر اساس استانداردهای بالای جهانی ساخته شده است.

همچنین تمامی تجهیزات آن بجای آنکه از کشورهای اروپایی آورده شود از استانهای مختلف و داخل کشور تامین شده است.

تجهیزات نیروگاه علی آباد کتول از ۱۲ شرکت داخلی تامین شده و دارای شش واحد ۱۶۰ مگاواتی است که در اوج مصرف برق در فصل تابستان ظرفیت پیک ۷۰۰ مگاواتی گلستان و مازندران را تامین می کند.

علاوه بر این این نیروگاه در اوج پیک مصرف قادر به صادرات ۳۰۰ مگاوات برق به استانهای دیگر و کشورهای همجوار است.

فرهادی مدیرکارخانه سیمان پیوند گلستان گفت: نخستن کارخانه سیمان گستان نیز در مدت سه سال و با مشارکت ۱۲۰۰ نفر ساخته شد و در زمان بهره برداری نیز ۲۲۰ شغل ایجاد می کند.

وی اظهار داشت: این کارخانه ۶۳ مین کارخانه سیمان کشور است که در گالیکش شرق گلستان احداث شده است.

این کارخانه ظرفیت تولید روزانه ۳ هزار و ۴۰۰ تن سیمان خاکستری را دارد که سالانه ۷ میلیون تن از تولیدات آن به خارج از کشور صادر می شود.

 

    نظرات