الزام توجه به هویت ایرانی اسلامی در بازسازی شهرها

الزام توجه به هویت ایرانی اسلامی در بازسازی شهرها

http://www.bananews.irدبیر سمپوزیوم بین المللی معماری و شهرسازی بر ارایه راهکارهایی برای بحران هویت معماری شهرها تاکید کرد و گفت:در بازسازی بافت های سنتی شهرها باید به هویت ایرانی اسلامی آنها توجه ویژه شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)'امیرمحمد خانی' روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: یکی از مهمترین معضلات شهرهای بزرگ بازگرداندن هویت مستقل آنهاست.آنچه که مدیران شهری درتمام دنیا برای این منظور برنامه ریزی جدی می کنند.

وی با بیان اینکه گذشته کشورها چراغ راه آینده آنهاست، افزود:محله گرایی و تقویت هویت محلات در تهران و در نگاه کلان تر تقویت هویت شهرها بخصوص در مناطقی که بافت سنتی دارند، از مهمترین موضوع های شهرسازی و معماری در ایران است.

دبیر سمپوزیوم بین المللی معماری و شهرسازی توضیح داد: کشور ایتالیا به خاطر سابقه تاریخی و مسایل مشابه شهری برای حضور در این سمپوزیوم انتخاب شد.به این ترتیب استادان و معمارانی از این کشور برای تبادل اطلاعات و تجربیات خود در این برنامه حضور پیدا کردند.

به گفته این استاد دانشگاه، دانشمندان تمدن بشری را مدیون دو کشور ایران وایتالیا می دانند، از این رو کشورهای یادشده می توانند نقش مهمی در غنای تمدن بشری داشته باشند .

محمدخانی ادامه داد:۳۵ نفر از استادان مطرح داخلی در زمینه معماری و شهرسازی و دانشجویان طراز اول از شش دانشگاه مادر به همراه دانشگاه سوره به شکل ترکیبی در این گردهمایی حاضر شدند.

وی برهمکاری این سمپوزیوم با سازمان نوسازی شهر تهران اشاره کرد و یادآورشد: در این برنامه تخصصی دو محله بریانک در منطقه ۱۰ و قیاسی در منطقه ۱۴ تهران به عنوان نمونه انتخاب شد که کارگاه هایی برای ساماندهی این مناطق با توجه به اصول معماری ایرانی اسلامی در این مناطق برگزار شد.

محمدخانی تصریح کرد:تصور براین است که معضلات شهر تهران تنها به مباحث فیزیکی مثل آلودگی هوا و محیط زیست مرتبط است،درحالی که بخشی عمده ای از این موضوع به هویت شهر و روابط بین شهروندان باز می گردد.

وی تاکید کرد که می بایست محلات به کانون تعاملات اجتماعی، ارتباط بیشتر شهروندان و زیستن بهتر مردم تبدیل شود.

رییس دانشگاه سوره اظهار امیدواری کرد که طراحی موضوع سمپوزیوم بین المللی معماری و شهرسازی به عنوان مبحث درسی در دانشگاه های ایران و ایتالیا تدریس شود و دانشجویان این موضوع را دنبال کنند.

به گفته دبیرسمپوزیوم بین المللی معماری و شهرسازی، نگاه متفاوت به معضلات شهرهای بزرگ در خلال این سمپوزیوم می تواند به صورت نتایج عملیاتی برای سایر شهرها نیز به صورت الگو مورد بهره برداری قرار گیرد.

سمپوزیوم بین‌المللی معماری و شهرسازی با محور طراحی مرکز محله از ۲۱ تا ۲۹ شهریورماه در موزه امام علی(ع) تهران برگزار شد.

 

    نظرات