بررسی مسکن لوکس، ناجی مستاجران

بررسی مسکن لوکس، ناجی مستاجران

http://www.bananews.irچندی است که طرحی با عنوان مسکن لوکس مطرح شده و میزان تسهیلات پیشنهادی برای آن عده‌ای را امیدوار کرده که بالاخره می‌توانند صاحب یک واحد مسکونی شوند اما آیا واقعا این طرح راهگشا خواهد بود و به داد مستاجران می‌رسد؟

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) طی سال‌های اخیر به‌ویژه از ابتدای دولت دهم، تمرکز دولت در بخش مسکن بیشتر روی مسکن مهر بوده تا جایی که عده‌ای از کارشناسان اعلام کردند مسکن به دو بخش مسکن مهر و مسکن بی‌مهر تقسیم شده است.

وزیر مسکن دولت دهم نیز در بدو ورودش به وزارت مسکن و شهرسازی سابق بخش خصوصی و انبوه‌سازان را که از منتقدان جدی مسکن مهر و رکود بازار بودند با خود همراه کرد تا نهضت ساخت مسکن در کشور را فعال کند اما به‌رغم فعال شدن این نهضت در کشور کارشناسان و برخی دست‌اندرکاران همواره نسبت به این طرح انتقاد داشته و بر این باورند که طرح مسکن مهر در کلان‌شهرها نمی‌تواند مشکل مسکن را حل کند چراکه فاصله قابل توجهی بین زمینهای مسکن مهر و مراکز شهرها وجود دارد.

در این باره بیت‌الله ستاریان- عضو هیئت علمی دانشگاه تهران- معتقد است: طرح مسکن مهر متقاضیان را از بازار مسکن خارج کرد، ولی پاسخگوی آنها نبود و بازار تقاضا را به یک خواب خرگوشی برد.

وی همچنین افزود: با توجه به این‌که طی سال‌های گذشته مسکن به میزان کافی تولید نشده است و حدود چهار میلیون نیاز انباشته داشته‌ایم، اکنون با تقاضای مطلق انباشته در بخش مسکن روبه‌رو هستیم.

از سوی دیگر بنا به قانون اساسی، دولت موظف به ساخت مسکن برای تمام اقشار جامعه است و اگرچه دائما تاکید می‌شود که دولت در ساخت و سازها وارد نمی‌شود و فقط بر روند ساخت نظارت می‌کند اما سیاست‌گذاری در این بخش برعهده دولت است و به نظر می‌رسد که اگر مسکن مهر در حوزه‌های شهری و مکان‌هایی که بیشتر نیاز متراکم به مسکن وجود دارد، ساخته شود موثر خواهد بود در غیر این‌صورت اگر مسکن مهر را در هر جایی که زمین داریم، بسازیم تاثیری بر مشکل مسکن نخواهد داشت.

بر اساس این گزارش شاید بتوان گفت طرح ساخت مسکن لوکس برای اقشار دهک‌های بالای جامعه، در این راستا مطرح شد که ظاهرا مسئولان نیز با اجرای آن موافق هستند.

در این‌باره ایرج رهبر- رییس کانون سراسری انبوه‌سازان - با اشاره به این‌که اکنون طرح مسکن مهر به نتیجه رسیده و به خوبی پیش می‌رود، ادامه داد : طرح مسکن لوکس را برای تامین مسکن دهک‌های بالای جامعه پیشنهاد دادیم.

وی افزود: بنا به این طرح با همکاری بانک‌ها و استفاده از تسهیلات با سود حدود ۲۰ درصد و هم‌چنین ارائه زمین توسط مالکان و یا دولت، انبوه‌سازان اقدام به ساخت مسکن می‌کنند.

رهبر با اشاره به این‌که اکنون بخشی از ساخت‌وساز مسکن لوکس توسط افراد غیرکارشناس انجام می‌شود، گفت: حال که مسکن مهر با تخصص و کیفیت ساخته شده و به سروسامان رسیده است، باید به فکر تامین مسکن برای اقشار دهک بالای جامعه نیز باشیم.

رییس کانون سراسری انبوه‌سازان همچنین از موافقت ضمنی وزیر مسکن و شهرسازی با این طرح خبر داد و گفت:

به دنبال مصوبه‌ی تسهیلات طرح مسکن لوکس هستیم؛ میزان تسهیلات توسط شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی تعیین می‌شود و بانک مسکن در این زمینه اختیار ندارد.

بر این اساس سود تسهیلات حدود ۲۰ درصد تعیین می‌شود و پیشنهاد انبوه‌سازان پرداخت تسهیلات از ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان است.

اگرچه در کشورهای اطراف ایران مانند ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و برخی کشورهای اروپایی و آمریکایی سقف تسهیلات بانکی برای تولید مسکن به ۹۰ درصد هم می‌رسد و بنا به اعلام دست‌اندرکاران متوسط تسهیلات خرید مسکن در کشور ما کمتر از ۱۵ درصد است اما به نظر می‌رسد افزایش سقف تسهیلات در صورتی می‌تواند راهگشا باشد که میزان سود آن نیز پایین باشد.

به علاوه هم اکنون در مناطق شمال شهر واحدهای مسکونی خالی بسیاری وجود دارد که اقشار دهک بالا و مرفه توان خرید آن را دارند و به نظر نمی رسد که در این زمینه با مشکل روبه رو باشند. به عبارت دیگر آنچه اکنون به عنوان یک مشکل جدی باید مورد توجه قرار گیرد این‌است که نرخ اجاره همچنان روند افزایشی دارد و اقشار متوسط جامعه که طرح مسکن مهر برایشان مناسب نیست نیز توان پرداخت اجاره‌های سنگین را ندارند و ساخت مسکن لوکس با تسهیلات با سودهای بالا نیز مشکلی را از دوش آنها بر نمی‌دارد بنابراین بهتر است دولت قبل از موافقت با اجرای چنین طرحی به دنبال حل مشکل مسکن اقشار متوسط باشد تا با فرا رسیدن موعد اجاره‌شان در پی یک سقف محله‌های شهر را زیر پا نگذارند.

 

 

    نظرات