شوراهای اجتماعی محلات، مستقل از شهرداری هستند/ 5  ...

شوراهای اجتماعی محلات، مستقل از شهرداری هستند/ 5 ...

شوراهای اجتماعی محلات، مستقل از شهرداری هستند/ 5 درصد از بودجه برنامه‌های فرهنگی توسط شوراهای اجتماعی محلات هزینه می‌شوند

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، احسان اصولی، در نخستین جلسه از سلسله نشست‌های نقد و بررسی رویکردهای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد که با محوریت حوزه اجتماعی، محله‌محوری و شورای اجتماعی محلات برگزار شد، اظهارکرد: این جلسات به منظور شنیدن نقطه‌نظرات صاحبظران و عموم مردم در موضوعات مختلف ذیل کمیسیون برگزار می‌شود و درصدد هستیم از این طریق رویکردها به بوته نقد کشیده شوند.

وی با بیان اینکه حدود 3 سال از عمر شورای پنجم شهر مشهد و شهرداری در این دوره گذشته است، گفت: تاکنون اقدامات مختلفی در حوزه فرهنگی و اجتماعی انجام شده که بعضا آثار و نتایج برخی از آنها ملموس بوده و برخی دیگر نیز قابل تعقیب است؛ البته بازخورد گرفتن از فعالیت‌های حوزه فرهنگی، در بازه کمتر از 3 سال، زمان زیادی نیست چراکه برخی اقدامات حتی بیش از یک دهه زمان نیاز دارند تا شاهد خروجی و اثر آنها باشیم.

اصولی با اشاره به انتخاب حوزه اجتماعی بعنوان موضوع اولین نشست نقد و بررسی کمیسیون، افزود: یکی از مهمترین موضوعات در این زمینه، جلب مشارکت مردمی در قالب شوراهای اجتماعی محلات بوده و از نخستین روزهای فعالیت شورای پنجم این مهم مورد توجه قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: شوراهای اجتماعی محلات را در این دوره تقویت کرده‌ایم و مسائل مربوط به آنها را پیش برده‌ایم؛ اصلاح روابط و آیین‌نامه این شورا حدود یک سال زمان برد و سرانجام موفق شدیم به تعریف واحد و ساختاری منسجم برسیم که براساس آن روابط خوبی با شهروندان در سطح محلات شکل گیرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد با بیان اینکه شوراهای اجتماعی محلات حلقه واسط بین مدیریت شهری و شهروندان هستند و ما بدنبال ضابطه‌مند کردن این حلقه بوده‌ایم که برهمین اساس تجربه های مشابه در سطح کشور و خارج از ایران را برای اصلاح آیین‌نامه بررسی کردیم.

اصولی خاطرنشان کرد: علیرغم تمامی تلاش‌ها، مدعی بی‌نقص بودن این آیین‌نامه اصلاحی نیستیم و در سایه تعامل و همکاری و هم‌افزایی میتوان آن را اصلاح و تکمیل کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه پس از تعریف ساختار، بدنبال جلب مشارکت اثرگذار شهروندان هستیم، گفت: مردم در سطح محلات باید بدانند که نقش عملی دارند و به دور از شعار، درصدد مشارکت آنها هستیم.

اصولی درخصوص سهم 5 درصدی شوراهای اجتماعی محلات از بودجه عمرانی مناطق، اظهارکرد: این مصوبه تا سال 98 اجرایی نشده بود و از سال گذشته این مصوبه در قالب طرح «محله ما» محقق شد و تلاش کردیم این اعتبار را نظر شورای اجتماعی محلات هزینه کنیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد افزود: در طرح محله ما، سال گذشته برای 103 محله حدود 30 میلیاردتومان، هر محله 300 میلیون، اعتبار از محل سهم 5 درصدی بودجه عمرانی، اختصاص دادیم که بین 49 تا 90 درصد هم تاکنون پیشرفت داشته‌اند.

اصولی با اشاره به نقش‌آفرینی 100 هزارنفر در این پروژه، گفت: چنین حجم از مشارکت شهروندان در نوع خود بسیار ارزشمند و قابل توجه است.

وی با بیان اینکه در بودجه سال 99 هم 5 درصد از سرجمع اعتبارات برنامه‌های فرهنگی سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری با نظر شورای اجتماعی محلات هزینه می‌شود، گفت: این اعتبار 5 درصدی، مازاد بر سهم 5 درصد از بودجه حوزه عمرانی، گام عملی ارزشمندی برای افزایش اثرگذاری شوراهای اجتماعی محلات است.

اصولی با تاکید بر لزوم استقلال شوراهای اجتماعی محلات و عدم وابستگی آنها به شهرداری، تصریح کرد: به این مهم از جهت فکری و ذهنی اعتقاد داریم ولی اگر در عمل محقق نشده، صاحبنظران ایرادات کار را مطرح کنند تا این تلقی را از بین ببریم؛ این عدم وابستگی باید به یک مطالبه تبدیل شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد با بیان اینکه مسائل محلات را باید در سطح خود محله برطرف کنیم، گفت: ارتباطات شوراهای اجتماعی محلات با سایر دستگاه‌ها همچون مخابرات، آب و فاضلاب، شرکت برق، نیروی انتظامی و ... خوب بوده ولی از نقاطی است که باید در جهت تقویت آن گام برداریم.

اصولی افزود: شوراهای اجتماعی محلات باید در تعاملات یکدیگر باشند و از طرح‌های ارزنده یکدیگر که قابلیت تعمیم به دیگر محلات را دارند، استفاده کنند و الگوبرداری نمایند.

وی در ادامه از اداره اجتماعی خواست تا نشست‌هایی در بحث تقویت هویت محلات شهر با حضور مشهدشناسان برگزار کند؛ موضوعی که بدون شک برای نسل جوان بسیار جذاب خواهد بود.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات