راه آهن غرب در بن بست مشکلات

راه آهن غرب در بن بست مشکلات

http://www.bananews.ir/نزدیک به ۱۰ سال از زمان اجرای پروژه راه آهن غرب می‌گذرد اما این راه آهن تاکنون بهره برداری نشده و شنیدن سوت قطار توسط ملایری ها همچنان به عنوان ضرب المثلی طعنه گونه در بین مردم این دیار به قوت خود باقی است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ، در سال ۱۲۶۱ شمسی خط آهنی تهران را به شهر ری متصل کرد و این راه‌آهن به نام حضرت عبدالعظیم برای نخستین بار در کشور کشیده شد و از آن زمان تاکنون نزدیک به ۱۰ هزار کیلومتر خط راه‌آهن در کشور بهره برداری شده که بیش از پنج هزار و ۵۰۰ کیلومتر آن پس از انقلاب شکوهمند ایران اسلامی تحقق پیدا کرده است.

در این بین مردم همدان نیز پس از انقلاب منتظر شنیدن صدای سوت قطار بودند که متاسفانه این انتظار با گذشت بیش از سه دهه از انقلاب هنوز به انجام نرسیده است.

روایت ساخت و بهره برداری از راه آهن غرب کشور که بخشی از آن همدان را نیز در برمی گیرد خود قصه ای طولانی است.

موافقت با احداث راه‌آهن غرب کشور در سفر رهبری

در دهه ۷۰ دولت تقریباً اعتقادی به آمدن قطار به همدان و غرب کشور نداشت، اما در اوایل دهه ۸۰ که سفر پر خیر و برکت مقام معظم رهبری به همدان انجام شد فرصتی فراهم شد و موضوع راه‌آهن غرب کشور در قالب درخواستی مطرح شد که خوشبختانه با انجام مطالعات اولیه موافقت آن اعلام شد.

برای سرعت گرفتن احداث این راه‌آهن در خرداد ۸۴ حدود ۳۵ نماینده غرب کشور طرحی را به مجلس بردند که در آن راه‌آهن تهران - همدان - سنندج به تصویب رسید.

از آن موقع تاکنون اطلاعات، آمار و وعده‌های مسئولان برای احداث این راه‌آهن آغاز شد تا جایی که سال ۸۵ هیئتی به ریاست سفیر چین برای سرمایه‌گذاری در راه‌آهن به همدان سفر کردند.

سال ۸۶ استانداران همدان و کردستان پیشنهاد انتشار ۳۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت دادند.

بهمن ۸۶ هم نماینده وقت همدان گفت راه‌آهن همدان به تهران ۳۰۰ میلیون یورو وام خارجی می‌گیرد.

روزها به همین منوال سپری شد تا اینکه در سال ۸۷ وزیر راه در همدان از پیشرفت این پروژه اظهار نارضایتی کرد زیرا با وجود بودجه خوب پیشرفت چندانی نداشت.

اصلی‌ترین مطالبه مردم غرب کشور احداث این راه‌آهن است

وزیر راه معتقد بود که اصلی‌ترین مطالبه مردم غرب کشور احداث این راه‌آهن است و برای آن دو مسیر مشخص شده بود.

مسیر اول شامل خط اراک، ملایر، کنگاور، صحنه، کرمانشاه، اسلام‌آباد غرب، قصر شیرین و خسروی که در نهایت در عراق از طریق خانقین به بغداد، موصل و سپس به بندر لاذقیه می رسد.

مسیر دوم هم تهران - همدان - سنندج است که طول مسیر تهران - همدان ۲۶۷ کیلومتر را شامل می شود و در نهایت همدان به ملایر متصل خواهد شد.

البته در خطوط این راه‌آهن تغییراتی دیده می‌شود که به عنوان نمونه می توان به قطعه یک الف اشاره کرد که به علت عبور از منطقه گردشگری ۱۵ کیلومتر مسیر آن تغییر کرده است.

به گفته یکی از مسئولان استان راه‌آهن همدان - تهران سال ۸۳ مطرح، ۸۶ آغاز و تا ۸۸ تنها ۱۵ درصد پیشرفت داشت، اما اکنون شتاب گرفته به روزهای بهره برداری نزدیک می شود.

۷۳ کیلومتر از راه آهن غرب کشور در ملایر قرار گرفته است

بنا به گفته معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر، طول مسیر راه آهن غرب کشور، از سمنگان اراک تا ایستگاه مرکزی ملایر ۹۰ کیلومتر است که ۷۳ کیلومتر آن در حوزه استحفاظی شهرستان ملایر واقع شده است.

حسن خیریان پور اظهار داشت: تاکنون هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای عملیات اجرایی راه آهن غرب کشور در حوزه شهرستان ملایر هزینه شده است.

خیریانپور با بیان اینکه طول مسیر راه آهن غرب کشور ۶۲۰ کیلومتر است، افزود: راه آهن غرب کشور از راه آهن سراسری جنوب به سمت اهواز از ایستگاه سمنگان اراک، یک خط به سمت ملایر انشعاب پیدا کرده و سپس به نهاوند، کنگاور، صحنه، مرز خسروی و نهایتا به بندر لازقیه در کنار دریای مدیترانه متصل می شود.

وی اضافه کرد: در آینده قرار است یک انشعاب از این خط ریلی از ملایر به همدان متصل و از آنجا به راه آهن تهران - سنندج ملحق شود.

