بهسازی شبکه آبیاری و زهکشی دشت میناب هرمزگان اشتغال 11 هزار نفری را به‌دنبال دارد

بهسازی شبکه آبیاری و زهکشی دشت میناب هرمزگان اشتغال 11 هزار نفری را به‌دنبال دارد

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "جمشید عیدانی" در خصوص اهداف و نتایج انجام عملیات بهسازی شبکه آبیاری و زهکشی دشت میناب، اظهار کرد: ایجاد توسعه پایدار و اشتغال مستقیم برای 11 هزار نفر در بخش کشاورزی، جلوگیری از افت سطح آبخوان و فرو نشست زمین در دشت میناب، حذف تلفات و افزایش راندمان آبیاری با به‌کارگیری روش‌های نوین، کاهش تعارضات اجتماعی ناشی از عدم کفایت آب و تامین بخشی از مصارف کشاورزی دشت میناب از مخازن سدهای شمیل و نیان از جمله اهداف و نتایج قابل انتظار از انجام این عملیات است.
وی عنوان کرد: عملیات اجرایی بهسازی سامانه آبیاری فاز اول بخش شمالی، در سطح سه هزار هکتار از اراضی دشت میناب، با هزینه ای معادل  هزار و 100 میلیارد ریال (مصوبه سفر استانی اسفند ماه سال 1397رئیس جمهور به استان هرمزگان) افتتاح شد.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان هرمزگان ادامه داد: این عملیات مشتمل بر تامین و لوله‌گذاری بیش از 48 کیلومتر لوله‌های فولادی، فایبرگلاس و پلی‌اتیلن با اقطار 200 تا 900 میلی‌متر و نصب و تجهیز 300 دستگاه حوضچه شیرآلات است.
وی افزود: اعتبار مورد نیاز برای اتمام این فاز حدود 390 میلیارد ریال است که پیش‌بینی می‌شود درصورت تامین به موقع اعتبارات مورد نیاز در تابستان سال 1399 تکمیل و درسال زراعی آتی مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان هرمزگان گفت: فرآیند برگزاری مناقصات و انجام عملیات اجرای سامانه آبیاری تحت فشار در پنج هزار و 500 هکتار از اراضی باقی‌مانده شبکه آبیاری و زهکشی میناب نیز متناسب با اعتبارات تخصیصی در دستورکار شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان قرار دارد.
عیدانی با بیان اینکه از جمله موارد مورد اهمیت در اجرای شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی، ارتقای کیفی منابع خاک و افزایش عملکرد محصولات کشاورزی است، ابراز کرد: بهره‌وری مناسب از آب کشاورزی و جلوگیری از هدر رفت آن برای رسیدن به امنیت غذایی نیازمند مدیریت هوشمند است که یکی از اقدمات اساسی در این مسیر، توسعه و نوسازی شبکه‌های آبیاری و زهکشی است.
شبکه آبیاری و زهکشی میناب یکی از قدیمی‌ترین شبکه‌های کشور است که با هدف تامین آب مورد نیاز حدود 11 هزار هکتار از اراضی حاصلخیز سه ناحیه شمالی، مرکزی و جنوبی اراضی دشت میناب در سال 1365 به بهره‌برداری رسید.
مطالعات مقدماتی سد و شبکه آبیاری و زهکشی میناب با هدف ایجاد منابع ملی و گسترش بهبود کشاورزی منطقه، احیای اراضی پایاب سد، احداث شبکه آبیاری مدرن، تامین آب شرب بندرعباس و کنترل سیلاب‌ها در سال 1344 شروع شد و در اوایل 1347 خاتمه یافت.
پس از گذشت بیش از 35 سال از آغاز بهره‌برداری از این شبکه، خشکسالی‌های بی‌سابقه در دو دهه اخیر و بروز کاستی‌ها و مشکلات بهره‌برداری و نگهداری، تغییر شرایط اقتصادی- اجتماعی حاکم بر منطقه و به تبع آن تغییر نیازمندی‌های ذینفعان و بهره‌برداران به منظور تحقق بهره‌برداری بهینه و برنامه‌ریزی توزیع مناسب آب و بهسازی شبکه آبیاری و زهکشی میناب با رویکرد استفاده از روش‌های نوین آبیاری در دستور کار شرکت آب منظقه‌ای قرار گرفته است.
بر اساس مطالعات انجام شده و تصویب طرح بر مبنای اعتبارات تخصیص یافته، تمام طرح در سه فاز شبکه شمالی (دو فاز سه هزار هکتاری)، شبکه مرکزی (دو فاز دو هزار و 500 هکتاری و هزار و 500 هکتاری) و شبکه جنوبی (یک فاز هزار هکتاری) با هزینه دو هزار و 500 میلیارد ریال در دستور کار قرار گرفت.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات