رئیس کمیسیون هوشمندسازی: تئوری‌های امروز توسعه بر محور توانمندسازی زنان استوار است

رئیس کمیسیون هوشمندسازی: تئوری‌های امروز توسعه بر محور توانمندسازی زنان استوار است

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر شیراز، دکتر «لیلا دودمان» در مراسم گرامیداشت روز زن و تجلیل از بانوان شهرداری و شورا با تبریک میلاد خجسته حضرت فاطمه زهرا (س)، «زن» را مصداق دو حرف اول کلمه «زندگی» دانست و افزود: زن آغازگر زندگی و حامل قدرت آفرینندگی است او آفریننده عشق، شور و حرکت و انرژی بخش کل عمارت زندگی است درست مانند طبیعت که زیبایی‌اش نشانی از حکمت و رحمت است.

وی با نگاهی جامعه شناسانه علل تخریب ظرفیت‌های طبیعی کشور، کمبود منابع آبی و شیوع بسیاری از بیماری‌ها را عدم آگاهی و بی‌توجهی زنان به سلامت خود و بی‌توجهی جامعه به سلامت زنان عنوان کرد.

وی تصریح کرد: اگر بداخلاقی جامعه را فرسوده کرده است، علتش فرسودگی زنان است چرا که پیچ تنظیم تعاملات اجتماعی، از احساسات تا عقلانیت، در دست زنان به عنوان کارگزاران نخست و اصلی توسعه است.

این عضو شورای اسلامی شهر شیراز آغازگر بهبود شرایط را تحول در الگوهای فکری و رفتاری زنان دانست و بیان داشت: نقطه آغازین همه این‌ پیامدها، تحقق سلامت جسمی و روانی زنانی است که از نظر جسمی فرسوده و از نظر روانی آسیب‌دیده هستند .

وی ادامه داد: فارغ از مسایل کلان که نیازمند یک تحول فکری عمیق و بنیادین است هر حرکت اجتماعی موثری به شوق، انگیزه و انرژی فراوانی نیاز دارد و همه این‌ها مستلزم سلامت جسمی و روانی است.

او به بانوان حاضر توصیه کرد برای ایفای نقش اجتماعی و تاریخی خود از اصلاح الگوی سبک زندگی خود و تغییر پاردایم فکری شروع کنند و این سرآغاز شادی و شادمانه زندگی کردن است.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و فناوری اطلاعات شورای شهر شیراز تصریح کرد: مادر به عنوان معلم اول هر کودک، اصلی‌ترین سرمایه‌گذار توسعه در هر کشور است چرا که اگر سرمایه‌گذاری مادران بر کودکان‌شان درست، کافی و مناسب باشد، کودکانی تربیت می‌شوند که توسعه آفرین خواهند بود.

دودمان یادآور شد: اگر زنان در همه ابعاد جسمی، روحی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به سلامت و تعادل برسند، جامعه ما به سلامت، تعادل و توسعه به معنای فرآیند تحول‌آفرینی فکری و رفتاری خواهد رسید.

وی تحول در «الگوی تحرک» و «الگوی تغذیه‌» را مدنظر قرار داد و گفت: تحرکِ اندک و عادات تغذیه‌ای نامناسب، زنان ما را وارد یک «چرخه استهلاک بیولوژیک» کرده است که از همان سنین جوانی بخش بزرگی از نیرو و نشاط آن‌ها را، با درگیری در انواع بیماری‌های زودهنگام جسمی و روحی از بین برده است.

وی به فعالیت نهادهای مدنی مربوط به حوزه زنان نیز اشاره داشت و افزود: تشکل‌ها و احزاب سیاسی باید از هم‌اکنون برای تبدیل حرکت خود به یک نهضت مدنی و نه یک جنبش صِرف سیاسی با بهره‌گیری از ظرفیت زنان تلاش کنند .

او تصریح کرد: زنان باید توانایی گفت‌وگو را بیاموزند و برای این مهم نیاز است گفتمان قوی و دیالوگ معین داشته باشند تا با تکیه بر آن، آگاهی‌بخشی و توانمندسازی زنان در حوزه‌های مختلف را محقق نمایند.

وی در پایان مدیریت مردان را مورد خطاب قرار داد و اظهار داشت: مردان اگر «توسعه خواه» هستند باید به فرایند توانمندسازی زنان کمک کنند چرا که توسعه بدون توانمندسازی زنان ممکن نیست، توسعه نیازمند شکل‌گیری ویژگی‌هایی در نسل‌های بعدی است که آن ویژگی‌ها را باید مادران امروز و فردا در ذهن و روان فرزندان جامعه شکل دهند. بدون این تحول، امیدی به تحول جامعه از مرحله «رشد» به مرحله «توسعه» و عبور از «نوسازی» به «نوگرایی» نخواهد بود.

پایان خبر/

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر شیراز

    منبع خبر

    شورای شهر شیراز

    شورای شهر شیراز یک شورای شهر در شهر شیراز می باشد

      نظرات