رونق تولید با حمایت از کسب و کارهای کوچک

رونق تولید با حمایت از کسب و کارهای کوچک

رونق تولید با حمایت از کسب و کارهای کوچک

نخستین بازارچه مشاغل خانگی و صنایع دستی محله مهرآباد به همت دفتر توسعه این محله و با مشارکت شورای اجتماعی محلات و سازمان بهزیستی مشهد با احداث ۲۵ غرفه برپا شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، علیرضا زاهدی مدیر دفتر توسعه محله مهرآباد با ارائه گزارشی از روند فعالیت ۴ روزه این نمایشگاه عنوان کرد: این نمایشگاه از روز شنبه ۲۶ بهمن ماه با فراخوان محلی در مدارس، مساجد و در میان کسبه اطلاع رسانی شد تا بانوان شاغل محصولات خود را پس از ارزیابی و قیمت‌گذاری توسط کارشناسان دفتر توسعه محله مهرآباد برای برپایی در این نمایشگاه آماده کنند.
وی افرود: پخش ۴ هزار تراکت و پوستر در محله مهرآباد برای حضور مردم در این نمایشگاه از جمله فعالیت‌های دفتر توسعه محله بود که به موجب آن ۲۵ غرفه متشکل از ۴۰ نفر صاحب کسب و کار خانگی (تقریبا در هر غرفه دو شغل) حضور پیدا کردند، این نمایشگاه در دو دسته صنایع غذایی و دستی که تماما توسط خانم‌های خانه‌دار و روستاییان شکل گرفته بر پا شد، در این نمایشگاه شاهد ارائه محصولاتی از جمله خشکبار، محصولات خوراکی، سیفی‌جات، عرقیجات گیاهی، دکوپاژ، گلیم‌بافی‌، جاجیم بافی، زیورآلات و تیکه دو‌زی بودیم.
تلاش برای شکل گیری زنجیره کسب و کارهای خرد
وی افزود: با توجه به اینکه عمده مشکلات اهالی منطقه و کارآفرینان مهرآباد عدم آگاهی از علم فروش و بازاریابی و تبلیغات بود به همین جهت بر این شدیم تا در حاشیه برگزاری این نمایشگاه اولین کلاس بازار مارکتینگ و فروش در شبکه‌های مجازی را به همت دفتر توسعه و تسهیل‌گری محله مهرآباد برگزار کنیم، هدف از برگزاری این کارگاه بیشتر این بود تا غرفه‌داران با ارتباط با یکدیگر بتوانند ذیل یک کارگروه بانوان به تقویت مشاغل یکدیگر و ارتباط‌گیری و توسعه کسب و کار خود در شبکه‌های مجازی بپردازند، امیدواریم پس از برگزاری این کارگاه و این بازارچه بتوانیم به صورت روز بازار و حداقل ماهی یکبار به برگزاری آن ادامه دهیم تا بانوان شاغل محصولات خود را هر ماه و در معرض دید عموم قرار داده و به فروش برسانند.