راه آهن غرب کشور دسترسی مردم به اماکن متبرکه را آسان تر می کند

خیریانپور ادامه داد: این راه آهن در بخش های مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی برای مناطق غرب کشور حائز اهمیت است و موجب کاهش هزینه حمل بار، افزایش ایمنی و رفاه مسافران می شود و علاوه بر این دسترسی مردم به اماکن متبرکه را در عراق، نجف و کربلا آسان تر می کند.

فرماندار ویژه ملایر با اشاره به اینکه بهره برداری راه آهن ملایر یکی از آرزوهای دیرینه شهروندان ملایری بوده، اظهار داشت: با تلاش ها و پیگیری های انجام شده عملیات ریل گذاری ۹۰ کیلومتر از مسیر راه آهن در حوزه شهرستان در قالب یک برنامه زمان بندی شده یک ساله تا پایان اسفندماه سال ۸۹ به اتمام رسید.

وی آغاز عملیات این پروژه در حوزه ملایر را سال ۸۱ با اعتبار اولیه ۸۵ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: از سال ۸۵ تا ۸۶ این پروژه تنها ۴۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و از سال گذشته روند مطلوب و رو به رشدی را طی کرده است.

خیریانپور ادامه داد: طبق بررسی های انجام شده، سرعت قطارهای مسافربری که در مسیر راه آهن ملایر پیش بینی شده ۱۶۰ کیلومتر و قطارهای باری با ۱۲۰ کیلومتر سرعت طراحی شده است.

ملایر شاهراه صنعت حمل و نقل ریلی کشور می شود

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: با راه اندازی راه آهن غرب کشور ملایر به شاهراه صنعت حمل و نقل کشور تبدیل می شود.

حسن ونایی گفت: در آینده نزدیک شهرستان ملایر با توسعه حمل و نقل ریلی به عنوان مرکز توزیع باز و حمل مسافر غرب، شمال غرب و جنوب کشور مطرح می شود.

حسن ونایی افزود: با اجرای راه آهن تهران - همدان و اتصال آن به ملایر استان همدان به اقصی نقاط کشور و حتی خلیج فارس، شرق کشور پاکستان، افغانستان و دریای خزر متصل خواهد شد.

وی با اشاره به اجرای این راه آهن ها در سه شاخه اصلی اظهار داشت: این شاخه ها شامل تهران به همدان - سنندج، شمال غرب کشور- تهران - اراک- خوزستان و اراک - ملایر - کرمانشاه است.

اما در روایتی دیگر در خصوص این پروژه ذکر این نکته لازم است که سال گذشته بود که استاندار همدان در مصاحبه با روزنامه جمهوری خبر از افتتاح این خط در دهه فجر را داد.

این اظهارات پیریایی در حالی طرح شد که بهروز مرادی استاندار اسبق استان نیز در بیستم تیر ماه ۸۶ در گفتگو با یک رسانه سراسری به مردم شهرستان ملایر وعده کرد که آنان در تابستان سال ۸۷ صدای سوت قطار را خواهند شنید که متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

یکسال بعد یعنی در اواخر شهریور ماه سال ۸۷ مدیر اجرایی پروژه راه آهن اراک به ملایر در نشست شورای حمل و نقل و ترافیک استان همدان با بیان اینکه قریب ۹۰ درصد عملیات زیرسازی پروژه خاتمه یافته به مردم گفت: در صورت تامین به موقع اعتبار این پروژه تا پایان سال (یعنی سال ۸۷) به پایان می‌رسد و باز این درحالیست که دیگر مسئولان استانی و محلی نیز بارها و بارها این پروژه اساسی در زمینه حمل و نقل را به رخ مردم کشیدند.

اینک قریب ۴۰ ماه از این وعده‌ها می گذرد و هنوز از اتمام پروژه قریب ۹۰ کیلومتری راه آهن اراک به ملایر خبری نیست و مردم هنوز گوش به شنیدن صدای سوت قطار سپرده اند!

راه‌آهن یک نیاز اساسی برای همدان و غرب کشور است

پرواضح است که راه‌آهن یک نیاز اساسی برای همدان است و بدون شک در حال حاضر که اکثر خطوط دنیا به سمت قطارهای سریع‌السیر می‌روند راه‌آهن همدان - تهران نیز باید اینگونه باشد و مسئولان با جدیت تمام این آرزوی دیرینه را با کار و همت مضاعف به سرانجام برسانند

بهره برداری از راه‌آهن همدان یکی از آرزوهای دیرینه مردم این استان است زیرا راه‌آهن می‌تواند در تامین سلامت مسافران نقش موثری داشته باشد.

به اعتقاد کارشناسان امور حمل و نقل همدان، راه اندازی خطوط راه‌آهن در همدان باعث می‌شود تا علاوه بر تامین امنیت مسافران، گردشگران و رونق بخش کشاورزی، حمل و نقل راحتتر و سریعتر محصولات کشاورزی منطقه به سایر نقاط کشور امکان پذیر شود.

به گفته آنان، در صورت احداث خط آهن همدان بخش زیادی از تولیدات کشاورزی منطقه به استانهایی که دارای صنایع تبدیلی هستند، ارسال خواهد شد و با این رخداد تحقق وعده ها در خصوص توسعه استان رنگ واقعیت به خود می گیرد.

 

 

    نظرات