اجرای طرح محدوده ترافیک کلانشهر شیراز در ابهام!

اجرای طرح محدوده ترافیک کلانشهر شیراز در ابهام!

http://www.bananews.ir/با وجود آن که دو سال از تصویب طرح جامع ترافیک کلانشهر شیراز در شورای عالی ترافیک کشور می‌گذرد و خیابان‌های مرکزی این شهر، از ازدحام خودروها به تنگی نفس مبتلا شده است، هنوز اجرایی‌شدن محدوده ترافیک در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ضرورت اجرایی شدن محدوده ترافیک مصوب که حدود ۸۰ هزار هکتار از مساحت کل شیراز را شامل می‌شود، به واسطه زیان‌های غیرقابل جبرانی که تردد خودروهای شخصی و تک‌سرنشین، آلودگی هوا، اتلاف وقت شهروندان، افزایش حوادث رانندگی و ... به شهر و شهروندان وارد کرده و می‌کند، از نگاه تمام کارشناسان و مردم احساس می‌شود، اما هنوز هماهنگی لازم بین دستگاه‌های متولی به سطح مناسبی ارتقاء پیدا نکرده است.

رییس پلیس راهور استان فارس به‌عنوان یک کارشناس مسایل ترافیکی در این خصوص گفت: بنده با اجرای طرح محدوده ترافیک کاملا موافق هستم، مشروط به ‌اینکه همه زیرساختها فراهم باشد، اگر در آماده‌سازی زیرساختها درست عمل نکرده باشیم، طرح اجرای موفقی نخواهد داشت.

"محمدرضا ضیایی"، افزود: براساس طرح جامع باید رانندگان اتوبوس، سه‌دوره آموزشی را طی کرده باشند، تعداد اتوبوس‌ها به اندازه کافی افزایش داده شده باشد، پارکینگ به‌تعداد کافی در مدخل ورودی طرح ایجاد شود یا فضاهایی با امکان تبدیل به پارکینگ در نظر گرفته شود، هماهنگی لازم بین دستگاه‌های مجری ایجاد شده باشد، براساس طرح جامع، ناوگان حمل و نقل عمومی ایجاد شده باشد، مردم آموزش‌های لازم را از طریق رسانه‌ها دریافت کرده باشند و ...

این کارشناس مسایل ترافیکی با بیان اینکه کاهش جاذبه‌های سفر به محدوده ترافیکی به‌عنوان یک اصل باید مد نظر اجراکنندگان قرار گیرد، تصریح کرد: با توجه به اینکه زیرساختها به‌صورت کامل در شیراز فراهم نیست، به‌عنوان یک کارشناس با اجرای آن مخالف هستم، اما به‌عنوان مسوول پلیس راهور در صورتی که اجرای آن مصوب شود، آمادگی همکاری کامل را داریم.

رییس پلیس راهور فارس اضافه کرد: اعلام آمادگی ما به ‌این معنا نیست که قادر به تامین پلیس نگهبان در مدخل ورودی طرح ترافیک هستیم، بلکه به این معناست که یک کد به کدهای مورد نظر پلیس اضافه می‌شود و آن برخورد با تخلف ورود به محدوده ترافیکی شهر است.

وی در عین‌حال تاکید کرد: پلیس راهور از هر اقدامی که زمینه بهتر شدن وضعیت ترافیکی شهر را فراهم کند، به‌صورت قاطع حمایت می‌کند، اما بهتر است ابتدا زیرساختها را به‌شکل کامل آماده کرده، سپس طرح را اجرا کنیم.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز نیز با بیان اینکه پلیس مهمترین رکن در طرح ترافیک است، اجرایی شدن این طرح را یک ضرورت انکار‌ناپذیر دانست و گفت: برای اجرای مناسب این طرح باید سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف، نهایت همکاری را با هم داشته باشند.

"حمید‌رضا ناصری"، اجرای طرح محدوده ترافیک را یک ضرورت انکار‌ناپذیر دانست و با بیان اینکه شهرداری شیراز با برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های کوتاه و درازمدت سعی در فراهم کردن زیرساختها را داشته و دارد، افزود: در اجرای طرح محدوده ترافیکی شهر قطعا با محدودیت‌هایی مواجه هستیم.

از نظر این مقام مسوول، بافت فرسوده و قدیمی شهر که به‌دلایل مختلف قابل توسعه و تعریض نیست، وجود اماکن مقدس زیارتی، وجود مراکز تفریحی، توریستی، درمانی و اداری، وجود جاذبه‌های خدماتی و تجمیع مراکز درمانی و پزشکی از جمله محدودیت‌های خاص در اجرای طرح محدوده ترافیک در کلانشهر شیراز است.

ناصری با تاکید براینکه سازمان ترافیک، مسوول مهندسی ترافیک در اجرای طرح محدوده ترافیکی شهر است، خاطرنشان کرد: برای آماده کردن زیرساختها، از یک‌ماه آینده ۴ خط ویژه در محدوده میدان غدیر-چهارراه ملاصدرا، سه‌راه پیروزی-میدان شهرداری، چهار‌راه‌زند- دروازه کازرون و میدان معالی‌آباد- پل صنایع ایجاد خواهد شد.

وی گفت: در خیابان لطفعلی‌خان زند، با توجه به باریک‌بودن مسیر، ۵۰ درصد عرض خیابان در اختیار اتوبوسرانی قرار می‌گیرد تا دو خط ویژه رفت و برگشت در آن تردد کند و در این مسیر جز اتومبیل‌های آمبولانس، پلیس و آتش‌نشانی، هیچ خودرویی حق تردد نخواهد داشت.

ناصری با اشاره به آغاز احداث پارکینگ زیرزمینی در چهارراه خلدبرین، اضافه کرد: ظرف ۱۸ ماه آینده فضای پارکینگ برای ۲ هزار خودرو به شهر اضافه خواهد شد.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با بیان اینکه اجرای طرح محدوده ترافیک شهری، نیازمند مصوبه شورا است، گفت: مهمترین رکن در اجرای این طرح پلیس است و ما امیدواریم پلیس اعلام آمادگی کامل کند، زیرا برای اجرای مناسب طرح، نیازمند ۸۰ نیرو در هر شیفت کاری هستیم و به‌ محض اعلام آمادگی پلیس راهور، برنامه اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه سازمان ترافیک آمادگی معرفی نیرو به پلیس برای تامین نیروی انسانی لازم را دارد، گفت: براساس طرح پیش‌بینی شده، ابتدا یک دوره ارشادی اجرا و طی آن به رانندگان در خصوص اجرای طرح تذکر داده می‌شود، سپس یک‌دوره ۴ ماهه آزمایشی و پس از آن یک دوره یک‌ساله غیرمکانیزه را اجرا خواهیم کرد.

ناصری با یادآوری اینکه دوره مکانیزه طرح پس از طی این سه‌دوره، آغاز می‌شود، تصریح کرد: محدوده طرح ۸۰ هکتار است که از شمال به خیابان ساحلی و نشاط، از جنوب به بلوار سیبویه و خیابان مشیر، از شرق به بلوار زینبیه و میدان ولی‌عصر و از غرب به خیابان ملاصدرا و شهیدبهشتی، محدود می‌شود.

به گزارش بنانیوز به نقل از ایسنا، مدیرعامل سازمان ترافیک شهرداری شیراز همچنین به ایجاد مرکز کنترل ترافیک با ۵ میلیارد تومان اعتبار اشاره و تصریح کرد: هم‌اکنون در سطح شهر،۳۰ دروبین ترافیکی نصب شده است که این تعداد تا پایان امسال به ۵۰ دوربین افزایش ظرفیت پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه مرکز کنترل ترافیک شهرداری شیراز هفته آینده افتتاح می‌شود، گفت: نیاز شیراز برای پوشش محدوده ترافیکی، ۲۴۰ دوربین است که به‌تدریج ظرف مدت پنج‌سال این تعداد تامین و نصب خواهد شد.

ناصری همچنین از ایجاد استودیو رادیو‌پیام با همکاری صدا و سیما در مرکز کنترل ترافیک شیراز خبرداد و یادآور شد که این مرکز علاوه بر مانیتورینگ شهر، کنترل سرعت، کنترل علائم و چراغ‌های راهنمایی، قادر به ارسال پیامک، کنترل تابلوهای "وی‌ام‌اس" و اطلاع‌رسانی از طریق بلوتوث نیز هست.

این مقام مسوول، تلاش اتوبوسرانی برای اجرایی کردن سیستم هوشمند کنترل ترابری اتوبوس‌های خط واحد در شیراز را یادآور و متذکر شد: شهروندان نقش بسزایی در اجرای موفق طرح دارند به‌شرط آنکه اطلاع‌رسانی کامل و مناسب انجام شود، بنابراین جایگاه رسانه‌ها در این زمینه حساس بوده و همکاری خبرنگاران تضمین‌کننده موفقیت اجرای طرح محدوده ترافیک خواهد بود.

هم‌اکنون تردد در این کلانشهر به‌واسطه تراکم مراکز تجاری، خدماتی، اداری، درمانی و آموزشی و وجود جاذبه‌های مختلف گردشگری مذهبی، طبیعی و تاریخی، تجمع فروشگاه‌ها و مراکز خرید، تجمع آموزشگاه‌ها و ... در ساعت‌های مختلف روز با مشکلات عدیده‌ای مواجه است.

