دستاوردهای بخش آب و آبفا در دولت‌های نهم و دهم

دستاوردهای بخش آب و آبفا در دولت‌های نهم و دهم

وزارت نیرو هم‌زمان با هفته دولت، گزارشی از دستاوردهای بخش آب را در دولت نهم و دو سال نخست فعالیت دولت دهم منتشر کرد.http://www.bananews.ir/

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) بهره‌برداری از ۱۸ سد با مجموع حجم مخزن سه میلیارد و ۷۶۶ میلیون مترمکعب از دستاوردهای بخش آب در دو ساله نخست فعالیت چهارساله دولت دهم است.

براساس این گزارش، در دولت نهم (از ابتدای نیمه دوم سال۱۳۸۴ تا پایان نیمه نخست سال ۱۳۸۸) تعداد ۱۷سد ملی با ظرفیت مخزن شش میلیارد و۲۱۱ میلیون مترمکعب و آب قابل تنظیم سه میلیارد و ۴۲۳ میلیون مترمکعب به بهره برداری رسیده است.

همچنین در دولت دهم (از ابتدای نیمه دوم سال ۸۸ تاکنون) تعداد ۱۸ سد ملی با ظرفیت مخزن سه میلیارد و ۷۶۶ میلیون مترمکعب و آب قابل تنظیم یک میلیارد و ۱۸۵ میلیون مترمکعب به بهره برداری رسیده است.

از ابتدای دولت نهم تاکنون در مجموع ۳۵ سد ملی با با ظرفیت مخزن ۹ میلیارد و ۹۷۷ میلیون متر مکعب و آب قابل تنظیم چهار میلیارد و ۶۰۸ میلیون مترمکعب به بهره برداری رسیده است. همچنین از ابتدای دولت نهم تاکنون عملیات اجرایی ۷۳ سد با مجموع حجم مخزن ۱۵ میلیارد و ۹۹ میلیون و ۳۴۰ هزار مترمکعب و آب قابل تنظیم سالانه هفت میلیارد و ۷۰۹ میلیون مترمکعب آغاز شده است.

براساس این گزارش، از مهرماه ۱۳۸۴ تا پایان تیرماه ۱۳۹۰ (ابتدای فعالیت دولت نهم تاکنون) تعداد سه تونل انتقال آب با مجموع طول بیش از ۷۴ کیلومتر و میزان آب قابل انتقال سالانه ۴۴۱ میلیون مترمکعب بهره برداری شده است که تونل انتقال آب دز به قمرود به طول ۵۰ هزار و ۷۰۰ متر و میزان آب قابل انتقال سالانه ۱۸۱ میلیون مترمکعب با هدف انتقال آب از سرشاخه های دز به قمرود در خردادماه سال ۱۳۹۰ به بهره برداری رسیده است از شاخص‌ترین این طرح‌هاست.

همچنین از نیمه دوم سال ۸۴ تا پایان نیمه نخست سال ۸۸ تاکنون ۲۴۵ هزار و ۳۸۶ هکتار و از نیمه دوم سال ۸۸ تاکنون میزان ۱۲۲ هزار و ۳۲۸ هکتار شبکه آبیاری و زهکشی احداث شده است.

بر اساس این گزارش، از ابتدای دولت نهم تا پایان تیرماه سال ۱۳۹۰ تعداد ۲۶۰ پروژه تامین آب با مجموع ۹۳۸ میلیون مترمکعب به بهره برداری رسیده است.

این درحالی است که بر اساس این گزارش، جمعیت تحت پوشش شبکه آب شهری در ابتدای دولت نهم (سال ۸۴) در حالی ۹۸ درصد بوده است که در ابتدای دولت دهم این میزان به ۹۸٫۹ درصد و در پایان سال گذشته به ۹۹ درصد رسیده است.

 

 

    نظرات