امسال ۶۰۰ کیلومتر راه آهن به شبکه ریلی کشور اضافه می شود

امسال ۶۰۰ کیلومتر راه آهن به شبکه ریلی کشور اضافه می شود

www.BanaNews.irمعاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در سال جاری ۶۰۰ کیلومتر راه آهن به شبکه ریلی کشور اضافه می شود که از این میزان تنها در ماههای اول سال ۱۰۰ کیلومتر افتتاح شده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ' احمد صادقی' در گفت و گویی خبری اظهار داشت: از سال ۱۲۹۱ تا پیروزی انقلاب اسلامی در مجموع چهار هزار و ۵۶۵ کیلومتر و پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون پنج هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه آهن ساخته شده است.

صادقی اضافه کرد: این ارقام نشان می دهد که متوسط سالانه احداث راه آهن قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ۸۰ کیلومتر بوده که این رقم بعد از پیروزی انقلاب به ۱۶۸ کیلومتر افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل افزود:اگر سالانه تنها ۵۰ تا ۷۰ درصد منابع اختصاص یافته به پروژه های زیرساختی محقق شود، سالانه ۱۰ هزار کیلومتر راه اصلی، ۱۰۰۰ کیلومتر آزادراه و ۱۰۰۰ کیلومتر راه آهن می سازیم.

وی با بیان اینکه مبنای محاسبات ما براساس بودجه دولتی است، اظهار داشت: البته وزارت راه و شهرسازی به دنبال جذب منابع مالی از روش هایی چون اوراق مشارکت، واگذاری سهام شرکت های دولتی و استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی است که در کنار اعتبارات چهار هزار میلیارد تومانی وزارت راه و شهرسازی منابع پروژه های عمرانی کشور را تامین خواهند کرد.

** اتمام پروژه های زیرساختی حمل و نقل نیازمند ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار است

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اتمام پروژه های در دست اجرای وزارت راه و شهرسازی در مجموع نیازمند ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار است، در حالی که اعتبارات اختصاص یافته دولتی در سال جاری به این پروژه ها تنها ۱۰ درصد این رقم است.

صادقی با اشاره به شیوه های جذب منابع مالی برای پروژه های عمرانی وزارت راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر آزادراه های کشور به صورت 'بی.او.تی' ساخته می شود و حتی در برخی از پروژه ها سهم بخش خصوصی در این پروژه ها از ۵۰ درصد معمول به ۱۰۰ درصد ارتقا یافته است.

وی همچنین گفت: برنامه وزارت راه این است که منابع مورد نیاز احداث راه آهن را از طریق فاینانس تامین کند ضمن اینکه با برخی از کشورهای خارجی برای مشارکت در احداث شبکه ریلی در حال مذاکره هستیم.

** توان وزارت راه بر تکمیل کریدورهای اصلی متمرکز شده است

معاون وزیر راه و شهر سازی در ادامه با اشاره به اهمیت تکمیل کریدور شمال – جنوب نیز گفت: تکمیل این کریدور در بخش های بزرگراهی، آزادراهی و ریلی در دست اجرا است که شبکه بزرگراهی تکمیل شده و شبکه آزادراهی نیز در حال تکمیل است.

وی در خصوص توسعه شبکه ریلی در کریدور بین المللی شمال- جنوب اظهار داشت: تکمیل این شبکه نیز به طور جدی در دستور کار قرار دارد به نحوی که خط دوم راه آهن بافق- بندرعباس به طول ۱۸۰ کیلومتر به احتمال ۹۰ درصد امسال تمام می شود.

صادقی افزود: راه آهن قزوین- رشت - آستارا هم با اختصاص بودجه مناسب و اهتمام دولت و مجلس برای تکمیل این پروژه، از پیشرفت مناسبی برخوردار است.

وی با بیان اینکه امسال وزارت راه و شهرسازی توان خود را بر تکمیل محورهای شریانی و کریدورهای اصلی متمرکز کرده است، اضافه کرد: در این راستا مذاکراتی با کشور روسیه برای 'بی.او.تی' کردن راه آهن رشت – آستارا انجام داده ایم ضمن اینکه در سال جاری برای نخستین بار عملیات اجرایی راه آهن شیراز- لار- جهرم- بندرعباس به طول ۶۰۰ کیلومتر با مشارکت ۸۵ درصدی بخش خصوصی آغاز شد.

** قیمت ارزان گازوئیل مزیت بخش ریلی در حمل بار را از بین برده است

معاون وزیر راه وشهر سازی با بیان اینکه قانون هدفمندی یارانه ها در بخش بنزین خوب اجرا شده است، اضافه کرد: این در حالی است که قیمت گازوئیل هم برای رقابتی شدن بخش ریلی و جاده ای باید به سطح بین المللی برسد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در دنیا قیمت بنزین و گازوئیل برابر است در حالی که در ایران گازوئیل ارزانتر از بنزین به فروش می رسد و از همین رو هنوز هم بخش جاده ای در حمل بار نسبت به بخش ریلی ارزانتر است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: این در حالی است که زمینه درآمدزایی اصلی راه آهن در بخش بار وجود دارد و باید جابه جایی بار از طریق شبکه ریلی انجام شود.

** قطعات ۲ و ۳ آزادراه تهران- شمال توسط کنسرسیوم ایرانی ساخته می شود

وی در خصوص تکمیل آزادراه تهران - شمال نیز گفت:از چالوس تا مرزن آباد این آزادراه در سال جاری و از تهران تا شهرستانک که مسیر تهران تا شمال را ۶۰ کیلومتر کاهش می دهد، سال آینده به اتمام خواهد رسید.

صادقی با بیان اینکه قطعه سه این آزادراه هنوز دست نخورده است، گفت: در قطعه ۲ این آزادراه هم تنها تونل دسترسی البرز ساخته شده است.

معاون وزیر راه و شهر سازی اضافه کرد: تصمیم وزارت راه و شهر سازی بر این بوده که قطعات ۲ و ۳ را از شریک قبلی گرفته و با تشکیل کنسرسیومی از چهار شرکت ایرانی که در احداث آزادراه ها فعالیت می کنند، این قطعات را بسازد.

به گفته مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل بر اساس تفاهم با این کنسرسیوم این دو قطعه طی سه سال ساخته می شود.

وی با بیان اینکه تا پایان دولت دهم ۹۰ درصد از این آزادراه به اتمام خواهد رسید ، خاطرنشان کرد: این آزادراه در شش ماهه اول سال ۹۳ به طور کامل به بهره برداری می رسد.

 

 

    نظرات