بازخوانی پرونده یک پروژه ملی

بازخوانی پرونده یک پروژه ملی

http://www.bananews.ir/بنا بر وعده مسوولان تا پایان شهریور ماه ۵۰۰ هزار واحد مسکونی از طرح ملی مسکن مهر باید به بهره‌برداری برسد اما بنا بر اعلام یک مقام مسوول این حوزه، طی روزهای باقی مانده تا پایان شهریور ماه حدود ۱۴۲ هزار واحد افتتاح می‌شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) طرح مسکن مهر که از سال ۸۶ با اهدافی از جمله ساماندهی بازار به دلیل افزایش روزانه قیمت مسکن، پاسخ به نیاز متقاضیان و خارج کردن زمین و مسکن از کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی آغاز شد تا چن سال ابتدایی آغاز اجرای طرح بیشتر به واگذاری زمین بسنده کرد اما وزیر مسکن و شهرسازی دولت دهم از همان ابتدای کارش با دعوت از انبوه‌سازان که از منتقدان این طرح و رکود بازار مسکن بودند، روش جدیدی را برای اجرای طرح مسکن مهر کلید زد.

نیکزاد که از شهریورماه ۸۸ سکان‌دار وزارت مسکن و شهرسازی شده بود به پیگیری طرح مسکن مهر پرداخت و گفت: سیاست زمین صفر دولت و ساخت و ساز را در مسکن شهری و روستایی دنبال می‌کنیم و اگر این هدف به سر منزل مقصود برسد، چندان مشکلی در مورد مسکن نخواهیم داشت.

این اقدامات در حالی بود که برخی کارشناسان معتقد بودند: تمرکز بیش از اندازه بر طرح مسکن مهر باعث غافل شدن از سایر طرح‌ها شده است.

به اعتقاد این کارشناسان ساخت مسکن مهر در شهرهای میانی که مشکل کمبود مسکن و حاشیه نشینی ندارند، علاوه بر این‌که باعث مهاجرت ساکنان روستاها به این شهرها می‌شود، بروز حاشیه نشینی در شهرهای میانی طی سال‌های آینده را در پی خواهد داشت.

به هرحال نیکزاد با اقداماتی نظیر خارج کردن تعاونی‌های متخلف از طرح مسکن مهر، افزایش سقف تسهیلات و کاهش نرخ سود و افزایش اعتبار برای اجرای این طرح همچنان طرح مسکن مهر را پیگیری و اواخر سال ۸۹ اعلام کرد که از حیثیتش برای طرح مسکن مهر سرمایه‌گذاری کرده است.

وی در بهمن‌ماه همان سال وعده داد که تمام واحدهای مسکونی طرح مهر که از خردادماه سال ۸۶ در مرحله اجرایی قرار گرفته‌اند در پایان تابستان سال ۹۰ به متقاضیان تحویل داده می‌شود که تعداد این واحدها بر اساس آخرین آمار رسمی ۹۳۷ هزار واحد مسکونی است.

کمی بعد میزان این واحد‌ها کاهش یافته به طوری‌که چندی پیش خبر افتتاح ۵۰۰ هزا واحد مسکونی مهر تا پایان شهریور منتشر شد. اما اکنون میزان این واحد‌ها بازهم کاهش یافته و به حدود ۱۴۰ هزار واحد رسیده است. البته وی بازهم وعده داده که تا پایان سال حدود یک میلیون واحد مسکونی به بهره‌برداری برسد.

در عین حال باید به این مسئله نیز توجه کرد که اجرای این طرح و تحقق اهداف به همکاری کلیه‌ نهادهای مرتبط نیاز دارد و وزارت راه و شهرسازی به تنهایی از عهده این طرح بزرگ برنمی‌آید.

به گزارش بنانیوز به نقل از مهر، از سوی دیگر از زمان آغاز این طرح ملی که حدود چهار سال است تنها حدود ۲۰۲ هزار واحد افتتاح شده است و این در حالی است که با توجه به جمعیت جوان کشور و ازدواج‌های سالانه، هر سال به حدود یک میلیون واحد مسکونی نیاز داریم. اگرچه این طرح نیاز دهک‌های پایین جامعه را تامین می‌کند اما به نظر می‌رسد اختصاص همه توان دولت در بخش مسکن به این طرح و عدم توجه به نیاز سایر دهک‌های جامعه، در شرایطی که وعده‌های داده شده برای اجرای این طرح ملی با گذشت چهار سال از زمان آغاز آن عملی نشده و تنها منجر به افتتاح حدود ۳۵۰ هزار واحد تا پایان شهریور می‌شود، نه تنها باعث ناامیدی قشری که به آن دل بسته‌اند می‌شود بلکه موجب می‌شود طی سال‌های آتی به دلیل عقب بودن از برنامه‌ای که در نظرگرفته شده بیشتر از اکنون با کمبود مسکن رو به رو شویم در حالی که بنا به اعلام کارشناسان ناهماهنگی بین عرضه و تقاضا منجر به بروز آنچه آنها آن را سونامی در بخش مسکن می‌خوانند، می‌شود که نمونه آن را در سال جاری در بازار اجاره شاهد بودیم.

 

 

    نظرات