بروجرد تجلیگاه معماری ایرانی - اسلامی

بروجرد تجلیگاه معماری ایرانی - اسلامی

http://www.bananews.ir/امامزاده جعفر، مسجد جامع و مسجد امام شهرستان بروجرد به عنوان مراکز فعالیتهای مذهبی این شهرستان و نمادی از معماری اصیل و ناب اسلامی از جمله قابلیتهای مهم بروجرد برای توسعه گردشگری مذهبی است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) امامزاده جعفر به عنوان یک بنای مذهبی و تاریخی در قسمت شرقی شهر بروجرد واقع شده است که به استناد کتیبه های موجود امام زاده جعفر(ع) فرزند امام موسی کاظم (ع) است اما برخی از منابع و متون تاریخی با پنج واسطه نسبت این امامزاده را به امام سجاد(ع) مرتبط می سازند.

ساختمان گنبد هرمی شکل این آرامگاه نمونه ای بسیار زیبا از هنر و معماری عهد سلجوقی است. داخل حرم هشت ضلعی است و در وسط آن معجری از چوب و ورشو ساخته شده است؛ این معجر روی قبری که شش پله پایینتر از حرم است قرار دارد و طبقات بقعه غیر از مخروط انتهایی ۱۸ طبقه است.

تاریخ وفات امامزاده جعفر ۵۲۵ هـ .ق است. اندازه کلی زیربنای مقبره ۲۲*۲۰ و ارتفاع آن ۲۰ متر است. سقف آن روپوش و نمای بیرونی آن هرمی شکل با مصالح آجر و کاشی و داخل بنا آئینه کاری است و بر روی درب کنده کاری شده آن آیاتی از قرآن کنده کاری شده است.

این مقبره در سال ۱۲۰۸ به فرمان تقی خان حاکم آن زمان بروجرد تعمیر و مرمت شده است. در محوطه این امامزاده ۵۰ اصله درخت موجود است که دو اصله آن چنار است و یکی از آنها ۳۸۰ سال قدمت دارد.

بنای آرامگاه امامزاده جعفر از بناهای جالب توجه معماری اسلامی

بنای آرامگاه امامزاده جعفر بروجرد از بناهای جالب توجه معماری اسلامی در استان لرستان و غرب ایران است. گنبد هرمی شکل این آرامگاه با بیش از هزار سال قدمت، در دوره سلجوقیان ساخته شده است و از نمونه‌های معماری سلجوقی به حساب می‌آید.

این گنبد منحصر به فرد، به صورت مخروطی بلند و پلکانی با ۱۸ پله ساخته شده است. نمونه اینگونه گنبدها، در غرب ایران کمتر دیده می‌شود اما در مناطق جنوبی تر مانند خوزستان، آثار مشابهی مانند آرامگاه دانیال نبی در شوش گسترش بیشتری دارند.

بنای امامزاده جعفر(ع) شهرستان بروجرد مربوط به دوره سلجوقی و به شماره ۱۸۵۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

امامزاده جعفر شهرستان بروجرد علاوه بر اینکه محل برگزاری مراسم های مذهبی بروجرد است به عنوان یکی از جاذبه های مذهبی غرب ایران هرساله پذیرای زائران زیادی است.

این در حالیست که به همت اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بروجرد کار ساماندهی اطراف این امامزاده در دستور کار قرار گرفته به طوریکه هم اکنون فضای بسیار خوبی برای توسعه گردشگری مذهبی در این مکان فراهم شده ست.

امامزاده جعفر سالانه پذیرای ۱۵۰ هزار زائر

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بروجرد با بیان اینکه امامزاده جعفر مرکز ثقل فعالیتهای مذهبی این شهرستان است، اظهار داشت: امامزاده جعفر با ۱۵۰ هزار زائر در سال در مناسبتهای مختلف مذهبی یکی از مکان هایی است که مورد توجه مردم کشور از استانهای مختلف قرار دارد.

حجت الاسلام رضا گودرزی در گفتگو با خبرنگار مهر ادامه داد: در بحث توسعه این امامزاده شجره نامه آن تکمیل شده و توسعه فضا و محوطه آن نیز در حال انجام است.

وی تصریح کرد: همچنین طرح جامع توسعه امامزاده جعفر شهرستان بروجرد شامل مهمان سرا، کتابخانه دیجیتال، دارالقرآن مرکزی، پارکینگ، آب نما و... تهیه شده و برای اجرا در دست مطالعه است.

