ایجاد ۱۲ تا ۱۵ هزار شغل در گرو بهره برداری از سدهای استان لرستان

ایجاد ۱۲ تا ۱۵ هزار شغل در گرو بهره برداری از سدهای استان لرستان

http://www.bananews.ir/درحالی بهره برداری از طرحهای حوزه آب استان لرستان موجب بروز تحولی اساسی در روند توسعه و رونق اقتصادی استان، بخشهای زیرساختی و ایجاد ۱۵ هزار شغل می شود که تکمیل این پروژه ها در انتظار تزریق اعتبارات است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) استان لرستان در حال حاضر به عنوان سومین منطقه پرآب کشور مطرح است در حالیکه همچنان میلیاردها مترمکعب از آبهای جاری به راحتی از این استان خارج می شود تا کشاورزی این استان در نقطه صفر باقی بماند و صنعت هم بهره ای از این نعمت خدادادی نبرد.

بنابر آمار اعلام شده از سوی شرکت آب منطقه ای استان لرستان سالانه ۱۲٫۵ میلیارد متر مکعب آب از استان لرستان خارج می شود که ۶۳ درصد از این میزان آب از حوزه کارون بزرگ و به طور عمده رودخانه دز و مابقی از حوزه کرخه خارج می شود و در پشت سدهای دز، کرخه و کارون در استان خوزستان جمع می شود.

این در حالیست که از میزان آب خارج شده از استان لرستان در حوزه کرخه ۶۶ درصد از سیمره تخلیه و ۳۳ درصد باقی مانده از حوزه کشکان خارج می شود.

کشاورزی دیم در سومین منطقه پرآب کشور!

این در حالیست که عدم مهار آبها در استان لرستان موجب چالش جدی در حوزه صنعت، کشاورزی و آب شرب در یکی از پر آب ترین استانهای کشور شده است که در این راستا مطالعات و اجرایی شدن چندین سد در دستور کار قرار گرفته که به نظر می رسد باید روند در این زمینه تسریع شود تا عقب ماندگی های تاریخی در حوزه مهار آبها در لرستان جبران شود.

از سوی دیگر لرستان در حالی از نعمت آب فراوان و حاصلخیز برخوردار است که همچنان در صدر استانهای بیکار کشور جا خوش کرده و سالهاست این عنوان را از دست نداده است.

با این اوصاف به نظر می رسد رفع مشکل بیکاری لرستان را باید در توجه ویژه به حضور کشاورزی و منابع آب جستجو کرد به طوریکه مهندس الماسوندی مدیر عامل قبلی شرکت منابع آب ایران معتقد بود که در یک فرصت کمتر از ۵ سال می توان در این بخش بیش از ۱۲۵ هزار شغل را ایجاد کرد.

این در حالیست که در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز برای توسعه شبکه های آبیاری و اراضی کشاورزی لرستان این میزان اشتغال در فرصت زمانی کوتاه تری تحقق خواهد یافت.

۶ طرح بزرگ سد سازی در لرستان در دست اجرا است

علی امید سیفی در گفتگو با خبرنگار مهر در این رابطه اظهار داشت: در حال حاضر شش طرح بزرگ سدسازی در لرستان در دست اجراست که بهره برداری از این طرح ها موجب مهار ۳۷۵ میلیون متر مکعب رواناب در استان می شود.

وی با اشاره به پیشرفت ۱۵تا ۸۵ درصدی این شش پروژه سد سازی در لرستان گفت: ۲۹۵ میلیون متر مکعب از این آب مهار شده برای مصارف کشاورزی، ۶۰ میلیون متر مکعب برای مصارف شرب و ۱۰ میلیون متر مکعب در بخش صنعت مورد استفاده قرار می گیرد.

ایجاد ۱۲ تا ۱۵ هزار شغل در گرو بهره برداری از سدها

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان لرستان افزود: با بهره برداری از این سدها علاوه بر آبی کردن ۳۶ هکتار از اراضی دیم، ۱۲ تا ۱۵ هزار شغل در لرستان ایجاد خواهد شد.

سیفی با اشاره به اینکه اجرای این سدها موجب ایجاد دو هزار و ۹۶۶ فرصت شغلی موقت در استان شده است، ادامه داد: به طور قطع با بهره برداری از این طرح ها، بخشی از مشکل جوانان جویای کار لرستان برطرف می شود.

وی همچنین بیان داشت: از طرح های در دست اجرا، آبگیری دو سد مخزنی ایوشان و مروک با حجم ۱۰۶ میلیون متر مکعب ذخیره آب در سال جاری آغاز خواهد شد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان لرستان مصارف این دو سد را تأمین آب کشاورزی، توسعه بخش گردشگری، ایجاد کارگاه های پرورش ماهی، اشتغال زایی، کمک به تغذیه مصنوعی آب های زیرزمینی و کنترل سیلاب های بهاره و مخرب عنوان کرد.

سدهای در حال اجرای لرستان چشم انتظار تزریق اعتبارات

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان لرستان در ادامه سخنان خود با تاکید بر اختصاص اعتبارت مورد نیاز برای اجرای پروژه های سدسازی این استان گفت: در صورت تخصیص اعتبارات به موقع شاهد به بهره برداری رسیدن این سدها در زمان مقرر خواهیم بود.

سیفی ادامه داد: برای احداث سد ایوشان خرم آباد با ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی، تاکنون ۲۶۰ میلیارد ریال هزینه شده و امسال نیز ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار به آن اختصاص داده شده است.

وی بیان داشت: اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل و بهره برداری از این سد بیش از ۲۵۰ میلیارد ریال است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان لرستان با اشاره بر اینکه برای سد مروک تا کنون ۶۱۰ میلیارد ریال هزینه شده است افزود: سد مروک دورود نیزبا ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی، در سال جاری ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار دارد و تکمیل آن نیازمند ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار دیگر است.

اعتبارات مورد نیاز سدهای لرستان

سیفی به طرح سد حوضیان الیگودرز با ۶۳ درصد پیشرفت اشاره کرد و ادامه داد: تاکنون ۲۷۰ میلیارد ریال برای طرح تصویب شده و با تأمین اعتبار ۲۵۰ میلیارد ریال مورد نیاز طرح، در اوایل سال ۹۱ آبگیری آن آغاز می شود و در پایان سال ۹۱ نیز عملیات اجرایی طرح نیز به پایان می رسد.

وی افزود: با بهره برداری از سد حوضیان الیگودرز، سه هزار هکتار از اراضی این شهرستان تبدیل به آبی شده و آب مورد نیاز صنعت این شهرستان نیز را نیز تامین خواهد شد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان لرستان با اشاره به سد مخزنی کمندان ازنا با ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی، گفت : این سد مخزنی نیز هفت هزار و ۳۵۰ هکتار از اراضی منطقه را تحت پوشش دارد و با بهره برداری از آن سه هزار شغل ایجاد می شود .

سیفی یادآور شد: تأمین آب شرب الیگودرز به میزان ۱۲ میلیون متر مکعب و آب کشاورزی ازنا به میزان شش میلیون متر مکعب، از دیگر اهداف این سد به شمار می رود.

وی همجنین به آغاز عملیات اجرایی سد آبسرده به عنوان یکی از مصوبات دوره اول سفرهای استانی از سال گذشته در استان اشاره کرد و بیان داشت: این سد نیز با ۱۵ درصد پیشرفت، ظرفیت ۷۵ میلیون متر مکعب حجم دریاچه، هشت هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی منطقه را تحت پوشش قرار می دهد و سه هزار و ۲۰۰ شغل ایجاد می کند.

 

 

    نظرات