اهداف حمل و نقل ریلی و بودجه این بخش؛ دو خط موازی

اهداف حمل و نقل ریلی و بودجه این بخش؛ دو خط موازی

http://www.bananews.irیک کارشناس حمل و نقل ریلی گفت: همیشه قول کلنگ‌زنی راه‌آهن‌های بسیاری را می‌دهند اما سطح و حدود اعتباراتی که در عمل به بخش ریلی می‌دهند قابل توجهی نیست.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محسن پورسید آقایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، بیان کرد: وقتی پروژه‌ای شروع می‌شود و بودجه مناسبی به آن تخصیص داده نمی‌شود، طبیعی است پیشرفت زیادی نکند و ناتمام باقی بماند.

وی افزود: علیرغم این‌که مسوولان می‌گوید اولویت ما توسعه بخش ریلی است، عملا بودجه‌ای که به این بخش اختصاص داده می‌شود، کمتر از بودجه‌ سایر بخش‌های حمل و نقل است.

این کارشناس ادامه داد: می‌توانیم بودجه‌مان را بهتر مدیریت کنیم؛ یعنی بررسی شود کدام پروژه‌ها زودتر به نتیجه می‌رسند تا به اقتصاد کشور سود دهند و آن‌ها را در اولویت قرار دهیم. در میان خطوط ریلی‌ که در حال ساخت است، تنها خط آهن قزوین – رشت است که اگر حمل بار مناسبی داشته باشد، ‌با صرفه‌جویی در میزان زیاد سوخت، به درآمدهای کشور کمک می‌کند.

این کارشناس همچنین با بیان این‌که آنقدر زمان سفر از تهران به شیراز طولانی است که هیچ کس رغبت نمی‌کند ماشین و هواپیما را کنار بگذارد و با قطار برود، خاطرنشان کرد: تا وقتی مسئله خط آهن تهران – اصفهان حل نشود، خط آهن اصفهان – شیراز بازده مطلوبی نخواهد داشت. در حال حاضر برخی پروژه‌هایی که در بخش ریلی در حال ساختند، پروژه‌هایی هستند که بازدهی نخواهند داشت و حتی اگر زود تمام شود به کشور کمکی نمی‌کنند تا سرمایه‌ای جمع شود.

پورسید آقایی افزود: بودجه‌ای که قطار سریع‌السیر تهران – مشهد می‌طلبد در طول تاریخ جمهوری اسلامی سابقه نداشته است؛ بودجه‌ای که این پروژه برای ساخت نیاز دارد به اندازه تمام بودجه‌هایی است که در تمام تاریخ جمهوری اسلامی به بخش ریلی تخصیص داده شده است؛ مشخص است که چنین پروژه‌ای اگر هم شروع شود جز این‌که سال‌های سال هزینه‌های کشور را هدر دهد و هیچ وقت هم به انتها نرسد، پایانی نخواهد داشت.

این کارشناس در پایان تاکید کرد: ‌باید منابع مالی کافی در اختیار بخش ریلی قرار گیرد و با برنامه‌ریزی این منابع صرف پروژه‌هایی که بازده سریع تری دارند، شوند.

 

 

    نظرات