توليد 2.5 هكتار چمن رول مقاوم به گرما و خشكي در اصفهان

توليد 2.5 هكتار چمن رول مقاوم به گرما و خشكي در اصفهان

فروغ مرتضايي‌نژاد در گفت و گو با خبرنگار ايمنا اظهار كرد: مركز تحقيقات وابسته به سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهرداري اصفهان در زميني به وسعت 11 هكتار در محمودآباد واقع شده است

وي افزود: در مركز تحقيقاتي محمودآباد، در مورد درختان، درختچه‌ها، گياهان بوته‌اي و گل‌هاي مختلف علفي تحقيقات انجام مي شود و در بين اين گياهان از دوسال گذشته پيرامون گياهان دارويي زيبا و متناسب براي فضاي سبز نيز تحقيقاتي انجام شده است.

مديرعامل سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهرداري اصفهان ادامه داد: در اين تحقيقات، مقاومت به خشكي گياهان سنجيده مي‌شود تا بدانيم اين گياهان تا چه ميزان مي‌توانند در فضاي سبز دوام آورده و رشد كنند و نياز آبي حداقل را داشته باشند.

وي با بيان اينكه گياهان دارويي كمتر دچار آفت و بيماري‌ها مي‌شوند، افزود: در مركز تحقيقاتي محمودآباد پيرامون حدود 260 گونه گياه علفي و بوته‌اي و گياهان پيازي مقاوم، بررسي و از بين آنها گياهان متعددي از جمله گياه گل ماهور، گل هاي سلبي، مريم گلي انتخاب شده اند.

مرتضايي‌نژاد با بيان اينكه در مركز تحقيقاتي محمودآباد علاوه بر اين گياهان دارويي و پيازي، بر روي حدود500 ژنوتيپ از انواع داوودي‌ها اقدامات ژنتيكي و تحقيقاتي انجام مي‌شود، خاطرنشان كرد: امسال از حدود 300 ژنوتيپ داوودي‌ها، جشنواره داوودي را در باغ گل‌ها برگزار كرديم و البته در سال‌هاي آينده نيز برگزاري اين جشنواره استمرار خواهد داشت و روز به روز به تعداد اين ژنوتيپ‌ها اضافه مي‌شود.

مديرعامل سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهرداري اصفهان اظهار كرد: در مركز تحقيقاتي محمودآباد همچنين حدود 540 ژنوتيپ از انواع چمن‌ها وجود دارد، چمن‌هاي مقاوم به گرما و سرما حتي مقاوم به خشكي و شوري باشند، بررسي شده و پس از معرفي نسبت به توليد انبوه آنها اقداماتي شده است.

وي با بيان اينكه امسال دو هكتار و نيم چمن رول مقاوم به گرما و خشكي در حال توليد است كه از ارديبهشت ماه وارد عرصه‌هاي فضاي سبز شهر اصفهان مي‌شود، تاكيد كرد: چمن هاي رول را مي توان در پارك‌هاي جديد الاحداث مناطق مختلف شهر به صورت فرش پهن كرد و مورد استفاده قرار داد، از اين رو مورد استقبال قرارگرفته است.

مرتضايي‌نژاد تصريح كرد: در مركز تحقيقاتي محمودآباد درخت‌ها و درختچه‌هاي مختلف مقاوم به خشكي، واريته‌هاي زيبا و متناسب براي فضاي سبز مورد بررسي قرار گرفته است.

وي ادامه داد: در دو سال اخير گونه‌هاي مختلف از انواع داغداغان، بلوط‌هاي بومي ايران در مركز تحقيقاتي محمودآباد امتحان شده تا در شهر جايگزين شود، گفت: درختاني با نياز آبي كم و اينكه كمتر دچار آفات و بيماري‌ها شوند، مورد توجه سازمان پارك‌ها براي استفاده قرار گرفته است.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری اصفهان

    منبع خبر

    شهرداری اصفهان

    شهرداری اصفهان

    شهرداری اصفهان یک شهرداری در شهر اصفهان می باشد

      نظرات