برخورداری تالاب « خور خوران » از معیار های جهانی/۳۵ درصد از تالاب های جهان از بین رفته است

برخورداری تالاب « خور خوران » از معیار های جهانی/۳۵ درصد از تالاب های جهان از بین رفته است

به گزارش اداره روابط عمومی حفاظت محیط زیست هرمزگان، مسعود باقرزاده کریمی در آیین رویداد روز جهانی تالاب ها، با بیان اینکه پیگیر ثبت جهانی شهر تالابی بندر خمیر هستیم، اظهار کرد: روز جهانی تالاب از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی افزود: توجه به جنبه های مردمی و مشارکت های جوامع محلی در حفظ تالاب ها ارزشمند است.

مدیرکل حفاظت و احیای تالاب های محیط زیست کشور با بیان اینکه علی رغم اینکه ۱۷۱ کشور جهان عضو کنوانسیون رامسر هستند، عنوان کرد: در ۵۰ سال اخیر ۳۵ درصد از تالاب های دنیا از بین رفته است.

وی تصریح کرد: حفاظت از تالاب ها یک نوع مسوولیت اجتماعی را به همراه دارد.

باقرزاده با اشاره به اینکه آن چیزی که در توسعه بشری گم شده است اخلاق است، خاطرنشان کرد: در یک جامعه محلی باید ارتباط معنی دار و هویتی داشته باشیم.

وی معیارهایی جهانی شهر  تالابی را در ۱۰ مورد برشمرد و گفت: شهر تالابی بندرخمیر از معیار های جهانی خوبی برخوردار است.

مدیرکل حفاظت و احیای تالاب های محیط زیست کشور بر همکاری بیشتر و مسوولین در حفظ تالاب ها تاکید کرد و افزود: ارتباط مردم و مسئولان در حفظ جایگاه شهرهای تالابی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

باقرزاده همچنین از وجود تهدیدات صنعتی در شهر تالابی بندرخمیر هشدار داد و اظهار کرد: کارخانه گج، کارخانه سیمان، تراکم زیاد بهره برداری از تالاب و همچنین جانمایی نامناسب اسکله جدید این شهرستان از تهدید های جدی به شمار می آیند.

وی بهره برداری از تالاب ها در راستای حفاظت از تالاب ها عنوان کرد و افزود: اگر بهره برداری درست نباشد تالاب ها رو به زوال می‌ روند و میزان بهره برداری نوعی حفاظت از تالاب است.

مدیرکل حفاظت و احیای تالاب های محیط زیست کشور در پایان با بیان اینکه  بهره برداری باید ضامن دوام و حفاظت تالاب باشد، خاطرنشان کرد: بخشی از منافع تالاب باید به خود تالاب برگردد تا محیط زیست و زیست بوم های موجود در منطقه تقویت شود.
لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات