متروی پرند؛ از وعده‌های توخالی تا زمزمه توقف پروژه

متروی پرند؛ از وعده‌های توخالی تا زمزمه توقف پروژه

http://www.bananews.ir/وعده و وعیدهای مکرر مسئولان درباره زمان راه اندازی متروی پرند ( پایتخت مسکن مهر کشور) که چندین بار به تعویق افتاد، به زمزمه هایی مبنی بر خارج شدن پروژه از اولویت، تعویق افتتاح به سال ۹۴ و احتمال توقف پروژه ختم شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)  در طرح مسکن مهر که از سال ۸۶ با هدف ساماندهی بازار مسکن به دلیل افزایش روزانه قیمت مسکن و پاسخ به نیاز متقاضیان و خارج کردن زمین و مسکن از کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی آغاز شد، نام شهر جدید پرند بیش از پیش بر سر زبانها افتاد.

بنابراین گزارش،در بحبوحه اعلام خبر پروژه مسکن مهر از سوی سعیدی کیا وزیر سابق مسکن و شهرسازی و سپس ثبت نام از متقاضیان بود که مسوولان ذیربط وزارت مسکن و شهرسازی سابق با افتخار اعلام کردند که برای شهر جدید پرند جمعیت ۷۰۰ هزار نفری در نظر گرفته شده و برنامه های مناسبی برای این شهر در نظر گرفته شده تا استقبال زیادی از این شهر صورت گیرد.

یکی از این برنامه ها برای جلب نظر مردم برای آمدن به شهر پرند احداث مترو بود ،وعده ای که با گذشت چند سال هنوز به اتمام نرسیده است.

بر اساس اطلاعات و آمار موجود طول مسیر مترو تهران پرند ۵۰ کیلومتر است که برنامه‌ریزی شده ۲۰کیلومتر توسط شهرداری تهران ،۱۲٫۵ کیلومتر تا فرودگاه حضرت امام توسط وزارت راه و ترابری و ۱۷٫۵ کیلومتر باقیمانده تا پرند توسط شرکت عمران شهرهای جدید احداث شود.

عملی نشدن وعده های مسوولان به ساخت مترو در پرند

نگاهی به وعده های داده شده مسئولان در مناسبتهای مختلف و قول های آنان مبنی بر افتتاح مترو پرند تا پایان سال ۸۸ و ۸۹ و نیمه سال ۹۰ و یا هفته دولت سال ۹۰ که هیچکدام عملی نشده و نهایتا اینکه اعلام نموده‌اند مترو پرند تا سال ۹۳ به بهره‌برداری نمیرسد نشانگر عدم تمرکز و برنامه ریزی غیر کارشناسی است.

بر اساس این گزارش،حتی مسئولان مربوطه تاریخ وعده‌های خود را یادداشت نمی نمایند که حداقل وعده‌های متناقض بر زبان جاری ننموده و موجبات بی اعتمادی به مسئولان و رسانه‌ها را فراهم نکنند.

با عدم تمرکزی که در اجرای این پروژه وجود دارد و مرتبا تاریخ‌ها جابجا میشود، هیچ تاریخی برای اتمام این پروژه و راه‌اندازی مترو پرند قابل تصور نیست زیرا عملا با گذشت ۳ سال از آغاز عملیات اجرایی متروی پرند فقط زیرسازی قسمتی از قطعه یک از مسیر پرند تا اتوبان ساوه انجام گرفته و هیچ اثری از برنامه‌ریزی جهت شروع پلهای روگذر اتوبان ساوه جاده قدیم ساوه - خطوط راه آهن و کنار گذرهای مربوطه که لازمه احداث روگذرها جهت ایام دوران ساخت میباشد نیست.

فعالیت قابل توجهی نیز در قطعه دوم که در درون فرودگاه واقع گردیده دیده نمیشود و فعالیت قطعه سوم که از مرقد امام تا فرودگاه میباشد اصلا شروع نشده است.

