حرکت به تاخت احداث مترو در شیراز

حرکت به تاخت احداث مترو در شیراز

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز به نقل از روزنامه تماشا، خط یک قطار شهری شیراز به طول ۲۴ کیلومتر از میدان احسان تا میدان ا... را تحت پوشش قرار می داد بنابراین برای سهولت و سرعت بخشیدن این پروژه بزرگ در دو فاز تعریف گردید بدین صورت که در مرحله نخست از میدان احسان تا میدان نمازی و در مرحله دوم از میدان نمازی تا میدان ا... تحت پوشش قطار شهری قرار گرفت. هر چند مقرر شده بود که این پروژه هر چه سریع تر به اتمام برسد اما مشکلات سد راه موجب گردید تا این پروژه نزدیک به دو دهه به طول بینجامد.
هم اکنون خط یک قطار شهری حدود ۸۰ هزار مسافر را روزانه جابجا می کند و سهم خوبی در سفرهای درون شهری ایفا می کند البته با توجه به حجم سفرهای درون شهری که توسط تاکسی ها و اتوبوس انجام می شود سهم کمتری دارد اما قطعاًَ با اتمام تمام خطوط به عنوان مطرح ترین وسیله حمل و نقلی درون شهری شناخته خواهد شد.
تجربیات بسیار خوبی از اجرای پروژه در خط یک قطار شهری به دست آمد و همین تجربیات موجب شد تا در سال ۹۰ نیز خط دو قطار شهری با همت مهندسین بومی کلنگ زنی شود. اما اکنون شاهد سرعت بالای احداث و ساخت مترو شهر از ایجاد تونل ها تا ساختن ایستگاه ها هستیم و به معنای واقعی کلمه ساخت مترو شهر راز به تاخت پیش می رود. در همین راستا به سراغ برخی اعضای شورا شهر و مسئولین مترو و شهرداری رفتیم تا در این خصوص اطلاعات بیشتری را کسب کنیم.
فاز یک خط دو تا پایان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد
رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز از به بهره برداری رسیدن فاز اول خط دو قطار شهری تا پایان سال آینده خبر داد.
مهندس نواب قائدی با بیان اینکه فاز اول خط دو با چهار ایستگاه آغاز به کار خواهد کرد، گفت: طول مسیر خط دو قطار شهری از ایستگاه قهرمانان تا ایستگاه کلبه سعدی ۱۵ کیلومتر است که در فاز اول از ایستگاه قهرمانان تا ایستگاه امام حسین(ع) به طول بیش از ده کیلومتر در حال اجرا است.
وی با بیان اینکه حفاری تونل شماره یک یا همان تونل شرقی از ایستگاه استقلال عبور کرده، افزود: با استفاده از تجربیاتی که در حفاری تونل خط یک قطار شهری به دست آمده است سرعت اجرای پروژه چشمگیر است و پیش بینی می شود که عملیات حفر تونل شرقی تا پایان سال به ایستگاه میدان امام حسین(ع) و تقاطع اصلی خط یک و دو به اتمام برسد.
رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز با بیان اینکه فاز اول خط دو قطار شهری تا پایان سال آینده به بهره برداری خواهد رسید، اظهار کرد: بهره‌برداری از چهار ایستگاه قهرمانان، عادل آباد، امیرکبیر و امام حسین(ع) نیز در فاز یک خط ۲تا پایان سال آینده خواهد بود.
رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز نیز با بیان اینکه طی دو سال گذشته پیشرفت بسیار خوبی داشته ایم، اظهار کرد: تونل شرقی خط دو ۷۵ درصد پیشرفت دارد و در مجموع فاز اول خط دو قطار شهری دارای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی است.
مهندس حسن مرادی با اشاره به اینکه خط دو قطار شهری شیراز به طول ۱۵ کیلومتر و دارای ۱۳ ایستگاه است، گفت: ایستگاه‌های خط ۲ در عمق متوسط ۱۷ متر از سطح زمین احداث می‌شوند که در میان آنها ایستگاه امام حسین (ع) با عمق ۳۴ متری از سطح زمین به دلیل تقاطع با خط یک قطارشهری شیراز عمیق‌ترین ایستگاه است.
وی افزود: ایستگاه‌های استقلال و پانزده خراداد نیز جزو ایستگاه‌های عمیق خط ۲ هستند و به جز ایستگاه شکوفه که تنها ایستگاه روزمینی خط ۲ محسوب می‌شود سایر ایستگاه‌ها در دسته ایستگاه‌های نیمه عمیق با عمق بین ۱۵ تا ۲۲ متر قرار
می‌گیرند.
مرادی با اشاره به اینکه ثبت رکورد تازه در حفاری تونل های خط ۲ مترو اظهار کرد: حفاری تونل های خط ۲ در ماه گذشته ۸۲۰ متر پیش روی داشته است که رکود تازه ای به شمار می رود.
رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شیراز با اعلام این خبر به مقایسه این رکورد با قبل پرداخت و گفت: پیش از این رکورد حفاری ماهانه خط ۲ مترو شیراز ۷۴۰ متر بوده که در مهرماه سال جاری ثبت شده است.
