تابستان بدون جیره‌بندی آب

تابستان بدون جیره‌بندی آب

www.BanaNews.irمعاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با تشریح آخرین وضعیت بارندگی‌ها در کشور گفت: علیرغم کاهش بارش‌ها نسبت به متوسط درازمدت و نیز سال گذشته، تاکنون نوبت‌بندی آب در هیچ یک از شهرهای کشور نداشته‌ایم.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محمدرضا عطارزاده در گفتگو با مهر گفت: تا به حال حدود متوسط بارش‌ها در کشور ۱۸۴ میلی‌‍متر بوده است که در مقایسه با درازمدت ۴۰ ساله، ۲۳ درصد کاهش و نسبت به سال گذشته، ۲۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا افزود: اثرات این کم‌بارشی عمدتا در روان‌آبها کشور را دچار بحران بیشتری کرده؛ به نحوی که حدود ۵۴ تا ۶۰ درصد کاهش روان‌آب را در رودخانه‌ها، چشمه‌ها و قنات‌های کشور رقم زده است.

وی تصریح کرد: بر این اساس، در ورودی سدها حدود ۲۵ درصد کاهش داشته که در این راستا تلاش شده تا با مدیریت بر منابع آبی بتوان، وضعیت تامین آب در حوزه شرب، صنعت و کشاورزی به خوبی صورت گیرد.

به گفته عطارزاده، در حال حاضر با کنترل خروجی ۲۴ میلیارد مترمکعب در امسال، تا به حال جیره‌بندی آب در هیچ شهری نداشته‌ایم؛ این درحالی است که خروجی آب نسبت به سال گذشته ۱۹ درصد کاهش داشته ولی مدیریت مناسب‌تری برای بهره‌گیری از آبها صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: بر اساس آمار و اطلاعات، ورودی آب در حوضه آبریز دریای خزر، ۲۵ درصد منفی، خلیج‌فارس ۱۱ درصد منفی، ارومیه ۱۰ درصد منفی، مرکزی ۷ درصد منفی، هامون ۵۰ درصد منفی و سرخس ۶۶ درصد منفی بوده است، بر این اساس مشخص می‌شود که ۶ حوضه آبریز اصلی کشور از کاهش شدید ورودی آب برخوردار بوده‌اند.

به گفته معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا، تلاش شده که مشکل خاصی در تامین آب وجود نداشته باشد، این درحالی است که با بهره‌گیری از تجربیات سال‌های گذشته و امکاناتی که برای تامین آب فراهم شده، تلاش شد تا جیره‌بندی آب در کشور صورت نگیرد.

 

 

    نظرات