بازدید و استقبال مدیران شهری از نمایشگاه
مدیر دفتر توسعه محله مهرآباد از حضور و بازدید مسئولان شهری همچون رمضانعلی فیضی رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار شهری شورای شهر، اژدر اژدری معاون اقتصادی شهردار مشهد، معینی مشاور شهردار مشهد، عبدالله زاده شهردار منطقه ۵ و مجتبی شاکری‌روش مدیرعامل سازمان بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری از این نمایشگاه خبرداد و گفت: در مدت ۴ روز برگزاری این نمایشگاه ۱۵۰۰تا ۲ هزار نفر به طور تقریبی از آن بازدید کردند و فروش جمعی غرفه‌ها نیز قریب به ۲میلیون تومان تخمین زده شد که تمامی سود حاصل از فروش محصولات در اختیار صاحبان مشاغل قرار گرفت.
وی گفت: سازمان بهزیستی و شورای اجتماعی محلات با مشارکت و حضور در این نمایشگاه نیز دفتر توسعه محله را یاری کردند و شایان ذکر است در غرفه بهزیستی مشهد ۸ نفر از توانیابان تحت پوشش این نهاد از روستای گیامی (روستای واقع در کیلومتر ۷۵ جاده سرخس) با ارائه محصولات خود(صنایع دستی و خشکبار) حضور فعال داشتند.
زاهدی گفت: این نمایشگاه یک فرآیند ادامه دار است که قدم اول آن شناسایی کارآفرینان محله مهرآباد بود که به عنوان مثال می‌توان به شناسایی یک کارآفرین چرم‌ساز اشاره کرد که پس از حمایت دفتر توسعه توانست تا برای ۲۰ نفر اشتغال ایجاد کند.
آموزش برای استفاده از بستر فضای مجازی در توانمندسازی
وی افزود: خوشبختانه توانمندسازی اقتصادی در کنار توانمندسازی فرهنگی و اجتماعی برای بانوان حاضر در این نمایشگاه صورت گرفت که مهمترین این توانمندسازی برگزاری کارگاه دیجیتال مارکتینگ بود تا این افراد بتوانند از بستر مجازی نیز محصولات خود را به فروش برسانند.
زاهدی گفت: غرفه «ترش و شیرینی» نیز با حضور دانش‌آموزان محصل در رشته مدیریت خانواده از هنرستان شهید اول محله مهرآباد برپا شد تا آنان نیز به عنوان نمایندگان قشر جوان نیز در میان بانوان دارای کسب و کار خانگی حضور پیدا کنند.
وی خاطرنشان کرد: همچنین در حوزه کسب و کار آقایان نیز خوشبختانه دفتر توسعه محلع مهرآباد با کمک دو استارتاپ‌ که فضای خدماتی دارند توانست افراد حائز شرایط محله را به آنها معرفی کند تا از جانب این استارتاپ‌ها به کار معرفی شوند، در همین راستا هدف دفتر توسعه محله مهرآباد تنها کسب و کار خانگی بانوان نیست بلکه هر دو طیف بانوان و اقایان دارای مهارت در کنار یکدیگر جامعه هدف ما را تشکیل می‌دهند.
به ۲۰ محله‌ای که دفتر توسعه فعال شده امیدواریم
احسان ارشادسرابی رییس اداره راهبری و هماهنگی دفاتر توسعه محله سازمان بازآفرینی نیز خاطر نشان کرد: امیدوار هستیم برای بازه زمانی عید نوروز در محل هایی مانند میدان شهدا و یا کوهسنگی بتوانیم از هر ۲۰ محله‌ای که دفتر توسعه فعال است افراد دارای کسب و کار را برای حضور در نمایشگاه و بازارچه‌ای بزرگ‌تر آماده کنیم. بدون شک آموزش افراد برای تواتمندتر شدن یکی از مهمترین اهداف دفاتر توسعه در تمامی محلات تحت پوشش این دفاتر است.
پیش از این نمایشگاه خودم به تنهایی بازاریابی می کرد
در ادامه خانم شاه‌نظری که اصالتا اصفهانی است و به گفته خود چند ماهی است در مشهد ساکن شده و از طریق مهدکودک فرزندش از این نمایشگاه مطلع شده بود، از بازدید و بازخورد این نمایشگاه گفت و آن را یک فرصت قلمداد کرد.
وی گفت: بافت نخ مکرومه (کیف دوزی) هنر من است و متاسفانه مردم آنچنان با این هنر آشنایی زیادی ندارند و ممکن است در برخی مواقع استقبال کمی از آن صورت گیرد، امیدوارم در نمایشگاه‌های بعدی استقبال بیشتری از این هنر شود، مدت هاست که خودم به تنهایی در نقاط مختلف شهر من جمله اطراف حرم مطهر بازاریابی می‌کنم و در کنار آن بدون شک بازاریابی مجازی و برگزاری چنین کارگاه‌هایی برای بانوان دارای کسب و کار خانگی بسیار مفید است.
بدون شک این چنین نمایشگاه‌هایی فرصت بسیار خوبی برای بانوان شاغل است ولی در شهرک‌های کوچکی مانند مهرآباد دیده شدن آن بسیار سخت است‌، امیدوار هستم نمایشگاه‌های بعدی کسب و کار‌های خانگی به شکلی باشد تا حتی زائران حرم مطهر نیز بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند.
سطح وسیع تر نمایشگاه کمک کننده خواهد بود
همچنین نادری یکی دیگر از بانوان شرکت کننده در این نمایشگاه بود که از طریق کلاس‌های کامپیوتر که توسط دفتر توسعه برگزار می‌شده است از این نمایشگاه مطلع شده و به گفته او اگر این نمایشگاه در دوره‌های بعدی در سطح وسیع تر برگزار شود بسیار مفید‌تر و ارزشمند‌تر خواهد بود.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات