راه‌اندازی سامانه هماهنگی و یکپارچه‌سازی اقدامات نهادهای مردمی در  ...

راه‌اندازی سامانه هماهنگی و یکپارچه‌سازی اقدامات نهادهای مردمی در ...

راه‌اندازی سامانه هماهنگی و یکپارچه‌سازی اقدامات نهادهای مردمی در محلات کم‌برخوردار

مدیرعامل سازمان بازآفرینی فضاهای شهری گفت: بازخوردهای دفاتر توسعه محله در محلات کم‌برخوردار گویای ضرورت ساماندهی، هم‌افزایی و یکپارچگی تلاش‌های نهادها و گروه‌های مردمی در یاری‌رسانی به محلات کم‌برخوردار و محروم است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، مجتبی شاکری روش با بیان این مطلب، اظهار کرد: واقعت این است که بحران ویروس کرونا از مقیاسی کوچک از یک شهر و در یک کشور شروع شد و حالا تقریبا همه جهان را در برگرفته است؛ پس یقینا امکان ندارد که در سطح یک شهر، بخشی از جغرافیای شهر دچار بیماری ناشی از ویروس باشند و ساکنان بخش دیگر شهر در آسودگی به سر ببرند؛ لذا سرنوشت مشترکی در انتظار همه ماست.
وی تاکید کرد: درحال حاضر نهادهای مردمی متعددی در تکاپو و تلاش برای کمک‌رسانی هستند، لیکن حسب بازخوردهای دفاتر توسعه محله فعال این سازمان در محلات کم‌برخوردار، عدم یکپارچگی در اقدام و پراکندگی فعالیت‌های این عزیزان، بعضا توزیع نامناسب کمک‌ها را به همراه دارد. لازم است برای ایجاد حسن اعتماد متقابل میان نهادهای مردمی، خیرین حقیقی و حقوقی، تشکل‌ها و ارگان‌ها برای ساماندهی، هم‌افزایی و یکپارچگی این تلاش‌های ارزشمند تدبیری متناسب صورت گیرد.
مدیرعامل سازمان بازآفرینی فضاهای شهری با تاکید بر اینکه اقدامات در محلات کم‌برخوردار باید هماهنگ‌تر و یکپارچه‌تر صورت پذیرد، تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در فعالیت نهادهای مردمی، خیریه‌ها و سمن‌ها وجود دارد که در این بحران خود را بیشتر نشان داد، این است که این مجموعه‌ها غالبا از فعالیت‌های یکدیگر بی‌اطلاع‌اند، به ویژه آنکه در کنار نهادهای سازمان یافته‌ای که فعالیت مستمر دارند، بسیاری از گروه‌های مردمی، به اتکای ضرورت شرایط و به منظور یاری رساندن به همشهریان خود در چنین شرایطی شکل گرفته و فعال می‌شوند و درخصوص اینکه این گروه‌ها در چه جغرافیایی از شهر فعالیت می‌کنند، عمدتا اطلاعاتی از یکدیگر ندارند و از این بابت شرایط به گونه‌ای می‌شود که نمی‌توانند به صورت هدفمند و هماهنگ اقدام نمایند و موازی‌کاری، همپوشانی و پراکندگی فعالیت‌ها رخ می‌دهد.
شاکری روش بیان کرد: به نوعی در برخی مناطق چندین نهاد با هم فعالیت می‌کنند و از فعالیت هم بی‌اطلاعند و این موضوع موجب شده که اقدامات بعضا پراکنده یا همپوشانی داشته باشد. از همین رو سازمان بازآفرینی درحال پیگیری طراحی و راه‌اندازی سامانه‌ای است تا با همکاری نهادهای مرتبط تهیه و به عنوان یک سامانه پشتیبان و اطلاع‌رسان، این امکان را به تمامی خیرین، نهادها و گروه‌های مردمی می‌دهد که ضمن ثبت اقدامات خود که در چه زمانی و در کدام محدوده شهری، چه فعالیتی و به چه میزان خدمات انجام داده‌اند، از اقدامات سایرین نیز مطلع گردند و همچنین نهادهایی که فعالیت‌های مستمری در محلات کم‌برخوردار دارند، زمینه فعالیت‌ و محله یا محلات هدف فعالیت‌شان را اطلاع‌رسانی نمایند.
وی اضافه کرد: همچنین با توجه به مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص تشکیل ستاد خیرین شهریار با همکاری شهرداری و خیرین و ظرفیت ارزشمندی که این مصوبه می‌تواند برای جلب کمک‌های مردمی برای تامین نیازهای خدماتی شهروندان در محلات کم‌برخوردار شهر از قبیل ساخت، فضاهای اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، ورزشی و پارک‌های محلی ایجاد نماید، لازم است بانک اطلاعات و سامانه‌ای در خصوص اعلام امکانات و پروژه‌هایی که نیاز این محلات بوده تهیه و در دسترس مردم و خیرین قرار گیرد تا این عزیزان بتوانند زمینه هزینه کرد هدفمند کمک‌هایشان را پیدا کنند.
مدیرعامل سازمان بازآفرینی فضاهای شهری تاکید کرد: امکانی که این سامانه نشان خواهد داد، این بوده که کدام محلات مورد توجه این نهاد‌ها و کدام محلات و مناطق کمتر مورد توجه قرار گرفته و نیازمند توجه بیشتری هستند. از سوی دیگر، این سامانه به اتکای ارزیابی دفاتر توسعه محله، شورای اجتماعی محلات، معتمدین و بزرگان محلی و بازخوردهایی که خود خیرین و نهادهای مردمی ارائه می‌نمایند، بازخوردهایی از حمایت‌های موردنیاز محلات کم‌‌برخوردار ارائه می‌کند که این موضوع برای دوره پسا کرونا نیز قابلیت بهره‌برداری مستمر را دارد و موجب هماهنگ‌سازی و هدفمند شدن تلاش‌های خیرین و فعالین اجتماعی در حمایت از اینگونه از محلات می‌گردد.
شاکری روش با تاکید بر رسالت و ماهیت تسهیل‌گری این سازمان، گفت: در این جریان نیز به مانند دیگر اقدامات، سازمان بازآفرینی نقش تسهیل‌گر خواهد داشت و هیچگونه دخالت و مداخله‌ای به نوع و شکل فعالیت فعالین اجتماعی نخواهد داشت و صرفا ابزاری برای هماهنگی بیشتر، یکپارچه‌تر و اثربخش‌تر را به واسطه این سامانه، در اختیار نهادهای مردمی، فعالین اجتماعی و بنیادهای خیریه در بستر یک سامانه پشتیبان تصمیم در قالب بانک اطلاعاتی و به طور مکان بنا روی نقشه شهر مشهد قرار خواهد داد. این سامانه به زودی فعال خواهد شد و به طور مستمر نیز توسعه خواهد یافت که طبیعتا از این سامانه به نحو مطلوبی برای توانمندسازی محلات کم‌برخوردار نیز می‌توان بهره گرفت.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات