خروج مسکن از سبد سرمایه گذاری در گلستان

خروج مسکن از سبد سرمایه گذاری در گلستان

www.BanaNews.irدر حالی که مردم و فعالان اقتصادی در گلستان معتقدند بازار مسکن در این منطقه سرد و راکد است ولی متولیان بخش مسکن از رونق و پویایی آن خبر می دهند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) بر اساس آمار دستگاههای متولی بیش از دو میلیون متر مربع پروانه ساخت و ساز از سوی شهرداریهای مناطق مختلف استان در یکسال گذشته صادر شد که این آمار بیانگر رونق و پویایی در عرصه مسکن استان است.

علاوه بر این بساز بفروشها و بنگاهها از رکود در عرصه بازار خرید و فروش مسکن خبر می دهند و عقیده دارند بازار مسکن کساد است.

اگرچه بر اساس منابع مردمی بازار خرید و فروش مسکن در مناطق مختلف گلستان کساد است ولی بازار اجاره و رهن مسکن در این منطقه نسبت به گذشته رواج بیشتری دارد.

گرمی بازار اجاره مسکن

بر اساس آمارها اجاره بهای یک واحد تا مرز ۱۰۰ متر در منطقه جرجان ماهانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان با پیش پرداخت یک میلیون تومان است.

همچنین اجاره بهای مسکن بالای ۱۰۰ متر نیز ماهانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ تومان و با پیش پرداخت یک میلیون تومان گزارش شده است.

این درحالی است که قیمت خرید و فروش مسکن در این منطقه به ازای هر متر مربع ۵۵۰ تا ۶۵۰ هزار تومان است.

بررسیهای میدانی مهر بیانگر آن است که قیمت مسکن در دیگر منطقه گرگان نیز متفاوت تر از منطقه قبلی ذکر شده است.

اجاره بهای مسکن تا ۱۰۰ متر در منطقه گلشهر ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان ماهانه با پیش پرداخت بین یک تا دو میلیون تومان، اجاره بهای مسکن بالای ۱۰۰ متر نیز ۵۰۰ تا ۵۵۰ هزار تومان با پیش پرداخت یک تا دو میلیون تومان است. همچنین قیمت فروش آپارتمان نیز در این منطقه به ازای هر متر مربع ۸۵۰ تا ۹۰۰ هزار تومان است.

رکود خرید و فروش مسکن

مالک یک بنگاه معاملات مسکن با بیان اینکه خرید و فروش مسکن در ماههای اخیر راکد شده است گفت: علاوه بر این قیمتی که بنگاهها اعلام می کنند با قیمت کارشناسی بانکها متفاوت است و قیمت کارشناسان کمتر است.

وی افزود: اگر تورم سالهای قبل را حساب کنیم قیمت فروش مسکن به ازای هر متر مربع باید به بالای یک میلیون تومان می‌رسید ولی اکنون این نرخ کاهش دارد.

نگاهی به نرخ اجاره و بهای مسکن در فلکه مدرس گرگان نیز نشان می دهد که بازار اجاره در این منطقه به رغم افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی رونق دارد.

اجاره بهای مسکن کمتر از ۱۰۰ متر با پیش پرداخت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان حدود ۱۷۰ هزار تومان است و قیمت خرید و فروش آپارتمان نیز به ازای هر متر مربع ۵۵۰ تومان نرخگذاری می شود.

در عین حال متولیان بخش مسکن گلستان با رد رکود و کسادی در بازار مسکن استان معتقدند بازار ساخت و ساز مسکن در استان نسبت به قبل با رونق همراه است.

بازار مسکن راکد نیست

رئیس مسکن و شهرسازی گلستان در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: بر اساس آمار پروانه هایی که در سال ۸۹ برای ساخت و ساز از سوی شهرداریهای استان صادر شد نسبت به سال ۸۸ رشد چشمگیری دارد.

پرهام جانفشان افزود: این پروانه ها در شهرهای کوچک با رشد ۲۰ درصد و در مرکز استان با رشد حدود ۵۰ درصدی روبرو بوده است.

وی عنوان کرد: از سوی دیگر ۳۵ هزار واحد مسکن مهر در استان در دست ساخت است که از این تعداد ۲۰ هزار واحد مسکونی در شهرها خودمالکی احداث می شود.

وی اظهار داشت: این به آن معنی است که این افراد زمین را دارد و آن را به افرادی که ما معرفی می کنیم می دهند و این امر نشان می دهد که ساخت و ساز از سوی بخش خصوصی نیز رونق دارد.

جانفشان گفت: علاوه بر این دو میلیون متر مربع پروانه ساخت و ساز در یکسال گذشته در شهرهای استان صادر شد که معادل ۱٫۵ برابری پروانه هایی است که از سوی شهرداریها صادر شده است.

ثبات قیمت مسکن در گلستان

رئیس مسکن و شهرساری گلستان گفت: مجموعه اقدامات و طرحهای انجام شده موجب نوعی ثبات در بازار و قیمت مسکن شده است و نرخ مسکن نسبت به گذشته افزایش نداشته است.

وی گفت: نرخ مسکن در برخی شهرها از جمله کردکوی، علی آباد و حتی گنبد با کاهش نیز روبرو بوده است.

پرهام جانفشان عنوان کرد: به عنوان مثال در کردکوی در سال ۸۵ در منطقه ای قیمت هر مترمربع آپارتمان ۵۰۰ هزار تومان بود و اکنون پس از گذشت پنج سال به ۴۴۰ هزار تومان رسید.

رئیس مسکن و شهرسازی با بیان اینکه بازار مسکن، بازار عرضه و تقاضا است گفت: هرچه عرضه زیاد شود تقاضا کاهش می یابد و وقتی عرضه زیاد شود متقاضی سعی می کند بین خوب، خوبتر را انتخاب می کند و فروشنده وقتی عرضه زیاد شود مجبور است قیمت را کاهش دهد.

خروج مسکن از سبد سرمایه گذاری

وی یادآورشد: مسکن در حال حاضر از حالت سرمایه گذاری خارج شد و به حالت مصرفی پیدا کرده است.

جانفشان، با بیان اینکه مسکن ۳۵ هزار واجد شرایط در قالب مسکن مهر و مسکن خودمالکی در استان در دست ساخت است گفت: این به معنای آن نیست که متقاضی جدید برای مسکن نداریم.

رئیس مسکن و شهرسازی گلستان عنوان کرد: همچنان تقاضا برای مسکن وجود دارد و این درحالیست که از نظر تعداد کمبودی در استان نداریم.

وی یادآورشد: به عنوان نمونه فردی می خواهد در منطقه ای خاص مسکن داشته باشد و یا چند مسکن داشته باشد که به اجاره آن بپردازد.

وی اظهار داشت: از سوی دیگر استان گلستان تازه تاسیس است و روند افزایش جمعیت موجب شده تا با پراکندگی تقاضاها در بخش مسکن مواجه باشیم.

 

 

    نظرات