با توجه به موقعیت قرارگیری شهر جدید پرند و با عنایت به اینکه ساکنان این شهر برای رفت و آمد به محل کارشان به تهران - کرج و شهرکهای اطراف مرتبا در حال تردد هستند و با توجه به افزایش نرخ کرایه‌های مسیر تهران پرند و سهمیه‌بندی بنزین ضرورت دارد دولت در یک تصمیم انقلابی هر چه سریعتر نسبت به تعیین تکلیف مترو پرند از نظر تمرکز مدیریت اجرایی و تعیین برنامه زمان‌بندی عملی و کارشناسی شده جهت اجرای آن اقدام نماید تا همزمان با اجرای خدمات زیربنایی و روبنایی واحدهای مسکونی مهر ایجاد شده در پرند حداقل زمینه استفاده از این واحدها در سال ۹۱ فراهم گردد زیرا تنها عاملی که میتواند گرایش مردم به مسکن مهر پرند را فراهم سازد حمل و نقل ارزان مطمئن و برنامه‌ریزی شده است.

وعده های رنگ باخته مسولان برای احداث متروی پرند با درج زمان آن

۱) ۸۷/۵/۲۴ مدیرعامل شهر جدید پرند: مطالعات احداث مترو تهران پرند هم اکنون به پایان رسیده و شروع عملیات فاز اول احداث مترو تا پایان سال شروع میشود.

۲) ۸۷/۱۱/۱۳ : صرافین مدیرعامل حمل و نقل ترافیک شهرهای جدید در مراسم کلنگ زنی مترو پرند گفت: احداث فاز ۵ خط مترو پرند از هم اکنون آغاز شده و یکی تا دو سال طول خواهد کشید.

۳) ۸۸/۱۱/۲۰ محسن هاشمی در مراسم آغاز عملیات اجرائی متروی تهران - فرودگاه بین المللی امام با حضور وزیران راه و ترابری و مسکن و شهرسازی و استاندار تهران و فرماندار و نماینده مردم رباط کریم و مسئولین محلی اعلام کرد امیدوارم در ۸ ماه آینده یعنی (۲۰/۷/۸۹) این قسمت از مترو به دیگر خطوط شهر تهران متصل گردد.

۴) ۸۹/۱/۱۹  تمدن استاندار تهران: عملیات اجرایی اتصال شبکه مترو تهران به فرودگاه امام و دو شهر اقماری آغاز شده و در سال جاری (۸۹) به بهره‌برداری میرسد.

۵) ۸۹/۲/۲۹ نیکزاد وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر یکروز خود به شهرستان رباط کریم اظهار داشت قسمت عمده کار احداث متروی شهر جدید پرند تا هفته دولت سال ۹۰ به اتمام میرسد.

۶) ۸۹/۳/۲۸  وزیر مسکن و شهرسازی: قسمت عمده کار احداث متروی شهر جدید پرند تا هفته دولت سال ۹۰ به اتمام میرسد.

۷) ۸۹/۶/۲۷  نور صالحی مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید و معاون وزیر راه و شهرسازی: انتظار می رود در نیمه نخست سال ۱۳۹۰ مسیر ۱۷٫۵ کیلومتری از پرند به فرودگاه امام خمینی (ره) متصل میشود و به بهره‌برداری برسد.

۸) ۹۰/۳/۴ نور صالحی مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید درباره احداث مترو شهر جدید پرند تصریح کرد: برای افزایش سرعت سهم مربوط به وزارت مسکن و شهر‌سازی را به سه قسمت تقسیم کرده و در اختیار سه پیمانکار قرار داده‌ایم و بنا شد تا پایان سال جاری برای ریل‌گذاری آماده و تحول شود.

۹) ۹۰/۳/۳۰ سید جعفر تشکری هاشمی معاون حمل و نقل شهرداری تهران: در حال حاضر پروژه متروی پرند در مقایسه با نیازهای تهران به سیستم حمل و نقل عمومی در اولویت شرکت مترو قرار ندارد و این مسیر تا پایان سال ۹۳ تکمیل نخواهد شد.

گزارش از: اکبر محمودی

 

 

    نظرات