خانه‌های «پروین اعتصامی» و «اتحادیه» نیز از فهرست آثار ملی خط خوردند

خانه‌های «پروین اعتصامی» و «اتحادیه» نیز از فهرست آثار ملی خط خوردند

www.BanaNews.irخانه‌ی پدری پروین اعتصامی واقع در بافت تاریخی عودلاجان تهران و همچنین خانه‌ی «اتحادیه» معروف به «دایی جان ناپلئون» در خیابان لاله‌زار از فهرست آثار ملی خارج شده‌اند و احتمال تخریب آن‌ها وجود دارد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به ایسنا، گفت:‌ با حکم دیوان عدالت اداری، سه بنای تاریخی خانه‌ی پدری پروین اعتصامی و خانه‌ی «اتحادیه» در تهران و «سرای میخ‌چی» در شهر رشت از فهرست آثار ملی خارج شدند.

مسعود علویان‌صدر ادامه داد:‌ چند روز پیش، حکم خروج این سه بنای تاریخی به‌دست من رسید. براساس این حکم، این سه اثر به‌شکل قطعی از فهرست آثار ملی خارج شده‌اند.

او با اشاره به این‌که دلیل روند روبه رشد خروج آثار تاریخی از فهرست آثار ملی را باید از دیوان عدالت اداری پرسید، بیان کرد:‌ ما مراتب را به کمیسیون فرهنگی مجلس و هیأت دولت انتقال داده‌ایم. همچنین در این زمینه، لایحه‌ای را تنظیم کرده‌ایم که اکنون در کمیسیون حقوقی دولت برای تقدیم به مجلس در حال بررسی است و مراحل قانونی آن پیگیری می‌شود.

وی اظهار کرد: من تعجب می‌کنم، به جای این‌که این مشکل از سوی همه‌ی دستگاه‌ها به‌عنوان یک ضرورت ملی محسوب شود و همه دست‌به‌دست هم دهند تا این مشکل ملی را برطرف کنند، متأسفانه احساس می‌کنم، برخی از این قضیه به‌عنوان یک فرصت برای تخریب آثار فرهنگی و تاریخی استفاده می‌کنند.

علویان‌صدر تنها راه برای برطرف کردن این مشکل را اعلام اصلاحیه‌ای از سوی مجلس در قوانین موجود در این زمینه دانست و گفت: قانونی که در این زمینه داریم، پس از آن استفساریه آمده و قانون در عمل، مقدم بر آن استفساریه مؤخر است. قاعدتا باید ملاک عمل قانون جدید باشد، این‌که آن‌ها (دیوان عدالت اداری) استفساریه را ملاک می‌گیرند، نمی‌دانم به چه استنادی است.

او ادامه داد: آنچه من از وظیفه‌ی میراث فرهنگی می‌دانم، ثبت آثار تاریخی و حفاظت از آن است، هیچ ضابطه‌ای برای خروج آثار در اساسنامه‌ی میراث فرهنگی مندرج نشده، ولی اجرای حکمی که در دیوان عدالت اداری صادر می‌شود، یک قانون و لازم‌الاجراست، میراث فرهنگی نیز توان استقامت در ارتباط با بحث آرای دیوان را ندارد.

وی تأکید کرد: شاید خواست و اراده‌ی ملی بتواند جلوی این قضیه بایستد و این تهدید مهم را از آثار تاریخی رفع کند.

علویان‌صدر با اشاره به پیگیری‌های بخش حقوقی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، اضافه کرد:‌ این سازمان در این زمینه، پیگیری‌های کامل و لازم را انجام داده، حتا در شورای نگهبان به‌صورت مکتوب پیگیری شده و در مجلس و دولت نیز این پیگیری‌ها در حال انجام است؛ ولی متأسفانه هنوز پاسخی نگرفته‌ایم.

 

 

    نظرات