بیستمین جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای کلان شهر شیراز و کارگروه پدیده مقابله با گرد و غبار برگزار شد

بیستمین جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای کلان شهر شیراز و کارگروه پدیده مقابله با گرد و غبار برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس،جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای کلان شهر شیراز و کارگروه پدیده مقابله با گرد و غبار  در سالن شهید قاضی استانداری فارس، به ریاست عنایت اله رحیمی؛ استاندار فارس، حمید ظهرابی مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس و با حضور اعضای این کارگروه تشکیل شد‌.

استاندار فارس این کارگروه را به دلیل ارتباط موضوع با حقوق عامه مردم  دارای اهمیت توصیف کرد  و گفت:  انجام اقدامات عملی و کارآمد برای جلوگیری از آلودگی هوا نیازمند برنامه ریزی  در زمینه منشاء آلودگی، میزان اثر گذاری آلاینده ها ، اقدامات و راهکارهای کنترل آلودگی و عوامل تشدید کننده و کند کننده است.

عنایت الله رحیمی ادامه داد: این برنامه ریزی در صورتی به نتایج عملی منجر خواهد شد  که اهداف کلان و خرد در سه سطح کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت در آن تدوین شود.

استاندار فارس عواملی همچون تولید خودرو ، تامین سوخت و دارا بودن معاینه فنی خودرو را در آلودگی ناشی از رفت و آمد اتومبیل‌های موثر دانست و افزود: بعضی از این عوامل نیازمند اصلاح روند و یا کنترل و نظارت اجرای تصمیمات در سطوح کلان ملی  و بعضی نیز نیازمند برنامه ریزی ها و اجرای صحیح طرح های درون استانی است.

وی با اشاره به اینکه دارا بودن معاینه فنی بی شک در کاهش آلودگی هوا موثر است، کاهش تردد خودروهای شخصی در سطح شهر را نیازمند توسعه سایر روش های حمل و نقل عمومی پاک همچون مترو و تراموا و حمل و نقل با دوچرخه دانست و اظهار کرد: دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای به این حوزه داشته و تامین اعتبار مربوط به سهم دولت برای اجرای خطوط مترو نشانگر این موضوع است.

وی یادآور شد: خط یک مترو شیراز به اتمام رسیده و امیدواریم تا پایان سال ۹۹ شاهد به بهره برداری رسیدن خط دو و آغاز فعالیت در خط سه باشیم.

استاندار فارس با تاکید بر لزوم اصلاح سیستم حمل و نقل عمومی اظهار کرد: گاز سوز بودن اتوبوس ها و کنترل سیستم احتراق خودروهای سواری از جمله این اقدامات ساختاری محسوب می‌شود که باید با جدیت در برنامه مدیریت شهری قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه  ناوگان تاکسی رانی از نظر ایجاد اشتغال و همچنین تسهیل در رفت و آمد شهروندان از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، عنوان کرد: از این رو باید با حساسیت بیشتری به نوسازی این ناوگان از طریق بهره مندی از تسهیلات ملی و منابع داخلی بانک ها داشته باشیم.

رحیمی کاهش و کنترل گرد و غبار را نیازمند شناسایی کانون‌های گرد و غبار دانست و افزود: این کانون ها ممکن است درون استان، ملی و یا فرا ملی باشند که در هر یک از این موارد به برنامه ریزی های خاصی در سطوح مختلف نیاز دارد.

وی با اشاره به خشکی مراتع ، خشک شدن تالاب‌ها و زمین های کشاورزی خالی از کشت را از جمله کانون های درون استانی گرد و غبار برشمرد و ادامه داد: در خصوص کنترل کانون های درون استانی گرد و غبار اقداماتی انجام شده اما امیدواریم با برنامه ریزی سازمان محیط زیست و همراهی سایر دستگاه ها شاهد کاهش و کنترل بیش از پیش آن باشیم.

رحیمی با بیان اینکه معادن تولید شن و ماسه  از دیگر کانون های تولید آلودگی و گرد و غبار است گفت: در این زمینه نیز اقدامات کنترلی مناسبی انجام شده و امیدواریم با جا به جایی این معادن در غرب و حریم ۳۰ کیلومتری شیراز شاهد رفع مشکلات باشیم.

وی همچنین کاشت گیاهان متناسب با اقلیم فارس و همچنین گیاهان کم آب بر در زمین ها و مراتع خالی از پوشش گیاهی را در تثبیت وضعیت خاک و جلوگیری از انتشار گرد و غبار موثر دانست و از جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، آب منطقه ای و محیط زیست خواست برنامه لازم برای انجام این طرح را تدوین کنند.

سپس رضایی معاون هماهنگی امور عمرانی ضمن برشمردن دلایل اصلی وضعیت مطلوب کیفیت هوای شیراز ناشی از خروج تعدادی از صنایع آلاینده، اقدامات ترافیکی، وجود باغات مشجر و مناسب و...  بر همکاری و هماهنگی دستگاهها در تداوم وضع موجود و پیگیری مصوبات کارگروه تاکید کرد.

در ادامه جلسه حمید ظهرابی؛ مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس، با اشاره به نتایج پایش های انجام شده در تعدادی از جایگاه های عرضه سوخت، عدم استاندارد برخی گازوئیل ها و بنزین های توزیعی در جایگاه‌ها را از دلایل افزایش آلودگی هوا برشمرد و بر ضرورت توزیع سوخت یورو ۴ تاکید کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با اشاره به اینکه بسیاری از پهنه‌های تالابی کشور خشک و اکثر دشت‌های سیلابی ایران هم شرایط نامناسبی داشته اند؛ تصریح کرد: با این وجود طی دو سال گذشته به دلیل بارندگی‌های نرمال شرایط تا حدودی بهتر شده است اما در موضوع گرد و غبار همچنان دچار مشکل هستیم.

به گفته حمید ظهرابی امروز بسیاری از پهنه‌های سرزمینی ما که خود منشا ارائه خدمات و کارکردهای اکوسیستمی متنوعی برای بهبود شرایط محیط زیست و حتی تامین مواد غذایی و علوفه برای دام و حیات وحش بودند به کانون‌های گرد و غبار تبدیل شده‌اند.

وی افزود: گرد غبار دو منشا داخلی و خارجی دارد؛ درحالی که امکان دخالت در منشا خارجی را نداریم اما در بحث گرد و غبار با منشا داخلی، ستاد مقابله با گرد و غبار کشور فعالیت‌های گسترده ای انجام داده است.

به گفته ظهرابی، تثبیت خاک و ممانعت از فرسایش بادی در عرصه های مستعد، مستلزم همدلی و همکاری دستگاه‌های ذیربط بوده و جا دارد اعتبارات لازم برای این منظور تخصیص یابد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با بیان اینکه فارس دارای پهنه‌های مستعد بیابانی است؛ ابراز کرد:  بخشی از شمال و شرق استان را مناطق بیابانی و نیمه بیابانی تشکیل می‌دهد و همچنین ۱۰ تالاب در فارس داریم که می‌توانند به عنوان پهنه گرد و غبار عمل کنند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس گفت: غبار محیطی به ویژه ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون به عنوان یکی از اصلی ترین  عامل آلودگی هوا در کلانشهرهاست با این توضیح که  منشا کوچکی از آن طبیعی و مابقی انسانی شامل خودروها، صنایع و .... است.

به گفته وی امسال شیراز نسبت به سایر کلانشهرها که با مشکلات عدیده‌ای در موضوع آلودگی هوا مواجه بودند، شرایط متناسبی داشت که  دلیل این مهم تلاش‌های این اداره کل و همکاری‌های خوب دستگاه‌های اجرایی به همراه بهبود شرایط محیطی ناشی از بارش‌ها و همچنین عدم بروز پدیده وارونگی هوا بوده است.

ظهرابی با تاکید بر اینکه تلاش محیط زیست بر این است که کیفیت هوا را بهبود دهد، تصریح کرد: بررسی وضعیت آلاینده‌های جوی در شیراز طی حدود ۹۴ درصد از روزهای امسال شاخص سالم و متوسط را نشان داده است.

به گفته ظهرابی سوخت مصرفی تاثیر بسزایی در تولید و انتشار آلاینده‌ها در محیط های شهری به ویژه سوختی که در بخش حمل و نقل و صنایع استفاده می‌شود؛ دارد.

وی در این خصوص اظهار کرد: معمولا هوا که سرد می‌شود با موضوع تبدیل سوخت صنایع از سوخت‌های سبک مانند گاز و سوخت سنگین مانند گازوئیل و مازوت مواجه هستیم و تلاش کردیم با استناد به ماده ۱۳ و ماده ۱۷ قانون هوای پاک ، صنایع را به استفاده از سوخت گاز طبیعی ملزم کنیم.

وی با اشاره به ماده ۶ آیین نامه اجرایی آمادگی مقابله با پدیده گرد و غبار، تشکیل جلسات مستمر و مداوم را خواستار شد.


لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات