نقش دانش آموزان در گسترش فرهنگ مصرف بهینه آب غیر قابل انکار است

دانش آموزان می توانند بیشترین نقش را در گسترش فرهنگ مصرف بهینه آب به ویژه در خانواده ها داشته باشند

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای کردستان، کامران خرم مدیرعامل این شرکت در کارگاه آموزشی اجرای طرح گسترش سواد آبی بر پایه کتاب انسان و محیط زیست که با حضور مهدی نامدار معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کردستان، جمعی از مدیران و معاونین شرکت آب منطقه‌ای و دبیران کتاب انسان و محیط زیست پایه یازدهم استان، در باشگاه فرهنگیان سنندج برگزار شد، اظهار داشت: ارتقاء سطح آگاهی دانش‌آموزان در حوزه آب جزو ضروریات است، چراکه آنها می توانند نقش بسزایی در افزایش سطح سواد آبی خانواده و جامعه آینده ایفا کنند و تاثیرگذاری دانش آموزان در فرهنگ سازی مدیریت مصرف در فضای مجازی نیز غیر قابل انکار است.

وی از بارش 455 میلیمتری در استان خبر داد و افزود: علیرغم 2 برابر بودن بارشهای استان نسبت به میانگین کشوری همچنان با مشکل کم آبی روبرو هستیم.

مهندس خرم در ادامه افزود: عمده منابع آب سطحی در غرب استان تمرکز پیدا کرده و این در حالی است که بیشترین مصارف ما نیز در شرق استان است.

وی با بیان اینکه شرق استان دارای اقلیم نیمه خشک، بخش غربی استان نیمه مرطوب و مرکز استان نیز دارای آب و هوای مدیترانه‌ای می باشد ، اضافه کرد: 11 دشت و 8 آبخوان در استان وجود دارد که 3 دشت قروه، دهگلان و چاردولی جزو دشت‌های ممنوعه بشمار می آیند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان، با اشاره به مصرف 1066 میلیون متر مکعبی آب در استان کردستان، ادامه داد: 13 در صد از مصارف استان در بخش شرب به میزان 144 میلیون متر مکعب، 7 درصد در بخش صنعت با 71 میلیون متر مکعب و 80 درصد نیز در بخش کشاورزی با رقمی معادل 852 میلیون متر مکعب می باشد.

وی خاطرنشان کرد: آب شرب، تمامی شهرستانهای استان به استثنای شهرستان های سنندج، سقز و بانه از طریق منابع آب زیرزمینی تامین می شوند و این امر موجب آسیب‌پذیر بودن بخش آب شرب استان به لحاظ کمی و کیفی شده است.

مهندس خرم با بیان اینکه تامین دراز مدت آب جهت مصارف شرب و بهداشت برای شهرستانها در دستور‌کار این شرکت قرار دارد، اضافه کرد: آب مصرفی جهت شرب و بهداشت شهرستان سقز از محل سد چراغ‌ویس، شهرستان های قروه و دهگلان از محل طرح انتقالی سد آزاد، شهرستان بیجار از محل سد سیازاخ و شهرستان مریوان از محل سد گاران تامین می گردد.

وی با اشاره به کسری مخازن آبخوان‌ها، یادآور شد: در دشت دهگلان با کسری 532 میلیون متر مکعب، در دشت قروه 57 میلیون متر مکعب، در دشت چاردولی 87 میلیون متر مکعب و همچنین در دشت بیجار با کسری 13 میلیون متر مکعب، مواجه هستیم.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای كردستان

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای كردستان

    شركت آب منطقه‌ای كردستان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات