آبگیری ۸۷ درصدی تالاب جازموریان/ ضرورت توجه به آثار بلند مدت گرد و غبار در غبارخیزترین استان کشور

آبگیری ۸۷ درصدی تالاب جازموریان/ ضرورت توجه به آثار بلند مدت گرد و غبار در غبارخیزترین استان کشور

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست کرمان ؛ در خصوص آخرین وضعیت تالاب جازموریان گفت: آبگیری ۸۷ درصد تالاب اتفاق افتاده و تقریبا بستر قدیمی و قسمت های عمیق این تالاب به صورت بی سابقه ای پر از آب شده است.

مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان ادامه داد: تالاب جازموریان، تالابی فصلی است به این معنی که وجود آب در ایام خشکسالی در آن نمی تواند تداوم داشته باشد؛ از سوی دیگر اتفاق خوبی که رخ داده این است که با توجه به بارندگی ها پوشش گیاهی منطقه تقویت می شود و پدیده ریزگردها به صورت نسبی کاهش پیدا می کند؛ چرا که تمام غبار ریزی مربوط به خود تالاب نیست و بخشی از آن مربوط به حوزه آبریزی است.

وی با بیان اینکه پدیده ریزگردها در شرق استان از اواسط بهمن تا اواسط خرداد ماه وجود دارد، تصریح کرد: استان کرمان غبارخیزترین استان کشور است چرا که وسعت بسیار گسترده ای دارد و گفتنی است که ما در شرق استان کانون های محلی گرد و غبار را داریم.

شاکری با اشاره به اینکه دو شب گذشته شاهد حضور مهمان ناخوانده گرد و غبار در شرق استان بوده ایم به گونه ای که میزان آلودگی در ریگان به ۷۸ برابر حد مجاز رسیده بود، اظهار کرد: گرد و غبار اثرات بلند مدت دارد و مانند دیگر اتفاقات همچون زلزله، سیل و .. نیست که یکباره همه چیز را از بین ببرد؛ گرد و غبار مانند موریانه عمل می کند که باید در این زمینه تدابیری اندیشیده شود.

مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان تصریح کرد: سال گذشته با تلاش مسئولان استان میزان اعتبار گرد و غبار استان افزایش پیدا کرد و تا کنون نزدیک به ۶۰ درصد این اعتبار به دستگاه های مربوطه در استان در حوزه منابع طبیعی شمال، جنوب استان، محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی، جهاد کشاورزی تخصیص داده شده است.

وی تشریح کرد: در حوزه منابع طبیعی شمال و جنوب استان کاشت گونه هایی انجام شده است که امیدواریم با اقدامات اتخاذ شده این پدیده مرتفع شود چرا که نمی توان انتظار داشت مشکل پدیده ای که در طول سال ها رخ داده است به یکباره حل شود.

شاکری با تاکید بر اینکه برطرف شدن مشکل گرد و غبار در شرق استان نیازمند به برنامه ریزی مداوم و پیگیری است، عنوان کرد: مشکل گرد و غبار را نیز در شهرستان راور داریم که به دلیل عدم وجود ایستگاه پایش کیفی اطلاعات دقیقی از داده های این محل در اختیار نداریم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان در پایان خاطر نشان کرد: در سال جاری اداره کل محیط زیست استان در نظر دارد که از محل اعتبارات گرد و غبار دو دستگاه برای شهرستان های راور و انار خریداری کنند تا بر اساس داده و اطلاعات بتوانیم به منظور برطرف شدن مشکلات گرد و غبار این مناطق برنامه ریزی کنیم.

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات