افزایش ساخت و ساز روی تپه‌های‌ باستانی رامهرمز

افزایش ساخت و ساز روی تپه‌های‌ باستانی رامهرمز

www.BanaNews.irتپه‌های باستانی سرتلی و تل برمی در شهرستان رامهرمز به عنوان مهمترین محوطه‌های به جای مانده از دوران عیلام نو مورد تعرض و ساخت و سازهای متعدد توسط ساکنان روی این محوطه ها قرار دارد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محوطه باستانی تل برمی، سال ۱۳۴۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. این محوطه بسیار مهم در زمان جنگ به علت شرایط اضطراری به مهاجران جنگی برای سکونت واگذار و قرارشد بعد از پایان جنگ، این منطقه را ترک کنند اما نه تنها این افراد از محوطه های تاریخی بیرون نرفتند بلکه اقدام به دریافت امکاناتی مانند آب و برق کردند و ساخت و سازهای خود را روی تپه های تاریخی رامهرمز گسترش دادند.

سازمان میراث فرهنگی استان خوزستان نیز برای برخورد با عوامل این اتفاقات ناتوان است چون هم از سوی مسئولان استانی تحت فشار است و هم اینکه توانایی حفاظت از تعداد زیاد محوطه های تاریخی در معرض تهدید این استان برای این سازمان مشکل است!

مجتبی گهستونی، دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان به خبرنگار مهر گفت: مشکلات دو تپه تاریخی سرتلی و تل برمی به این دلیل که در نزدیکی یکدیگر قرار دارند؛ بسیار شبیه به هم است. بنابراین مشکلات ساخت و ساز در سرتلی نیز مانند تل برمی بعد از جنگ تحمیلی شدت یافته است به نحوی که می توان گفت اگر درد تل برمی کهنه شده است اما زخم سرتلی تازه درحال باز شدن است.

وی ادامه داد: حفاران غیر مجاز و ساکنان این تپه ها مدعی هستند که برای ساخت و ساز روی تپه های تاریخی از سازمان میراث فرهنگی مجوز دارند با این حال این اقدام چندان هم دور از تصور نیست چون اگر کسی بتواند سازمان میراث فرهنگی استان را توجیه کند؛ این سازمان نیز مجوز می دهد!

 

 

    نظرات