بازسازی جاده آسیایی گلستان معطل اعتبار

بازسازی جاده آسیایی گلستان معطل اعتبار

http://www.bananews.irجاده آسیایی پارک ملی گلستان که در سال ۸۰ بر اثر سیل تخریب شد همچنان برای بازسازی نیازمند اعتبار است و با کمبود بودجه در این بخش روبرو است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) بر اساس اعلام مسئولان، برای اجرای این طرح ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار منظور شده بود که تاکنون ۲۰۰ میلیارد ریال برای آن هزینه شده است.

جاده آسیایی جنگل گلستان ۲۲ کیلومتر طول دارد و ۱۰ پل نیز در این مسیر ساخته شده است.

بر اثر بروز این حادثه، میزان رسوبگذاری در مخزن سد گلستان، ۱۸ میلیون مترمکعب در سال ۸۰ و چهار میلون متر مکعب در سال ۸۱ بوده است.

علاوه بر آن، این حادثه موجب تخریب بخشی از جاده ترانزیتی گرگان - مشهد و راههای فرعی به طول ۱۹۴ کیلومتر در سال ۸۰ و ۱۸۲ کیلومتر در سال ۸۱ شده است.

طبق اعلام مسئولان جاده جنگل گلستان که بر اثر بروز سیل سال ۸۰ خسارت دیده بود، تکمیل شده و در سالجاری افتتاح می شود.

این جاده از محورهای شریانی کشور است و قرار بود این طرح در مدت کوتاهی تکمیل و به بهره برداری برسد.

برای پیگیری ویژه این طرح، با تصویب هیئت وزیران، جواد قناعت استاندار گلستان به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهوری در خصوص اجرای پروژه راه جنگل گلستان تعیین شد.

هیئت وزیران بنا به پیشنهاد رئیس جمهوری و به استناد اصل ۱۲۸ قانون اساسی، جواد قناعت استاندار گلستان را به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور در مورد اجرای پروژه راه جنگل گلستان تعیین کرد.

بر این اساس، تصمیماتی که توسط نماینده مذکور در خصوص امور اجرایی یاد شده اتخاذ می‌شود، در حکم تصمیمات رئیس جمهور و هیئت وزیران بوده و لازم الاجرا و با رعایت آیین نامه داخلی هیئت دولت قابل صدور است.

استاندار گلستان با اشاره به پروژه راه جنگل گلستان بیان داشت: این جاده به طول ۲۲ کیلومتر دردست اجرا است.

جواد قناعت افزود: ۱۰ دستگاه پل بزرگ نیز همراه با ۱۲ کیلومتر دیواره هدایت سیلاب در این جاده جنگلی در دست احداث است.

وی اظهار داشت: همچنین بیش از ۱۰ کیلومتر از دیواره اجرایی و ۹ پل عملیات اجرایی اش به پایان رسیده و دهمین پل نیز ۸۰ درصد عملیات اجرایی آن به اتمام رسیده است.

قناعت افزود: وظیفه نماینده عالی رئیس جمهور(استاندار) در خصوص حل اختلافات بین اداره راه ومحیط زیست بود که به پایان رسیده است اما ما هنوز در تامین اعتبار این پروژه با مشکل مواجه هستیم .

استاندار گلستان بیان داشت: کل این پروژه ۳۰۰ میلیارد ریال بودجه نیازمند بود و تاکنون ۲۰۰میلیارد ریال آن تخصیص و بقیه باقی مانده است.

وی عنوان کرد: علاوه بر این، معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری به تعهداتش در خصوص اعتبارات عمل نکرده است.

طبق اعلام کارشناسان جاده آسیایی که از داخل پارک ملی گلستان می گذرد، همانند دیوار چین موجب تکه تکه شدن نخستین پارک ملی ایران شده و تهدیدی علیه ذخایر طبیعی و گنجینه های کمیاب جانوری آن شده است.

ساخت و تعریض این جاده، تیشه ای به ریشه ذخایر طبیعی و جانوری و گیاهی پارک ملی گلستان زده و حیات وحوش نادر و کمیاب در این ذخیرگاه را به مخاطره انداخته است.

تعریض این جاده اکنون به یک معضل زیست محیطی مبدل شده به نحوی که بسیاری از مجامع و دوستداران حیات وحش و طبیعت خواستار لغو عملیات تعریض و جاده سازی در این پارک هستند.

ساخت این جاده به مصوبه ای در سال ۸۲ از سوی دولت وقت برمی گردد که مقرر شد برای افزایش دسترسی به پارک و امداد رسانی به برخی روستاهای حاشیه در معرض خطر سیل، این جاده احداث شود.

وضعیت کنونی جاده مغایر با این مصوبه است و فعالیتهای صورت گرفته در سالهای گذشته این جاده را به اتوبان و بزرگراهی مبدل کرده که اصول زیست محیطی را نادیده گرفته است.

بر اساس مصوبه اولیه عرض جاده باید حداقل بین شش و حداکثر ۱۱متر باشد اما اکنون عرض موجود در برخی جاها به ۵۰ تا ۶۰ متر رسیده است و شبه چهار بانده شدن جاده را در داخل پارک ملی گلستان تقویت و مایه نگرانی طبیعت دوستان شده است.

ساخت این جاده آسیایی در ذخیرگاه بیوسفری جهان در حالیست که هرگونه تخریب محیط زیست و تغییر اکوسیستم در پارکهای ملی ممنوع و مغایر ماده ۸ آیین نامه اجرایی قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست است و هیچ مقامی نمی تواند اجازه و دستوری مبنی بر تخریب محیط زیست در پارک های ملی صادر کنند.

 

    نظرات