راه‌اندازی نخستین نیروگاه زمین گرمایی کشوردرسبلان

راه‌اندازی نخستین نیروگاه زمین گرمایی کشوردرسبلان

www.BanaNews.irدبیر ستاد توسعه فناوری انرژی‌های نو از تزریق سالانه ۳۰۰ میلیون کیلووات ساعت برق از نیروگاه‌های بادی و زیست توده به شبکه سراسری برق کشور خبر داد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مهندس آرمودلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا درباره ظرفیت موجود کشور در تولید برق از طریق نیروگاه‌های تجدید‌پذیر گفت: در حال حاضر در منجیل و بینالود نیروگاه‌های بادی کوچک وجود دارد که یا برق تولیدی را مستقیما استفاده کرده و یا به شبکه سراسری وصل می‌کنند. تقریبا ۳۰۰ میلیون کیلووات ساعت در سال، شامل ۲۴۰ میلیون کیلووات ساعت توسط نیروگاه‌های بادی و ۶۰ میلیون کیلو وات ساعت توسط نیروگاه‌های زیست توده واقع در مشهد و شیراز به شبکه سراسری برق کشور تزریق می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین حدود یک مگاوات برق توسط نیروگاه‌های حرارتی خورشیدی به صورت پایلوت و پراکنده برای خانوارهای کوچک تولید می‌شود و شاید حدود ۱۰۰ مگاوات ساعت برق از طریق نیروگاه‌های خورشیدی تولید و به شبکه سراسری تزریق شده است.

نخستین نیروگاه پنج مگاواتی زمین گرمایی در سبلان راه‌اندازی می‌شود

دبیر ستاد توسعه فناوری انرژی‌های نو در خصوص وضعیت استفاده از نیروگاه‌های زمین گرمایی جهت تولید برق در کشور تصریح کرد: اولین نیروگاه پایلوت زمین گرمایی در مشکین‌شهر نصب خواهد شد که در حال حاضر چاه‌های آن حفر و روشن شده که درصدد ایجاد اولین نیروگاه پنج مگاواتی بر روی یکی از این چاه‌ها هستیم.

وی افزود: در این زمینه نزدیک به ۳۵ کیلومتر چاه «ژئوترمال» توسط متخصصان ایرانی در سخت‌ترین شرایط و قله سبلان حفاری شده است؛ البته منابع زمین گرمایی خوبی مانند سهند، سبلان، ماکو، رامسر، طبس، سلسله جبال زاگرس، همدان، استان اردبیل، بندرعباس، بوشهر، محلات و تفتان در کشور موجودند که به تدریج باید پتانسیل سنجی و جهت تولید برق و حرارت مورد استفاده قرار بگیرد.

رییس سازمان انرژی‌های نو در خصوص سرمایه‌گذاری دولت برای استفاده از منابع تجدید‌پذیر گفت: پس از شناخت ظرفیت‌های کشور در منابع انرژی‌های تجدید‌پذیر ایجاد تسهیلات برای مردم جهت حضور در عرصه تولید از این منابع در دستور کار است. یکی از این تسهیلات، پیشنهاد و تصویب قیمت خرید بالا برای تولید انرژی برق از منابع تجدید‌پذیر از بخش خصوصی است که در حال حاضر، یکهزار مگاوات با بخش خصوصی قرارداد بسته شده و نزدیک به سه هزار مگاوات نیز منتظر انعقاد قرارداد است.

تعریف سالانه حدود ۱۰ میلیارد تومان پروژه از محل کمک‌های معاونت علمی ریاست‌جمهوری در دانشگاه‌ها

دبیر ستاد توسعه فناوری انرژی‌های نو، درباره توسعه زیرساخت تحقیقاتی در استفاده از منابع انرژی‌های تجدید پذیر به ایسنا گفت: برای تولید انواع مبدل‌های مورد نیاز کشور و فرهنگ‌سازی در مجموعه‌ علمی جهت ایجاد منابع در دانشگاه‌ها، نیازمند تحقیقات هستیم که از طریق بودجه تحقیقاتی وزارت نیرو تامین می‌شود؛ بطوری که پروژه‌های دانشگاهی به سازمان انرژی‌های نو و ستاد، ارائه شده و در کمیته تحقیقاتی بررسی و تصویب می‌شود؛ در نهایت، اجرای پروژه‌ها توسط دانشگاه‌ها مورد حمایت قرار می‌گیرد. همچنین با توجه به وجود دبیرخانه ستاد توسعه فناوری انرژی‌های نو در سازمان انرژی‌های نو، از محل کمک‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حدود ۱۰ میلیارد تومان در سال، پروژه تعریف می‌شود. در این راستا کمک‌های بلاعوض به دانشگاه‌ها جهت ایجاد آزمایشگاه‌ها و انجام پروژه‌های پایلوت صورت می‌گیرد.

نصب و راه اندازی پانل «فوتوولتاییک» در ۲۲ دانشگاه کشور

وی افزود: اخیرا به ۲۲ دانشگاه کشور از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کمک‌هایی اعطا شده که در هر دانشگاه ۲۰ کیلو وات پانل «فوتوولتاییک» نصب و راه‌اندازی شود.

آرمودلی خاطرنشان کرد: تاکنون با اعتباری بالغ بر ۱۸۱/۵ میلیارد ریال از ۹۸ دانشگاه، مرکز پژوهشی، سازمان‌ دولتی و شرکت‌دانش بنیان فعال در حوزه انرژی‌های نو حمایت صورت گرفته است.

 

    نظرات