مهندس مرادی با اشاره به این که در تولید سگمنت های مورد نیاز خط ۲ نیز شاهد ثبت رکورد تازه ای بوده ایم، افزود: ۵۳۲ رینگ سگمنت برای بدنه سازی تونل های خط ۲ در دی ماه تولید شده است که این تعداد نیز رکورد تازه ای در زمینه تولید سگمنت محسوب می شود.
وی اضافه کرد: پیش از این رکورد کارخانه تولید سگمنت ۵۲۲ رینگ بوده که در آذرماه امسال ثبت شده است.
مهندس مرادی در خصوص پیشرفت حفاری خط ۲ یادآور شد: در حال حاضر دستگاه حفار شماره یک از چهارراه گمرک عبور کرده و در حال پیش روی به سمت میدان امام حسین (ع) است.
وی ادامه داد: دستگاه شماره ۲ نیز به نزدیکی ایستگاه استقلال رسیده است و طی چند روز آینده از آن عبور خواهد کرد.
مرادی بر اهمیت خدمات رسانی به شهروندان تاکید کرد و گفت: سازمان قطار شهری شیراز تمام اراده و توان خود را به کار گرفته است تا فاز یک خط ۲ تا پایان سال آینده برای خدمات رسانی به شهروندان آماده شود.
رئیس سازمان قطار شهری شیراز گفت: تلاش‌ها به سمتی خواهد بود که وابستگی تجهیزاتی به خارج کشور در احداث خط دوم متروی شیراز به کمتر از ۵۰ درصد برسد.
مهندس مرادی گفت: بیش از ۵۰ درصد کل تجهیزات استفاده شده در خط یک متروی شیراز با توجه به اینکه آن زمان تجربه اجرای چنین طرح‌هایی در کشور کمتر بود محدودیت هایی نظیر تحریم ها وجود نداشت، از خارج تامین می‌شد اما در خط دوم تلاش‌ها به سمتی است که این میزان به کمتر از ۵۰ درصد کاهش یابد.
سخنگوی شورای شهر شیراز نیز با بیان اینکه قطار شهری در تمام نقاط و شهرهای دنیا نقش مهمی در انتقال شهروندان دارند، اظهار کرد: قطار شهری در کاهش آلودگی های زیست محیطی و ایجاد هوای پاک نقش مهمی را ایفا می نماید.
سعید نظری با بیان اینکه در شهر شیراز ۶ خط مترو طی سال های آینده احداث می گردد، گفت: قطعاً با به سرانجام رسیدن تمام خطوط شاهد حمل و نقلی روان در سطح شهر خواهیم بود.
وی افزود: راهکار جدید اقتصادی و کارای مقابله با ازدحام در خیابان های شهری خصوصاً در
قسمت های تجاری، بکارگیری سامانه های تندرو از جمله مترو است ایجاد این سیستم می تواند باعث گستره انتخاب وسایل نقلیه عمومی و در نتیجه کاهش حجم وسایل نقلیه شخصی و به تبع آن، کاهش ترافیک و آلودگی هوا گردد.
عضو شورای شهر شیراز با بیان اینکه گسترش جمعیت شهری ومسئله ترافیک از جمله مهم ترین عواملی است که لزوم طراحی واجرای سیستم های حمل ونقل سریع وکم هزینه از جمله قطار شهری را در شهر شیراز ضروری ساخته است، اظهار کرد: نقش قطار شهری با تکمیل خط دو به خوبی در شهر شیراز نمایان خواهد شد.
معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز در این باره،گفت: در بازه زمانی سال ۹۶ تا شهریور ۹۸ بیش از ۱۱۶ میلیارد تومان توسط شهرداری شیراز یارانه به بخش مترو پرداخت شده است، نگهداری و ارائه خدمات مترو بسیار هزینه بر است و سهم شهروندان و دولت در تامین منابع مالی آن نیز بسیار اندک است.
مهندس محمدهادی هاشم پور افزود: در حالی که بهای تمام شده هر بلیت مترو، حدود ۶ هزار تومان بر دوش شهرداری شیراز هزینه تحمیل می کند، شهروندان تنها ۹۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان از آن را پرداخت می کنند و از مبلغ ۶۳ میلیارد تومانی بهای کل بلیت در شش ماهه نخست سال ۹۸، تنها حدود ۸ میلیارد از آن توسط شهروندان،۹۰۰ میلیون تومان از طریق یارانه پرداختی دولت و بیش از ۵۵ میلیارد تومان توسط شهرداری شیراز پرداخت شده است.
وی مبلغ کل اوراق مشارکت اختصاص یافته به مترو شیراز در سال ۹۷ را ۶۰۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: دولت بازپرداخت معادل ۵۰ درصد از این مبلغ را تعهد کرده و کل این اعتبار تنها صرف تکمیل خط ۲ قطار شهری شیراز خواهد شد.
معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز گفت:علیرغم همه مشکلات اقتصادی منابع مالی احداث مترو را فراهم کردیم.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری شیراز

    منبع خبر

    شهرداری شیراز

    شهرداری شیراز یک شهرداری در شهر شیراز می باشد

      نظرات