اجرای طرح قطارشهری که روند آن با کندی تداوم دارد، نقطه مرکزی شهر شیراز را به یک نقطه با ترافیک بسیار سنگین تبدیل کرده و نبود پارکینگ و توقفگاه مجاز از یک‌سو، ضعف فرهنگی در استفاده از وسایل نقلیه شخصی و عمومی از سوی دیگر، به بروز مشکلات مرتبط با ترافیک کمک کرده است.

وجود بیش از یک‌هزار مطب خصوصی، شش مرکز تخصصی، فوق‌تخصصی درمانی در خیابان اصلی کریم‌خان زند و تلاش مسوولان دانشگاه علوم پزشکی برای افزایش جاذبه‌های درمانی این شهر و جذب بیماران سایر استان‌ها و حتی سایر کشورها، بدون توجه به زیرساختهای لازم، بر دامنه مشکلات افزوده است.

"ضیایی"، رییس پلیس راهور استان فارس با بیان اینکه لزوم ارتقاء فرهنگ ترافیکی در شیراز به‌شدت احساس می‌شود، گفت: زمانی مشکل بوق‌زدن یک معضل بود، با همکاری رسانه‌ها و تمرکز همکاران ما بر موضوع و البته همراهی مردم امروز تاحدود زیادی از میزان بوق زدن کاسته شده است.

وی ادامه داد: زمانی هم موضوع کمربند ایمنی مطرح شد و متعاقب آن کلاه ایمنی برای راکبان و سرنشینان موتورسیکلت‌ها مطرح شد که هنوز در حد مطلوب محقق نشده و متاسفانه هنوز درصد بالایی از متوفیان براثر حوادث رانندگی کسانی هستند که به این هشدارها بی‌توجه بوده‌اند.

ضیایی با بیان اینکه در یکسال گذشته از ۲۶۵ موتورسوار متوفی، ۲۳۲ نفر براثر ضربه مغزی فوت کرده‌اند، گفت: سال قبل ۶۲ نفر براثر حادثه رانندگی کشته شده‌اند که ۴۶ نفر آنان به دلیل نبستن کمربند ایمنی دچار ضربه مغزی شده‌اند.

وی، نقش رسانه‌ها را در اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی به جامعه بسیار ظریف و تاثیرگذار دانست و گفت: آگاه‌سازی جامعه، بیان مسایل و نکات مهم در فرهنگ رانندگی در رسانه‌ها بسیار مهم است، امروز رسانه‌ها باید در مورد معضلاتی که منجر به غیرروانی‌شدن ترافیک در شیراز می‌شود به مردم آگاهی بدهند، توقف مورب کنار خیابان‌ها و میادین، توقف دوبل و سوبل، استفاده از خودروی شخصی در ساعات شلوغ برای تردد در مرکز شهر، غیرایمن بودن وسیله نقلیه و ... بسیار اهمیت دارد.

ضیایی گفت: برای اجرای یک طرح بزرگ و تاثیرگذار باید فرهنگ رانندگی را نزد شهروندان ارتقاء داد، امروز شهروندان باید با نحوه استفاده درست از وسیله نقلیه شخصی، قوانین مربوطه و جرایم راهنمایی و رانندگی به‌درستی آشنا شوند تا در اجرای طرح‌ها کمک کنند.

براساس این گزارش، یکی از مشکلات مهم در اجرای طرح محدوده ترافیکی، ساکنان و شاغلان در این نقاط و راهکارهای اتخاذ شده برای تسهیل در تردد این گروه است، حال آنکه مدیر عامل سازمان ترافیک اطمینان می‌دهد که راهکارهای کارشناسی شده‌ای برای حل این مشکل وجود دارد.

ناصری همچنین در خصوص صدور مجوزهای تردد در این طرح برای رانندگان تاکسی، تاکسی‌تلفنی، خبرنگاران، ساکنان و شاغلان در این مسیر نیز اعلام کرد: قطعا راهکارهای اتخاذ شده با استفاده از تجارب دیگر شهرها، راهکارهای مناسبی است و جلوی هر سوء استفاده‌ای را خواهد گرفت.

به گزارش ایسنا، باید با رصد اقدام‌های انجام شده طی یک‌ماه آینده که ظرفیت‌سازی برای اجرای محدوده ترافیک آغاز می‌شود، درصد ضریب موفقیت طرح را افزایش داد. از نگاه کارشناسان، ارتقا اعتماد شهروندان، کمک به ایجاد زیرساختها، همراهی با مسوولان و برنامه‌ریزان، انتقال آگاهی و اطلاعات لازم و ... می‌تواند شیراز و مسوولان این کلانشهر فرهنگی را در دستیابی به یک موفقیت بزرگ یاری دهد.

 

 

    نظرات