وزارت نیرو در تجاری‌سازی و داخلی‌سازی پیشرو است/  صنعت آب و برق بازاری بزرگ برای شرکت‌های دانش‌بنیان

وزارت نیرو در تجاری‌سازی و داخلی‌سازی پیشرو است/ صنعت آب و برق بازاری بزرگ برای شرکت‌های دانش‌بنیان

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "سورنا ستاری" روز یکشنبه در حاشیه آیین امضا و تبادل تفاهم‌نامه همکاری مشترک وزارت نیرو و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف توسعه زیست بوم و فناوری در صنعت آب و برق در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پیش رفتن در حوزه‌های مصرف به فرهنگ سازی و بخش دیگر آن به فناوری‌های جدید خصوصا ای. سی. تی، هوش مصنوعی و ... برمی‌گردد.
وی ادامه داد: پتانسیل نیروی انسانی این حوزه که در دانشگاه‌ها و حوزه‌های مرتبط با وزارت نیرو تحصیل می‌کنند گسترده است و شرکت‌های خصوصی و سرمایه گذاری بخش خصوصی چشمگیری در این حوزه در قالب شرکت‌ها انجام می‌شود.
ستاری اظهار داشت: وزارت نیرو بازار فوق العاده بزرگی در اختیار دارد که می تواند این بازار را در اختیار شرکت‌های دانش بنیان بگذارد و تلاش‌هایی که در وزارت نیرو و پژوهشگاه نیرو انجام می‌شود در جهت توسعه نیروی انسانی و استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان برای کار در این بازار در حوزه‌های آب و برق است.
معاون رییس جمهوری گفت: با نظر مساعد وزیر نیرو و همکاری‌ها در معاونت‌های مختلف این وزارتخانه تلاش می‌شود بتوانیم یک اکوسیستم مناسبی را برای دانش آموختگان دانشگاهی برای فعالیت در شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های خودشان فراهم کنیم که به بازار وزارت نیرو دسترسی پیدا کنند و مشکلات و مسائلی که ما در این حوزه چه مرتبط با تحریم و چه خصوصا مصرف داریم برطرف شود که کاهش مصرف سوخت در پیک تابستان جزو اهداف در نظر گرفته شده برای استارت‌آپ‌هاست.
ستاری همچنین در آیین امضای تفاهم‌نامه با وزارت نیرو گفت: من از روز نخست مطرح کردم نیازمند یک اکوسیستم هستیم که بتوانیم در حوزه فناوری به رشد دست پیدا کنیم. این اکوسیستم اجزایی دارد و از مراکز نوآوری و دانشگاهی شروع می‌شود و نقش استارت‌آپ‌ها در آن، تامین نیروی انسانی است.
وی ادامه داد: مراکز نوآوری جاهایی هستند که این ظرفیت‌های انسانی را صیقل می‌دهند و نیروی انسانی اکوسیستم تامین می‌شود.
وی گفت: ما در برخی از بخش‌ها خوشبختانه توانسته‌ایم که این اکوسیستم را ایجاد کنیم، به عنوان نمونه یکی از بخش ها حوزه دارو است، در حوزه بیوتک هم دانشگاه و نیروی انسانی فوق‌العاده‌ای داریم و شتاب دهنده‌های تخصصی در حوزه بیوتک فعالیت می‌کنند، شرکت‌هایی که سالی چند صد میلیارد تومان در خطوط تولید و یا نیروی انسانی هزینه می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: یک نقشی هم سازمان غذا و دارو دارد که این موجب شده تا ما هر دارویی را که در این اکوسیستم وارد می‌کنیم بدون اینکه سرمایه‌گذاری دولتی روی آن شود 2 سال بعد می توانیم این دارو را تائید شده بگیریم.
ستاری همچنین گفت: ما از امسال به عنوان مثال اولین واکسن را در بخش خصوصی در حال توسعه داریم که ساخت واکسن انسانی توسط بخش خصوصی کاری بی‌سابقه است. سال آینده هم چهار واکسن دیگر داریم که در مرحله اخذ تاییدیه قرار دارند.
معاون رییس جمهوری ادامه داد: خوشبختانه پژوهشگاه نیرو از جمه پژوهشگاه‌هایی است که درگیر اتفاقاتی که سایر پژوهشگاه‌های دولتی هستند نشده است، پژوهشگاه نیرو جزو بخش‌هایی است که از روز اول هوشمندانه وارد این قضیه شده و به صورت عملی منتورینگ پژوهش و نه مجری بودن در پژوهش را قبول کرده است.
ستاری تاکید کرد: دولت باید در زیرساخت‌های پژوهش و پژوهش‌های پایه و خیلی جاهای دیگر که قابلیت تجاری سازی ندارد سرمایه گذاری کند، ولی محصول حاصل سرمایه گذاری بخش خصوصی در پژوهش است، که خوشبختانه پژوهشگاه نیرو چنین زیرساختی را ایجاد کرده است.
وی افزود: در بازدیدهای مکرر که از این پژوهشگاه داشته‌ام، خودشان سیستم نوآوری راه انداخته اند، شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها در آن در حال توسعه هستند و دیدگاهشان این نیست که وارد مجری گری در پژوهش بشوند.
وی گفت: شبکه‌ای از مراکز نوآوری دانشگاهی و شتاب دهنده‌ها و سرمایه گذاران بخش خصوصی، پارک های علم و فناوری و صندوق های مختلفی که در حوزه پژوهش و فناوری سرمایه گذاری می کنند ایجاد شده که این شبکه هر چقدر به سمت بخش خصوصی برود محصول محورتر و اقتصادی‌تر می‌شود.
معاون رییس جمهوری با اشاره به اینکه ما شرکت‌های خوبی در حوزه توسعه علوم جدید مانند هوش مصنوعی که همه چیز را تحت تاثیر قرار می‌دهد داریم، خاطرنشان کرد: اگر بازار در اختیار آنها قرار بدهید هوش مصنوعی را در بستر شما توسعه می‌دهند، چون در هوش مصنوعی مهم این است که از چه زاویه‌ای وارد بازار می‌شوید.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

منبع خبر

وزارت نیرو

وزارت نیرو

وزارت نیرو

    نظرات