لزوم ارائه اطلاعات لازم در زمینه امنیت شهرسازی

لزوم ارائه اطلاعات لازم در زمینه امنیت شهرسازی

http://www.bananews.ir/نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: اطلاعات لازم به صورت مستمر به شهروندان در زمینه امنیت شهرسازی و اطلاع از وضعیت قرار گرفتن بر روی گسل ارائه شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) آیت‌الله محسن مجتهد شبستری صبح امروز در نخستین کنفرانس بین‌المللی ساخت و ساز شهری در مجاورت گسل‌های فعال بر ضرورت نگرش جدی در زمینه تحول در ساخت و ساز شهری تاکید کرد.

امام جمعه تبریز با اشاره به تعابیر قرآنی در مورد زلزله اظهار کرد: واژه زلزله علاوه بر سوره زلزله در آیات دیگر قرآنی نیز مورد اشاره قرارگرفته است.

آیت‌الله مجتهد شبستری بیان کرد: زلزله‌های مورد اشاره قرآن عمدتاً به زلزله‌ای اشاره دارد که در آستانه روز قیامت رخ خواهد داد و بنا بر تعابیر قرآنی بسیار وحشتناک خواهد بود.

امام جمعه تبریز تاکید کرد: زلزله‌های دنیوی باید ما را به زلزله بزرگ روز قیامت و حوادث آن روز بزرگ رهنمون کند.

وی با اشاره به علل زلزله گفت: فیلسوفان بزرگ اسلامی نیز به این مسئله پرداخته و علل زلزله را به وجود گازهای درون زمین نسبت داده‌اند.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: زلزله به عنوان یک بلای طبیعی زندگی بشر را تهدید می‌کند و با توجه به توسعه ساخت و سازهای درون شهری آسیب‌های زلزله افزایش می‌یابد.

آیت‌الله مجتهد شبستری افزود: ایران در ۱۰۰ سال گذشته جزو شش کشور زلزله‌خیز جهان بوده و زلزله‌های مهیبی در آن رخ داده که آذربایجان‌شرقی نیز در این میان سهمی مهم داشته است.

وی گفت: توسعه پنج برابری شهر تبریز به نسبت آخرین زلزله ویرانگر این شهر و توسعه فضاهای شهری غیرهمگن موجب شده تا این شهر در برابر زلزله آسیب‌پذیرتر باشد.

امام جمعه تبریز، خواستار سبک‌سازی سازه‌ها، متناسب بودن فضاهای شهری با جمعیت فعلی شهر تبریز شد و تصریح کرد: جلوگیری از ساخت و ساز در مناطق خطرناک باید با ارائه اطلاعات و آموزش‌های لازم به مردم صورت گیرد.

آیت‌الله مجتهد شبستری، بر ضرورت عدم ساخت و ساز در حریم کابل‌های برق و نیز عدم قرارگرفتن شاهراه‌های ارتباطی بر روی خط گسل تاکید کرد و گفت: ایستگاه‌های آتش‌نشانی باید بر اساس تراکم جمعیت و نیز در مجاورت راه‌های ارتباطی قرار گیرد.

امام جمعه تبریز همچنین اقدامات انجام یافته در زمینه مقابله با زلزله را مورد تقدیر قرار داد و افزود: برگزاری چنین همایش‌هایی که با ارائه مقالات علمی و سخنرانی‌های تخصصی همراه خواهد بود موجب افزایش دانش عمومی در برابر این موضوع می‌شود.

 

 

    نظرات