۵ راهکار کاهش بار مالی قبوض گاز در ساختمانها

۵ راهکار کاهش بار مالی قبوض گاز در ساختمانها

http://www.bananews.ir/مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با تشریح ۵ راهکار کاهش مصرف گاز در ساختمانها گفت: با هزینه ۳۰۰ هزار تومانی و نصب موتورخانه های هوشمند مصرف گاز ساختمانها حدود ۴۰ درصد کاهش می یابد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) عباس کاظمی در گفتگو با مهر درباره مهمترین برنامه های وزارت نفت برای کاهش اتلاف انرژی در سطح ساختمانهای خانگی و تجاری، گفت: یکی از مهمترین راهکارهای کاهش مصرف انرژی در ساختمانها استفاده از موتورخانه های هوشمند بوده است.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اعلام اینکه استفاده از تکنولوژی جدید منجر به کاهش ۴۰ درصدی مصرف گاز طبیعی در ساختمانهای اداری و تجاری و کاهش ۲۰ درصدی در ساختمانهای مسکونی می شود، تصریح کرد: استفاده از موتورخانه هوشمند در ساختمانهای هزینه ای حدود ۳۰۰ هزار تومانی را به همراه دارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه استفاده از شیرهای ترموستاتیک، پنجره دو جداره، عایق های حرارتی هم از دیگر راهکاریهای کاهش مصرف گاز طبیعی در ساختمانها به ویژه در ایام سرد سال است، اظهار داشت: همچنین استفاده از آجرهای جدید بهینه سازی شده، تاثیر قابل توجه ای در کاهش مصرف گاز در ساختمانهای نوساز دارد.

وی با یادآوری اینکه در مجموع اجرای مبحث ملی ۱۹ در ساختمانها به ازای هر متر مربع ۴۰ هزار تومان برآورد می شود، تاکید کرد: در مجموع استفاده از این پنج راهکار منجر به کاهش قابل توجه مصرف گاز طبیعی در ساختمانها می شود.

این عضو هیئت مدیره شرکت بهینه سازی مصرف سوختف تاکید کرد: مطالعات انجام شده نشان می دهد اجرای این پنج راهکاری منجر به کاهش ۶۰ درصدی مصرف گاز طبیعی در ساختمانها خواهد شد.

به گزارش مهر، وزارت نفت پیشتر با انتشار گزارشی، اعلام کرده بود: مشترکان خانگی با عایقکاری سیستمهای لوله کشی رادیاتور و آبگرم، منبع ذخیره آبگرم و منبع انبساط تا ۳۰ درصد مصرف گاز طبیعی در ساختمانها را کاهش خواهند داد.

از سوی دیگر با تنظیم مشعل موتور خانه ساختمانها توسط افراد متخصص مصرف گاز طبیعی حدود ۱۰ تا ۲۰ درصدی کاهش پیدا می کند ضمن آنکه استفاده از مشعل های دمنده استاندارد به جای مشعلهای اتمسفریک نیز حدود ۱۰ درصد مصرف گاز طبیعی در ساختمانها را کاهش می دهد.

استفاده از دیگهای استاندارد و تناسب داشتن ظرفیت مشعل با ظرفیت دیگ در موتوخانه ها، منبع آبگرم دوجداره در موتورخانه ها از دیگر عوامل کاهش مصرف گاز بوده این در حالی است که نصب دریچه ورود هوا و تهویه در موتورخانه به منظور جلوگیری از احتراق ناقص موتورخانه نیز در کاهش مصرف گاز بسیار مؤثر است.

در خصوص ساختمانهائی که با رادیاتور و بخاری های گازی گرم می شوند، با عایق کاری حرارتی مناسب بر روی سقف خانه ها، دیوارها و کف ساختمانهائی که با هوای آزاد ارتباط دارند می توان تا ۵۰ درصد از هدر رفت انرژی جلوگیری کرد.

از سوی دیگر دوجداره کردن پنجره ها بیش از ۳۰ درصد از هدررفت انرژی جلوگیری کرده و مشترکان می توانند از هم اکنون با انجام اصلاحاتی در سیستمهای گرمایشی ساختمانها ضمن بهره وری بهتر و کاهش مصرف گاز هزینه گاز مصرفی را هم کاهش دهند.

 

    نظرات