توان ریالی اجاره‌نشین‌ها در تهران

توان ریالی اجاره‌نشین‌ها در تهران

www.bananews.irبررسی مراحل انجام معاملات مسکن از شروع مشاوره تا پایان عقد قرارداد نشان می‌دهد سرمنشاء التهاب اجاره‌بها نرخ‌هایی است که مالکان تحت عنوان «پیشنهاد» اعلام می‌کنند طوری که بعد از چانه‌زنی، سطح نرخ قطعی اجاره در قراردادها هنوز ۱۰ درصد بالاتر از توان مالی مستاجر تعیین می‌شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) در شهر تهران به‌رغم آنکه متقاضیان خرید مسکن توانسته‌اند قدرت مالی خود را ثابت نگه دارند، اما اجاره‌نشین‌ها برای تحمل اجاره‌بها به ترمیم اجباری قدرت اجاره رو آورده‌اند.

نتایج ردیابی مرحله ابتدایی معاملات اجاره که توسط مجری بازار مجازی مسکن انجام شده، حاکی است: طی یک‌سال اخیر مالکان، متوسط رهن هر متر مربع واحد مسکونی در تهران را ۱۱ درصد افزایش داده و با نرخ ۴۰۰ هزار تومان به بازار «پیشنهاد» کرده‌اند که در قراردادهای اجاره این رقم بعد از اعمال تخفیف، به رقم «قطعی» ۳۳۰ هزار تومان تبدیل شده است، اما مستاجرها برای تحمل همین نرخ قطعی مجبور شده‌اند قدرت ریالی خود را مترمربعی ۱۰۰ هزار تومان افزایش دهند طوری که توان اجاره‌نشین‌ها در تهران طی سال۸۹ پرداخت ۳۰۰ هزار تومان رهن به ازای هر متر مربع واحد مسکونی برآورد شده است، به این ترتیب قدرت ریالی برای اجاره مسکن در تهران به‌رغم ترمیم، ۹ درصد کمتر از نرخ قطعی اجاره و ۲۵ درصد کمتر از نرخ پیشنهادی اجاره است. این فاصله باعث شد در سال گذشته، بخش اجاره در بازار مسکن زیر ذره‌بین انتقادها قرار بگیرد. توان ریالی اجاره‌نشینی در تهران طی سال۸۸ حدود ۲۰۰ هزار تومان (رهن کامل به ازای هر متر مربع) بوده است.

قیمت فروش بدون نوسان کاذب

به گزارش بنانیوز به نقل از دنیای‌اقتصاد، رفتار کاذب مالکان در بازار اجاره برخلاف رویه‌ای است که مالکان در بازار فروش اتخاذ کرده‌اند. در بازار خرید و فروش مسکن، طی سال ۸۹ تغییر محسوسی در قیمت‌های پیشنهادی اعمال نشده و سطح پیشنهادها در حد توان مالی خریداران بوده است. براساس نتایج به دست آمده از آمارگیری بازار مجازی معاملات مسکن - ایران‌فایل- که رفتار خریداران در نیمه شمالی شهر تهران را بررسی کرده، در سال۸۹ متقاضیان با قدرت مالی متوسط متری ۲ میلیون تومان اقدام به جست‌وجو برای خرید واحد مسکونی کرده‌اند این در حالی است که متوسط قیمت پیشنهادی برای فروش در این بازار متر مربعی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اعلام شده و در مبایعه‌نامه‌ها نرخ قطعی مترمربعی نزدیک به ۹/۱ میلیون تومان تعیین و نهایی شده است. به همین دلیل، خریداران مسکن در تهران طی سال۸۹، قدرت مالی خود را در مقایسه با سال۸۸ تغییر نداده‌اند و این نشان می‌دهد سطح رضایت از قیمت خرید مسکن در تهران رو به افزایش است.

متوسط قیمت پیشنهادی فروش مسکن در ۹ منطقه شمالی شهر تهران در نیمه اول سال گذشته حدود ۷/۲ میلیون تومان بوده اما از اواسط سال۸۸ تا پایان سال گذشته این نرخ در فاصله بین ۲/۲ میلیون تا ۳/۲ میلیون تومان در نوسان بوده است. سامانه اینترنتی خرید و فروش مسکن به نشانی iranfile.ir در سال۸۹ معادل ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بازدید‌کننده داشته است که قدرت خرید و اجاره آپارتمان از روی نرخ‌های کاربران محاسبه شده است.

در بین محله‌های مختلف بالای کمربندی میدان آزادی تا میدان امام‌حسین، بیشترین بازدید‌ها و مراجعه‌های اینترنتی برای خرید مسکن در این سامانه مربوط به محله سعادت‌آباد بوده که تهران‌پارس و پیروزی نیز در رده‌های بعدی قرار دارند. رتبه‌بندی محله‌های مورد علاقه خریداران مسکن در تهران نشان می‌دهد محله‌های جذاب برای خرید مسکن در تهران از سمت غرب به سمت شرق در حال تغییر است؛ طوری که در فهرست بیشترین جست‌وجو برای خرید مسکن در سال ۸۸ محله‌های شرق تهران در رده‌های بالا قرار داشتند. در بازار اجاره نیز، جذاب‌ترین محله از نظر مستاجرها، محله سعادت‌آباد و تهران‌پارس و جنت‌آباد است.

 

 

    نظرات