آینده صنعت هوایی کشور

آینده صنعت هوایی کشور

http://bananews.ir/مهربانی مسوولان با صنعت هوایی کشور از طریق اختصاص منابع از صندوق توسعه ملی و صدور مجوز افزایش قیمت امری‌ است که این روز‌ها به چشم می‌آید و امید می‌رود وعده‌ها عملی شوند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ، مهندس علی نیکزاد - وزیر راه و شهرسازی- که چندی پیش آب پاکی را روی دست ایرلاین‌ها ریخت و اعلام کرد که با افزایش ۱۴ درصدی قیمت بلیت ایرلاین‌ها باید ارتقا خدمات داشته باشند و هر ایرلاینی که نمی‌تواند با این شرایط کار کند تعطیل کند و برود کمی‌ بعد در یک اظهارنظر متفاوت اعلام کرد که افزایش قیمت بلیت هواپیما به دلیل افزایش قیمت سوخت بوده و هدف ارتقا کیفیت خدمات نبوده است.

وی همچنین روز گذشته در گفت و گو با برخی رسانه‌ها از صدور مجوز برای افزایش ۲۵ درصدی قیمت بلیت هواپیماهای زیر پنج سال خبر داد.

اما بنا به اعلام کارشناسان، متوسط سن ناوگان هوایی کشور بالای ۲۰ سال است و هواپیمای زیر پنج سال در کشور وجود ندارد و اگرچه این مجوز برای هواپیماهایی که خریداری می‌شوند صادر شده است اما با توجه به تحریم، اجازه ورود هواپیمای زیر ۱۰ سال به کشور وجود ندارد و در صورت ورود هواپیماهای شرقی و کوچک برزیلی استفاده از این مجوز امکان‌پذیر خواهد بود.

بنابراین اگرچه این اقدام در ظاهر به نفع صنعت هواپیمایی کشور است اما به نظر می‌رسد این امر نشدنی است.

بر اساس این گزارش، هفته گذشته نیز نیکزاد از صدور مجوز اختصاص منابع برای نوسازی ناوگان هوایی خبر داد و اگرچه نوع اختصاص تسهیلات، سود و همچنین ضمانت‌هایی که اخذ می‌شود از اهمیت بسیاری برخوردار است اما نوسازی ناوگان به صنعت هواپیمایی کشور کمک می‌کند چراکه فن آ‌وری جدید وارد می‌شود و در پی آن نیز دانش جدید وارد کشور می‌شود که ارتقا بهره‌وری را در پی دارد.

البته این اتفاق در بخش ریلی نیز رخ داد به طوری‌که بنا به اعلام عبدالعلی صاحب‌محمدی- مدیرعامل راه‌آهن- درباره قطارهای جدیدی که وارد می‌شوند در صورتی که کیفیت مناسب‌تری داشته باشند و خدمات بهتری ارائه دهند، تصمیم‌گیری‌ می‌شود.

به هر حال همین‌که رییس جمهوری برای اختصاص منابع از صندوق توسعه ملی برای نوسازی ناوگان هوایی مجوز صادر کرده ‌است و این‌که بالاخره مسوولان متوجه شدند که باید برای ارتقا کیفیت قیمت‌ها نیز افزایش یابد جای امیدواری است که این صنعت که نقش بسیار کمی در جابه‌جایی مسافر دارد تا حدودی مورد توجه دولتمردان قرار گرفته است.

 

 

    نظرات