۱۰۰ میلیون تومان صرف ساماندهی اطراف امامزاده جعفر شد

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بروجرد گفت: تاکنون برای بیش از سه هزار مترمربع سنگ کاری، نصب برجهای نوری و ایجاد فضای سبز در محوطه امامزاده جعفر(ع) بروجرد ۱۰۰ میلیون تومان هزینه صرف شده است.

حجت الاسلام گودرزی افزود: تا چند روز آینده نیز هزار و ۵۰۰ مترمربع توسعه محوطه و سنگ کاری و طرح ساماندهی قبرستانها ادامه خواهد داشت.

به هر روی وجود سالانه بیش از ۱۵۰ هزار زائر فرصت خوبی است تا با توسعه فضاهای فرهنگی و مذهبی در اطراف این امامزاده زمینه ارتقا گردشگری مذهبی در بروجرد را فراهم کند.

از سوی دیگر شهرستان بروجرد علاوه بر امامزاده جعفر میزبان بناهای دیگری است که هر کدام نمونه ای ناب از تجلی معماری ایرانی - اسلامی است. مسجد امام و مسجد جامع بروجرد هر کدام حاوی بخشی از تاریخ کهن این دیار است.

مسجد امام، ارزنده ترین اثر معماری اسلامی در بروجرد

از جمله آثار ارزنده معماری دوره اسلامی در لرستان مسجد امام (سلطانی سابق) است. این بنا یکی از ارزشمندترین و ممتازترین بناهای بروجرد به شمار می رود.

صحن این بنا دارای طول و عرض ۴۷×۶۱ متر مربع است و در وسط آن حوض بزرگی قرار دارد. مسجد دارای سه درگاه است؛ درگاه شمالی آن به طرف خیابان جعفری باز می شود و دارای طاق و مقرنسهای بسیار زیباست که با کاشی خشت هفت رنگ به سبک دوره قاجاری تزئین و در میان آن نام فتحعلیشاه قاجار(۱۲۱۲ه.ق –۱۲۵۰ه.ق) نقش بسته است.

طرح و نقشه این بنا از مسجد امام تهران الگوبرداری شده است. راه ورودی غربی آن به سمت بازار دواتگران باز می شود و به خیابان صفا نیز راه دارد.

شبستان جنوبی زیر گنبد اصلی قرار دارد. بلندای طاق آن ۱۷٫۵ متر است و حاشیه آن با کاشیهای سیاه و قهوه ای تزیین شده و محراب این شبستان نیز گچبری شده است.

ایوان شمالی مسجد ۱۷ متر بلندی دارد و حاشیه آن با کاشی معرق تزیین شده که در نوع خود از کاشیهای بی نظیر قاجاریه محسوب می گردد.

مسجد امام یکی از حوزه های علمیه قدیمی به شمار می آید که دارای ارسی های مشبک و زیبایی است و در آن ۱۶ حجره برای سکونت طلاب در نظر گرفته شده است.

این بنا مربوط به دوره قاجاریه و به شماره۳۹۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مسجد جامع بروجرد، از کهن ترین مساجد ایران

مسجد جامع در خیابان جعفری شهر بروجرد واقع شده است. این مسجد یکی ازکهن ترین مساجد غرب ایران است.

بخش قدیمی این بنا شبستان جنوبی و گنبد آن است که همانند چهارطاقهای زمان ساسانیان است. نقشه مسجد از نوع یک ایوانی است و از یک قسمت وسط به ابعاد ۱۰×۱۰و دو قسمت طرفین به ابعاد۲۰×۱۰مترتشکیل شده است.

ارتفاع گنبد این مسجد تاریخی که در وسط بنا ایجاد شده تا کف مسجد نزدیک به ۲۰ متر است و زمان ساخت آن به عهد سلجوقی برمی گردد.

براساس کتیبه های موجود این مسجد در زمان شاهان صفوی، در سالهای ۱۰۲۲ هجری، ۱۰۲۳ هجری، ۱۰۹۱ هجری و سرانجام در سال ۱۲۰۹ هجری تعمیر ومرمت شده است.

مسجد جامع بروجرد دارای تزئینات آجری و کاشیکاری بوده است که در طول زمان و بر اثر عوامل طبیعی چون زلزله تخریب شده اند. مواد و مصالح آن از آجر، کاشی و ملات است.

این بنا مربوط به دوره سلجوقی است و به شماره ۲۲۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

به هر روی معرفی هر کدام از این مکان های مذهبی می تواند زمینه ساز توسعه گردشگری در این بخش برای شهرستان بروجرد باشد به طوریکه شهر بروجرد به عنوان دیار فرزانگان می تواند هر ساله بخش زیادی از طالبان معماری ایرانی - اسلامی را به خود فرابخواند.

 

 

    نظرات