نیکزاد:  دنبال اینکه بخش خصوصی پول را از کجا و چطور می‌آورد، نیستیم

نیکزاد: دنبال اینکه بخش خصوصی پول را از کجا و چطور می‌آورد، نیستیم

http://www.bananews.ir/وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه به دنبال توجیه اقتصادی و ورود بخش خصوصی هستیم، خاطرنشان کرد: به دنبال اینکه بخش خصوصی پول را از کجا و چطور می‌آورد، نیستیم. بلکه توجیه اقتصادی برای بخش خصوصی منافع عمومی در کنار منافع بخش خصوصی را دنبال می‌کنیم.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ، مهندس علی نیکزاد در مراسم بهره‌برداری از ۲۰ لوکوموتیو و ۲۲ واگن مسافری با اشاره به اینکه چرخه تکامل ارزش افزوده در پیکره نظام اقتصادی بدون حمل و نقل امکانپذیر نیست، اظهار کرد: اهداف بزرگی برای بخش حمل و نقل در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه حمل ۳۰ درصد بار و ۱۸ درصد مسافران به دوش حمل و نقل ریلی گذاشته شده است، خاطرنشان کرد: ‌در ایران بزرگ سالانه ۵۰۰ میلیون مسافر و ۳۸۵ میلیون تن بار از طریق خطوط هوایی، ‌دریایی، ریلی و جاده‌ای جابه‌جا می‌شود.

نیکزاد ادامه داد: ‌در هشت سال قبل از دولت نهم سالانه به طور متوسط ۱۳٫۵ میلیون نفر مسافر جابه جا می شدند که این رقم در دولت نهم و دهم به ۲۵ میلیون نفر رسیده یعنی به طور متوسط سالانه از ۱٫۸۵ رشد برخوردار شده است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ‌در حوزه راه طی هشت سال قبل از دولت نهم ۲۶ میلیون بار در بخش ریلی جابه جا شد که این میزان در دولت نهم با رشد سالانه ۱٫۲۳ به ۳۲ میلیون تن رسیده است.

وی گفت: در حوزه ترانزیت نیز در هشت سال قبل از دولت نهم سالانه ۰٫۶ میلیون تن بار جابه جا می‌شد که در دولت نهم و دهم به ۱٫۴۱ میلیون تن در سال رسیده یعنی از ۱٫۵۶ درصد رشد برخوردار شده است.

به گفته نیکزاد تعداد واگن‌های باری و مسافری از ۳۲۱ واگن قبل از دولت نهم به ۸۸۱ دستگاه واگن رسیده است.

وزیر راه و شهرسازی در نظر گرفتن اهداف بالاتر از پیش برنامه‌های چهارم و پنجم اشاره و خاطرنشان کرد: بنا شد ترانزیت به ۱۲ میلیون تن برسد که در این میان بخش جاده‌ای با سهم ۸۵ درصدی مسوولیت جابه جایی ۱۰٫۲ میلیون تن بار و بخش ریلی با سهم ۱۵ درصدی جابه جایی ۱٫۸ میلیون تن بار را برعهد دارد.

نیکزاد به تشکیل کارگروه مفصلی در وزارت راه و شهرسازی برای توسعه ترانزیت اشاره و اظهار کرد: با تخفیف کمتر می‌توانیم جابه جایی بار را از داخل خاک کشور افزایش دهیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اکنون ۱۰ هزار کیلومتر خط ریلی در درست بهره‌برداری داریم، اظهار کرد:‌ هفت هزار و ۵۰۰ کیلومتر خط ریلی در دست ساخت است که به‌طور قطع امسال هزار کیلومتر آن به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه برای تحقق اهداف سند چشم‌انداز باید سالانه هزار کیلومتر خط ریلی احداث کنیم، اظهار کرد: ‌تحقق این هدف به ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد اما آنچه براساس قانون بودجه در نظر گرفته شده ۷۰۰ میلیارد تومان است که با این میزان امکان تحقق این برنامه وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه به دنبال تامین منابع با استفاده از راهکارهایی به غیر از بودجه عمرانی هستیم، اظهار کرد: ‌دولت اجازه داده ظرفیت بالاتری از قانون بودجه با فروش اموال، اوراق مشارکت، فروش اموال دولتی و ... به دست بیاوریم که در این راستا کمیته ویژه‌ای در وزارت راه و شهرسازی تشکیل شده است که راه‌های کسب درآمد را پیگیری می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: پیش بینی می‌شود با این روش امکان شناسایی بالغ بر ۲۳ هزار میلیارد تومان وجود داشته باشد.

نیکزاد تصریح کرد: ‌در کنار این راهکارها از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این حوزه استقبال می‌کنیم.

وی با تاکید بر این که به دنبال توجیه اقتصادی و ورود بخش خصوصی هستیم، خاطرنشان کرد: به دنبال اینکه بخش خصوصی پول را از کجا و چطور می‌آورد، نیستیم. بلکه توجیه اقتصادی برای بخش خصوصی منافع عمومی در کنار منافع بخش خصوصی را دنبال می‌کنیم.

نیکزاد به پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان ـ مشهد اشاره و بیان کرد: ‌سعی داریم این پروژه را به بخش خصوصی واگذار کنیم آنگاه دولت از سرمایه گذاری ۲۵ هزار میلیارد تومانی کنار رفته است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: اگر قطعه دو و سه آزادراه تهران ـ شمال به کنسرسیومی به بخش خصوصی واگذار کنیم آنگاه خودمان را از گیر و پیچ های دولتی رها کرده‌ایم.

وی تاکید کرد:‌ با سیاست دولت و مجلس از بخش خصوصی استقبال می‌کنیم و در این راستا اداره سرمایه‌گذاری وزارت راه و شهرسازی ۲۴ ساعته مشغول به کار است.

نیکزاد تاکید کرد: ‌بنا به اصل ۴۴ قانون اساسی هر آنچه امکان واگذاری آن وجود داشته باشد در اختیار بخش خصوصی قرار داده یا می‌دهیم.

 

 

    نظرات