کمک آموزش و پرورش برای تهیه بانک‌ اطلاعاتی اقشار  ...

کمک آموزش و پرورش برای تهیه بانک‌ اطلاعاتی اقشار ...

کمک آموزش و پرورش برای تهیه بانک‌اطلاعاتی اقشار آسیب‌پذیر

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، صبح امروز نشست مشترک رئیس شورای شهر مشهد، رئیس کمیسیون حقوقی، مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی و نماینده خیریه میزبانان خورشید برگزار و درخصوص راهکارهای تهیه بانک اطلاعاتی اقشار آسیب‌پذیر برای توزیع بسته‌های کمک معیشتی بحث و بررسی شد.

8 هزار سرپرست خانوار برای دریافت بسته کمک معیشتی توسط آموزش و پرورش معرفی شده‌اند

محمدرضا حیدری، رئیس شورای شهر مشهد در این جلسه با بیان اینکه اقشار آسیب‌پذیر و خانواده‌هایی که به دلیل شیوع کرونا در تنگنای معیشتی قرار گرفته‌اند، یکی از مسائل جدی و دغدغه‌های مدیریت شهری در این روزهاست، اظهارکرد: از اسفندماه سال گذشته، شورای شهر و شهرداری مشهد به خوبی در جهت مقابله با کرونا قدم برداشته است.

وی با اشاره به پیشنهاد شهردار محترم مشهد برای پیش‌بینی 300 هزار معیشتی ویژه اقشار کم‌درآمد، گفت: شورای شهر تحقق آن را مشروط به مشارکت تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط کرد؛ شرطی که با کمک استاندار خراسان رضوی محقق شده و بخش‌های مختلفی چون آستان قدس رضوی، سپاه پاسداران، کمیته امداد امام خمینی(ره)، بهزیستی و ... پای کار آمده‌اند.

حیدری افزود: یکی از مشکلات ما در این زمینه، نبود بانک اطلاعاتی متقن، قابل قبول و مطمئن از خانواده‌های نیازمند واقعی و مستحق دریافت بسته‌های کمک‌معیشتی است.

وی با اشاره به توزیع مواد‌غذایی که این روزها به شکل پراکنده در نقاط مختلف شهر و در بین کارگران در حال انجام است، گفت: متاسفانه شبکه های توزیع ما نامناسب بوده و فرهنگ غلطی در حال رایج شدن است.

رئیس شورای شهر مشهد در ادامه صحبت‌های خود درخصوص بانک اطلاعاتی اقشار ضعیف، تصریح کرد: یکی از دستگاه‌های تاثیرگذار در تهیه داده‌های این بانک و جامعه هدف، معلمان و مدیران مدارس هستند؛ چراکه پیوسته با دانش‌آموزان در تعامل بوده و شناخت خوبی از آنها دارند.

حیدری با بیان اینکه حدود 8 هزار نفر سرپرست خانوار توسط آموزش و پرورش به شهرداری مشهد معرفی شده که اطلاعات آن باید با سایر بانک‌های اطلاعاتی دیگر همچون کمیته امداد، بهزیستی و آستان قدس کنترل شود، گفت: مجموعه خیریه میزبانان خورشید متولی تهیه بسته معیشتی خانوارهای معرفی شده از سوی آموزش و پرورش است و به میزانی که این جمعیت کمک مالی داشته باشد، براساس مصوبه خیرین شهر یار، شهرداری نیز به همان میزان کمک مالی خواهد کرد.

وی افزود: امیدواریم در این شرایط سخت کرونا بتوانیم گام موثری در جهت تهیه بانک اطلاعاتی اقشار آسیب‌پذیر و کم‌درآمد برداریم و این خلاء پر شود.

حیدری با تاکید بر اینکه شبکه توزیع باید شفاف، روشن و مطمئن باشد، گفت: آموزش و پرورش باید روی مدل توزیع بسته‌های کمک معیشتی جامعه هدف خود فکر کند و تدبیر مناسب را بیاندیشد.

رئیس شورای شهر مشهدمقدس اظهارکرد: این کمک‌ها و بسته‌های معیشتی همه با پول های مردم تهیه می‌شود و مسئولیت امانتداری از این حق‌الناس برعهده ماست؛ لذا در قبال تک‌تک افرادی که معرفی می‌کنیم و تایید می‌شوند مسئول هستیم.

کرونا، فرصتی مناسب برای تهیه بانک اطلاعاتی اقشار آسیب‌پذیر

سیدمحسن حسینی پویا، رئیس کمیسیون حقوقی نیز با تاکید بر لزوم سرجمع شدن اطلاعات خانوار اقشار پذیر، گفت: کرونا فرصت خوبی برای شهرداری فراهم کرد که بانک اطلاعاتی را در تعامل با بهزیستی، کمیته امداد و ... فراهم آورد.

حسینی‌پویا با بیان اینکه اساس دریافت بسته‌های کمک معشیتی، کد ملی است، اظهارکرد: برخی از شهروندان فاقد کد ملی هستند و باید این افراد نیز مورد توجه قرار گیرند چراکه ساکن شهر هستند.

وی افزود: سازمان فاوا شهرداری نیز باید زیرساخت مناسبی برای ساماندهی و جمع‌آوری اطلاعات شکل دهد.

بسته‌های کمک معیشتی، یک سوم جمعیت مشهد را شامل می‌شود

رضا خواجه نائینی، معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد هم در این جلسه با بیان اینکه حداکثر افراد نیازمند واقعی دریافت بسته‌های کمک معیشتی بین 200 تا 250 هزار خانوار است، اظهارکرد: با این وجود، 300 هزار بسته کمک معیشتی برای اقشار ضعیف درنظر گرفته که شامل حدود یک سوم جمعیت مشهد می‌شود.

تناقض آمار بانک‌های اطلاعاتی، یکی از معضلات کشور ماست

قاسمعلی خدابنده، مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی نیز در این جلسه ضمن تشکر از مدیریت شهری و تمامی بخش‌هایی که در زمینه تهیه بسته های کمک معیشتی نقش‌آفرینی کرده‌اند، گفت: تاثیرات کرونا بر حوزه اجتماعی و اقتصادی کشورما مقوله جدیدی است و این اثرات برای آینده نیز خواهد بود.

وی افزود: متاسفانه ما دسترسی به اطلاعات دقیق و قابل استنادی برای جامعه هدف نداریم و یکی از معضلات کشورما، تفاوت و تناقض آمار بخش‌های مختلف است.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات