توسعه شبکه های دفع  فاضلاب عامل مهم حفظ آب های زیر...

توسعه شبکه های دفع فاضلاب عامل مهم حفظ آب های زیر...

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی:

توسعه شبکه های دفع بهداشتی فاضلاب مهمترین عامل برای حفظ آب های زیرزمینی از آلودگی است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی گفت: توسعه شبکه های جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب، عامل اصلی نجات آبهای زیرزمینی از آلودگی است.

علیرضا رضوی با حضور در برنامه «در مسیر توسعه» شبکه استانی سیمای مرکز آذربایجان غربی با بیان اینکه عمده تلاش شرکت آب و فاضلاب استان، توسعه شبکه های دفع بهداشتی فاضلاب است، اظهار داشت: اگر فاضلاب تولیدی از محل مصرف آب جمع آوری و به روش بهداشتی دفع و تصفیه شود، آبهای زیرزمینی از خطر آلودگی در امان بوده و از طرفی با انجام بازچرخانی آب، می توان به مقابله با کم آبی پرداخت.

وی افزود: مشترکین آب در سطح استان با مدنظر قرار دادن مصرف بهینه آب و سازگاری با کم آبی، در تحقق این امر مهم نقش آفرینی نمایند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی در ادامه با ارائه گزارش از طرح های افتتاح شده در بخش آب و فاضلاب استان در طی ایام الله دهه مبارک فجر اظهار داشت: پیش از پیروزی انقلاب، از دو هزار و 900 روستای استان با یک میلیون و 300 هزار نفر جمعیت، تنها 112 روستا دارای شبکه آبرسانی بودند که این میزان در حال حاضر به دو هزار و 395 روستا با 95 درصد جمعیت برخوردار و 85 درصد روستاهای تحت پوشش افزایش یافته است .

علیرضا رضوی افزود: در بخش جمع آوری و تصفیه فاضلاب روستایی نیز در حال حاضر سامانه های جمع آوری و تصفیه فاضلاب در چهار روستای استان فعال بوده و با استفاده از اعتبارات بانک توسعه اسلامی، در چهار روستای دیگر، شبکه های جمع آوری و تصفیه فاضلاب با 40 درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجرا هستند .

وی از تحت پوشش قرار داشتن صددرصد جمعیت شهری استان از آب شرب سالم و بهداشتی خبر داد و اظهار کرد: پیش از انقلاب، آب شرب شهرهای استان از منابع زیرزمینی تامین می شد که در حاضر 60 درصد آب شرب مورد نیاز مشترکین در شهرها، از آبهای سطحی و تصفیه خانه های آب با بالاترین کیفیت تامین می شود .

وی افزود: پیش از انقلاب تنها در شش شهر استان شبکه های فاضلاب بصورت سنتی وجود داشت که در حال حاضر 62 درصد جمعیت در شهرها تحت پوشش شبکه های مدرن جمع آوری و تصفیه فاضلاب قرار دارند.

وی گفت: درا دامه پویش«الف- ب- ایران» که از برنامه های وزارت نیرو برای افتتاح پروژه های آب وبرق در سطح کشور است، دومین تصفیه خانه مدرن آب استان، مزین به نام شهید سپهبد قاسم سلیمانی با حضور معاون آب و آبفا وزیر نیرو در شهرستان سلماس افتتاح و وارد مدار بهره برداری شد.

وی با بیان اینکه منشا تامین آب این تصفیه خانه از محل سد زولا است، افزود: برای انتقال آب به این تصفیه خانه، 18 کیلومتر خط انتقال اجرا گردیده و با بهره گیری از فرایند شناورسازی به کمک هوای فشرده، با ظرفیت تصفیه 575 لیتر در ثانیه، آب شرب مورد نیاز 160 هزار نفر را تا افق 1418 تامین خواهد کرد.

رضوی، بهره برداری از طرح های آبرسانی به 41 روستای استان و آغاز عملیات اجرایی سامانه جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب شهر چالدران را ازجمله مهمترین پروژه های شاخص استان عنوان و اظهار کرد: با توجه به اهمیت دادن شرکت آب و فاضلاب به سلامتی و بهداشت مردم  با تامین آب شرب سالم وبهداشتی، پروژه های شاخص در استان تعریف شده که انتقال و تامین آب شرب141 روستای شهرستان مهاباد از محل تصفیه خانه آب این شهر، تامین آب شرب 165 روستای شهرستان بوکان از محل چاه فلمن در پایین دست سد شهید کاظمی، تامین و انتقال آب 106 روستای شهرستان های چایپاره، شوط و پلدشت و تامین آب شرب 33 روستای بخش انزل شهرستان ارومیه از جمله این پروژه ها است.

وی افزود: در حوزه آب و فاضلاب شهری نیز طرح سامانه های فاضلاب در حوضه آبریز در یاچه ارومیه جهت احیای این دریاچه، طرح زیرساخت آب و فاضلاب مساکن مهر استان و طرح های اقتصاد مقاومتی و سرمایه گذاری بخش خصوصی، تعریف و برنامه ریزی شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی در خصوص یکپارچه سازی شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی نیز گفت: در راستای سیاست های کوچک سازی و افزایش مهارت فنی و تخصصی و افزایش خدمات دهی به مشترکین، یکپارچه سازی شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی با اخذ مجوزهای لازم از شورای عالی اداری و هیات وزیران در استان آذربایجان غربی وارد مرحله عملیاتی شده که امیدواریم با همدلی و هم افزایی بیش از پیش، رضایت مشترکین در خصوص آبرسانی و خدمات جمع آوری فاضلاب فراهم شود.

لینک اصل خبر در سایت شرکت آب و فاضلاب روستایی استان آذربایجان غربی

    منبع خبر

    شرکت آب و فاضلاب روستایی استان آذربایجان غربی

    شرکت آب و فاضلاب روستایی استان آذربایجان غربی

    شرکت آب و فاضلاب روستایی استان آذربایجان غربی یک شرکت در شهر ارومیه می باشد

      نظرات