اولین شناور فایبر گلاس صیادی خلیج فارس و دریای عمان به آب انداخته شد

اولین شناور فایبر گلاس صیادی خلیج فارس و دریای عمان به آب انداخته شد

http://bananews.ir/نخستین شناور فایبر گلاس صیادی "پرساینر" در حوزه خلیج فارس و دریای عمان در بندر کنارک به آب انداخته شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مالک شناور و مروج صید و صیادی اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: اعتبار ساخت این شناور از محل وام طرح های زود بازده و مشارکت شیلات و بانک کشاورزی با عنوان ترویجی و خصوصی تامین و زمان ساخت آن یک سال و نیم به طول انجامید.

عبدالرحیم ارجمند گفت: این شناور با هزینه ۲۰ میلیارد ریال با طول ۳۱٫۵۰، عمق ۳٫۸۵، عرض ۷٫۲۰، وزن خالصgt3.57، وزن ناخالص gt190، وزن بارگیری ۳۲۰ تن و قدرت موتور هزارو ۱۳۸ کیلو وات با الگو برداری ازشناورهای صیادی کشور فرانسه توسط متخصصان داخلی و فرهنگ بومی تطبیق داده شده است.

وی افزود: از امکانات این شناور می توان به ۷۰۰ متر طول تور ماهگیری ۱۱۰متر ارتفاع، جرثقیل، وینج تور، وینج کابل کش، ۱۵۰ تن ظرفیت سردخانه ای و سه قایق کمکی اشاره کرد.

مالک شناور بیان داشت: شناور پرساینر شناوری است و شیوه صید آن به صورت محاصره ای صورت می پذیرد و این شناور مجهز به سیستم رادار هشداردهنده است.

وی گفت: با توجه به اینکه در اکثر کشورهای دنیا روش صید سنتی بازدهی و راندمان مورد توجه بخش خصوصی را ندارد، صید به روش محاصره ای بهترین شیوه علمی محسوب می شود، زیرا مقرون به صرفه تر از لحاظ سوخت برای شناور است و دارای ارزش افزوده نیز هست و از طرف دیگر خطر آسیب به آبزیان را به صفر می رساند.

وی افزود: این شناور با هدف جایگزینی شناورهای چوبی و کاهش مشکلات نگهداری و زیست محیطی، و وزن کمتر نسبت به شناورهای سنتی در برابر خطرات دریایی ساخته شده است.

ارجمند اظهار داشت: طراحی و ساخت بدنه کاملا منطبق با فرهنگ بومی منطقه است و این امر باعث کاهش هزینه در ساخت آن شده است در حالی که همین نوع شناور درکشورهای آلمان، فرانسه و اسپانیا با هزینه ۶۰ میلیارد ریال ساخته می شود.

وی گفت: در ایران به لحاظ وجود نیروی کار ارزان و تولید مواد اولیه در داخل کشورهزینه آن به ۲۰ میلیارد ریال رسیده است.

وی افزود: با توجه به اینکه کشور ایران منافع مشترک صید و صیادی با دنیا دارد زمینه تغییر روش صید از حالت سنتی به شیوه علمی فراهم شده تا از منابع و ذخائر دریایی بهترین بهره وری را داشته باشیم.

 

 

    نظرات