زمان آغاز عملیات اجرایی برقی کردن مسیرتهران ـ مشهد اعلام شد

زمان آغاز عملیات اجرایی برقی کردن مسیرتهران ـ مشهد اعلام شد

http://www.bananews.ir/مدیر طرح برقی کردن راه‌آهن از آغاز عملیات اجرایی برقی کردن مسیرتهران ـ مشهد در سال ۱۳۹۱ خبر داد و گفت: با آغاز عملیات اجرایی پروژه طی۳۰ ماه به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) نورالله بیرانوند در گفت‌وگو با ایسنا، درباره برقی کردن مسیر تهران ـ مشهد اظهار کرد: مرحله اول مناقصه برقی کردن این مسیر که مربوط به ارزیابی کیفی است، تحت اقدام است.

وی با اشاره به این‌که در این مرحله هشت کنسرسیوم شرکت کردند که اسناد آن‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، گفت: از بین این هشت کنسرسیوم تعدادی که واجد شرایط باشند برای ادامه کار در مرحله بعدی مناقصه که مرحله ارزیابی فنی و بازرگانی است، شرکت داده می‌شوند.

مدیر طرح برقی‌ کردن راه‌آهن تصریح کرد: در این مرحله اسناد مناقصه منتشر و پیشنهادهای شرکت‌کنندگان اخذ و از بین آن‌ها برنده مناقصه اعلام می‌شود.

وی درباره زمان آغاز عملیات اجرایی پروژه گفت: فاکتورهای زیادی برای اجرایی شدن پروژه لازم است، بنابراین نمی‌توان زمان دقیقی را برای آغاز عملیات اجرایی اعلام کرد، اما برنامه زمان‌بندی ما برای اعلام برنده نهایی مناقصه، سه ماه آینده است که فشرده‌ترین زمان ممکن است.

بیرانوند با تاکید بر این‌که در بدترین حالت برنده مناقصه تا پایان سال اعلام می‌شود، اظهار کرد: سپس برای فاینانس باید مجوزهای دولتی اخذ شود.

مدیر طرح برقی کردن راه‌آهن با تاکید بر این‌که پس از اخذ مجوزهای لازم عملیات اجرایی آغاز می‌شود، خاطرنشان کرد: احتمال می‌رود که عملیات اجرایی پروژه در سال ۱۳۹۱ آغاز شود.

وی با تاکید بر این‌که برای اجرای پروژه زمان۳۰ ماهه در نظر گرفته شده است،‌ تصریح کرد: البته مشوق‌های لازم را در نظر گرفته‌ایم؛ به طوری‌که اگر کسی پیشنهاد اتمام پروژه طی ۲۴ ماه را ارائه دهد، از لحاظ مالی و عملیاتی مورد تشویق قرار می‌گیرد.

بیرانوند با اشاره به این‌که پروژه زمان‌بندی دارد، افزود: ممکن است در ۱۸ ماه اول بتوانیم فاز اول که ارتقای سرعت است را بهره‌برداری کنیم، اما ۱۰۰ درصد اهداف طی ۳۰ ماه محقق می‌شود.

مدیر طرح برقی‌کردن راه‌آهن درباره برقی کردن سایر مسیرها، اظهار کرد: پروژه برقی کردن مسیر تبریز ـ آذرشهر که با همکاری شرکت‌های روسی انجام شده و طی اجرای آن انتقال دانش فنی داشتیم، طی ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین برای برقی‌کردن مسیر بافق ـ بندرعباس به روشBOT در حال مذاکره هستیم.

وی با بیان این‌که در کل کشور دارای ۱۸۰ کیلومتر راه‌آهن برقی هستیم، اظهار کرد: کلیه این خطوط در محدوده استان آذربایجان شرقی واقع شده است، اما کل ظرفیت راه‌آهن برقی تبریز ـ جلفا مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

بیرانوند با اشاره به این‌که برقی‌کردن خطوط ارتباط مستقیمی با تامین منابع مالی دارد، گفت: بنا به برنامه‌ پنجم۲۰ درصد معادل دو هزار کیلومتر از خطوط موجود تا سال پایانی برنامه باید برقی شود.

 

 

    نظرات