پیام معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست به مناسبت روز جهانی آب

پیام معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست به مناسبت روز جهانی آب

در پیام معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست آمده است :
شعار امسال روز جهانی آب، "آب و تغییر اقلیم" انتخاب شده تا نمایانگر ارتباط ناگسستنی و تنگاتنگ تغییر اقلیم و آب باشد. این روز با نشان دادن اهمیت مقابله با بحران آب، از دستیابی به هدف ۶ توسعه پایدار با موضوع  "آب و بهداشت برای همه " حمایت می کند.

انسان برای بقا به آب نیاز دارد همانگونه که تمام سیستم هاییکه به آنها وابسته است از جمله بهداشت، سلامت، صنعت و تجارت به آن نیازمندند. با افزایش روزافزون جمعیت کره زمین، تقاضا برای آب هم افزایش می یابد که منجر به کاهش و تهی شدن منابع طبیعی و آسیب به محیط زیست می شود.

از راه حل های پیشنهادی برای این مشکل می توان به حفاظت از انباشتگاه های کربن مثل اقیانوس ها و تالاب ها، استفاده از روش های کشاورزی مبتنی بر اقلیم و  بازچرخش ایمن پساب ها اشاره کرد.

آب ارزشمند ترین منبع ماست و ما باید با مسوولیت پذیری بیشتری از آن استفاده کنیم. ما باید بین تمام نیازهای آبی جامعه تعادل برقرار کنیم در عین حال که اطمینان حاصل می کنیم فقیرترین افراد جامعه نیز از آن بی بهره نمی مانند.

پیام های اصلی و کلیدی پویش روز جهانی آب در سال ۲۰۲۰ عبارتند از:
۱-دیگر صبر جایز نیست (دیگر نمی توانیم صبر کنیم)، سیاست گذاران در خصوص اقلیم، باید آب را در راس برنامه های اقدامشان قرار دهند.  در این خصوص برنامه های اقدام مقابله با تغییر اقلیم باید به صورت جامع ، فرابخشی و با هماهنگی های فرامرزی انجام شود.
۲-آب می تواند به مقابله با تغییر اقلیم کمک کند. در این خصوص راهکارهای پایدار، مقرون به صرفه و مقیاس پذیر  برای آب و بهداشت وجود دارد.
۳-هرکس نقشی برای ایفا کردن دارد. در زندگی روزمره هریک از ما گام های بسیار زیادی است که در عین سهولت می توانیم با برداشتن آنها به حل مشکل تغییر اقلیم بپردازیم.

طبق گزارش سال ۲۰۲۰ سازمان ملل در خصوص توسعه جهانی آب ، تغییر اقلیم، دسترسی به آب مورد نیاز برای رفع نیازهای ضروری انسان و همچنین کیفیت و کمیت آن را تحت تاثیر قرار داده، در نتیجه حقوق اولیه میلیاردها نفر را در خصوص برخورداری از بهداشت و آب سالم تضییع می کند.

روزهای جهانی با هدف آموزش ارتقاء سطح آگاهی و بسیج منابع و اراده سیاسی در خصوص رفع مشکلات جهانی تعیین می شوند. با توجه به این که در "روز جهانی آب" و در دهه ی" اقدام درخصوص آب برای توسعه پایدار" (۲۰۲۸-۲۰۱۸) هستیم، خوب است هر یک از ما چه در نقش سیاست گذار چه مجری قانون و چه یکایک افراد جامعه از نقش و میزان تاثیرگذاری خود در سازگاری با تغییر اقلیم و مدیریت آب بیشتر آگاه شویم و تمام توان خود را  در حفظ هر چه موثرتر منابع آبی که از ارشمندترین میراث هاست به کار گیریم در عین حال که نسل های آینده را از این میراث گرانبها بی نصیب نمی گذاریم.

با توجه به گسترش جهانی ویروس کوید۱۹، سایت سازمان ملل موضوع روز جهانی آب را با این پاراگراف آغاز کرده است:

آب میراث مشترک ما:
بهداشت دست برای مهار گسترش COVID-۱۹ و سایر بیماریهای عفونی ضروری است.  بنابراین اگر به صابون و آب دسترسی دارید ، برای سلامتی جامعه و خودتان دست هایتان را مرتب شسته و به پویش #SafeHands بپیوندید. در روز جهانی آب و دیگر روزها ، به یاد داشته باشیم که دستان خود را به طور مرتب با آب و صابون یا با ژل دست بر پایه الکل بشوییم و به بهترین شکل بهداشت دستان خود را برای مبارزه با کوید ۱۹ رعایت کنیم.
.
لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات