لزوم توجه به ظرفیت شهروندان خلاق در حل چالش‌های شهری

لزوم توجه به ظرفیت شهروندان خلاق در حل چالش‌های شهری

لزوم توجه به ظرفیت شهروندان خلاق در حل چالش‌های شهری

مدیر مرکز نوآوری شهری شهرداری مشهد گفت: باید از ظرفیت شهروندان خلاق و ایده‌پرداز برای حل چالش‌های شهری استفاده کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، غلامرضا عباس‌زاده ضمن اشاره به دو دیدگاه در خصوص شهر هوشمند افزود: برخی افراد از دریچه آی تی به شهر هوشمند نگاه می‌کنند و معتقدند شهر هوشمند مکانی است که در آن تکنولوژی‌های پیشرفته و آی‌تی کاربرد دارد و از خدمات الکترونیک استفاده می‌شود.
وی ادامه داد: در دیدگاه دوم شهر هوشمند مبتنی بر آی‌تی نیست و الزاماً نیاز به تکنولوژی پیشرفته ندارد. بیشتر افراد، طرفدار این دیدگاه هستند و شهر هوشمند را شهری می‌دانند که با اتخاذ تصمیم‌های هوشمندانه بتوان چالش‌ها و مشکلات آن را کاهش داد یا برطرف کرد.
عباس‌زاده گفت: بر اساس این تعریف، مدیر هوشمند فردی است که چالش‌های شهر خود را بشناسد و بتواند برنامه‌هایی را برای حل این چالش‌ها ارائه دهد. شهروند هوشمند نیز فردی است که می‌داند چالش و مسئله شهر خود چیست و همگام با مدیریت شهری برای حل چالش‌های شهر خود حرکت می‌کند.
مدیر مرکز نوآوری شهری شهرداری مشهد بیان کرد: حوزه کاری این مرکز شامل فعال‌سازی بستر کسب و کارهای استارتاپ‌ها یا به عبارتی فعال کردن افراد خلاق و ایده‌پرداز می‌شود.
وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم راه حل خلاقانه و هوشمندانه در مدیریت شهری در پیش بگیریم باید بتوانیم افراد خلاق را در فرآیندهای خود درگیر کنیم. چنانکه ما در این مرکز در تلاش هستیم تا شهروندان را براساس علاقه‌مندی‌هایی که نشان می‌دهند در برنامه‌های مختلف دخیل کرده تا ایده‌ای هوشمندانه و راه حلی خلاقانه ارائه دهند.
مدیر مرکز نوآوری شهری شهرداری مشهد افزود: ما از راه حل‌هایی که بتواند به کسب و کار ختم شود با کمک شتاب‌دهنده‌های بخش خصوصی که همکار ما در این فرآیند هستند حمایت می‌کنیم؛ به عبارتی تیم‌های استارتاپی را کمک کرده تا بتوانند مدل کسب و کار خود را پیش ببرند و آن را به یک محصول در قالب خدمات قابل استفاده برای شهر تبدیل کنند.
وی گفت: ما نیز تضمین می‌کنیم اگر این تیم‌ها براساس مسائل و چالش‌های شهرداری به یک محصول خدماتی برسند که بتواند مسائل شهری را برطرف کند، آن محصول را خریداری کنیم.
عباس‌زاده ادامه داد: همچنین زمانی که این محصول وارد بازار می‌شود و جواب می‌دهد، اگر بخواهد به مرحله تجاری‌سازی وارد شود و توسعه انبوه پیدا کند، شتاب‌دهنده بخش خصوصی و شهرداری با بهره‌گیری از بسترهای خود به برقراری ارتباط این استارتاپ‌ها با سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی کمک می‌کنند.
وی به اپلیکیشن «تفکیک زباله از مبدا» به عنوان نمونه اشاره کرد و افزود: بحث تفکیک زباله خشک از تر، یکی از مشکلاتی است که از دیرباز در شهرها وجود داشته است و علیرغم ارزش زباله خشک و بازتولید آن در فرآیند بازیافت، شهروندان، همکاری کمی برای انجام این تفکیک انجام می‌دادند و حتی مدیریت شهری با استفاده از راه‌حل‌های سنتی مانند تبلیغ با بروشور و... نیز بازخورد اثربخشی که انتظار داشت دریافت نکرد. از این‌رو اپلیکیشنی با عنوان «سیمپ» از سوی سازمان مدیریت پسماند طراحی شد.
مدیر مرکز نوآوری شهری شهرداری مشهد گفت: یکی از الزامات شهر هوشمند این است که رفتار فیزیکی شهروندان و رفتارهایی که در بستر آی‌تی اتفاق می‌افتد، با یکدیگر مرتبط شود. اتصال زیرساخت‌های شهری به یکدیگر نیز به هوشمند‌سازی شهر کمک می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: ما در مرکز نوآوری شهری به دنبال ارتباطات انسانی هستیم تا در این مکان، افراد مختلف با افکار و ایده‌های متفاوت کنار یکدیگر قرار گیرند و به مشورت و هم‌افزایی با یکدیگر پرداخته و در نهایت در قالب یک کار گروهی به یک مدل ایده‌آل‌تر جمعی در حوزه کسب و کار رسیده و آن را پیش ببرند.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات