گلستان همچنان داغدار سیل بزرگ

گلستان همچنان داغدار سیل بزرگ

۱۰ www.BanaNews.irسال از وقوع سیل خانمانسوز گلستان می گذرد؛ حادثه ای که با برجای گذاشتن خسارتهای زیاد، گلستان را زیر و رو کرد و با کشته و مجروع شدن بیش از ۶۵۰ نفر در مدت دوسال گلستانیها را داغدار کرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) بارش های شدید نوزدهم و بیستم مرداد ماه ۱۳۸۰ و بیستم مرداد ۱۳۸۱ در حوضه های آبخیز شرق استان گلستان موجب بروز سیلاب مناطق چشمه خان، قیزقلعه، کلمن دره و دشت شیخ شد و با عبور از پارک ملی گلستان موجب تخریب قسمت هایی از پارک ملی گلستان، اراضی کشاورزی و اماکن مسکونی شد.

این حادثه ضمن ایجاد تلفات انسانی قابل ملاحظه، آثار زیانبار گسترده اقتصادی و اجتماعی نیز بر جای گذاشت.

بر اثر بروز این حادثه، میزان رسوبگذاری در مخزن سد گلستان، ۱۸ میلیون مترمکعب در سال ۸۰ و چهار میلون متر مکعب در سال ۸۱ بوده است.

علاوه بر آن، این حادثه موجب تخریب بخشی از جاده ترانزیتی گرگان - مشهد و راههای فرهنگی به طول ۱۹۴ کیلومتر در سال ۸۰ و ۱۸۲ کیلومتر در سال ۸۱ شده است.

تخریب مزارع باغات در سال ۸۰ حدود ۱۵ هزار هکتار و در سال ۸۱ حدود ۴۰۰ هکتار، تعداد کشته شدگان سیل در سال ۸۰ حدود ۳۰۰ نفر و ۸۱ حدود ۴۶ نفر بوده است و این حادثه موجب مجروح شدن ۳۰۰ نفر در سال ۸۰ و ۵ نفر در سال ۸۱ شده است.

سیل سالهای ۸۰ و ۸۱ موجب تلفت هفت هزار راس دام، تخریب پنج هزار و ۵۰۰ هکتار جنگل، تخریب ۲۰ هزار هکتار مرتع، وارد شدن خسارت به سه هزار واحد مسکونی رد سال ۸۰ و هزار و ۸۱۰ واحد در سال ۸۱ شده است.

این حادثه و سونامی بزرگ به هفت واحد مخابرات در سال ۸۰ و ۵ واحد در سال۸۱ ، خط برق ۳۷۳ روستا در سال ۸۰ و ۴۰ روستا در سال ۸۱ خسارت زد.

مروری بر علل وقوع سیل

از دیگر خسارتهای این سیل بزرگ می توان به خسارت شبکه آب پنج خط شهری و ۸۴ روستا در سال ۸۰ و سه خط شهری و ۹۰ روستا در سال ۸۱ اشاره کرد.

کارشناس محیط زیست گلستان با اشاره به عوامل بروز واقعه سیل استان در ۱۰ سال گذشته گفت: عوامل متعددی در وقوع سیل نقش ایفاء می کنند که مداخلات انسانی در طبیعت و تخریب محیط زیست از مهم ترین آن ها به شمار می روند.

احمد دباغیان افزود: مهم ترین علل موثر در بروز سیل در استان گلستان را می توان تغییر کاربری اراضی و کاهش تراکم پوشش گیاهی درمناطق جنگلی و مراتع بالادست از جمله در نتیجه آتش سوزی و تعلیف غیر مجاز دام معرفی کرد.

وی گفت: تهدید ناشی از وقوع سیل های تابستانی در استان گلستان به قدری جدی است که توجه بسیار بیشتری را نسبت به این مقوله می طلبد، چنین وقایعی در زمره اتفاقات طبیعی به شمار نرفته و در حقیقت یک بلای طبیعی متاثر از فعالیت های انسانی است.

وی اظهار داشت: این بدان معنی است که در صورت عدم چاره اندیشی در این خصوص یا تداوم تخریب طبیعت در استان ، وقوع مجدد چنین حوادثی دور از انتظار نخواهد بود.

وی عنوان کرد: تنها نگاهی به افزایش ۷ برابری دفعات جاری شدن سیل در شمال کشور نسبت به ۴ دهه گذشته و پیامد های زیانبارتر آن در استان گلستان همبستگی معنی داری را با روند تخریب جنگل ها و مراتع نشان می دهد.

دباغیان گفت: چنان که از زمان جاری شدن سیل در مرداد ۱۳۸۰ به بعد هر سال در این موعد زمانی شاهد جاری شدن سیل های کوچک و بزرگ در گلستان بوده ایم، از این رو وقوع مجدد چنین حوادثی قابل پیش بینی بوده و ادعای " غافلگیری " از سوی هیچ کس پذیرفته نخواهد بود .

کارشناس محیط زیست گلستان گفت: رسانه ها نیز در این رابطه رسالت بزرگی بردوش دارند و به نظر می رسد اختصاص سهم ویژه ای به مقوله محیط زیست و بلایای طبیعی در ستون های خبری و تحلیلی رسانه ها ضروری است تا موضوع محیط زیست و وضعیت تخریب جنگل ها و مراتع و پیامدهای مخرب آن همچون سیل، روند نابودی تنوع زیستی، رانش زمین و فرسایش خاک مورد توجه بیشتری واقع شود.

 

    نظرات