هزینه دو میلیون دلاری ساخت هر کیلومتر راه‌آهن

هزینه دو میلیون دلاری ساخت هر کیلومتر راه‌آهن

http://www.bananews.ir/مدیر دفتر سرمایه‌گذاری و بین‌الملل راه‌آهن با بیان این‌که ساخت هر کیلومتر راه‌آهن دو میلیون دلار هزینه دارد، به چگونگی توسعه کریدورهای بین‌المللی و ارتباط با چین اشاره و روند خصوصی سازی راه‌آهن را تشریح کرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) عباس نظری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره‌ی مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر ورود واگن‌های راه‌آهن ایران به شبکه‌ی ریلی کشور‌های مشترک المنافع اظهار کرد: این لایحه اخیرا توسط شورای نگهبان نیز مورد تصویب قرار گرفته است و به رییس جمهوری ابلاغ و توسط ایشان به سازمان نیز ابلاغ شد.

پیگیری برای راه‌اندازی مسیر آلماتی- تهران در اکو

نظری با تاکید بر این‌که عضو‌ شدن ما قطعی است، تصریح کرد: از سال ۸۶ که خط مشهد - سرخس راه‌اندازی شده و مسیر ما به کشور‌های CIS از طریق ترکمنستان باز شده است، واگن‌های ما امکان تردد نداشتند بلکه واگن‌های سایر کشورها تردد می‌کردند.

وی با اشاره به این‌که با این مصوبه واگن‌های باری ما می‌توانند به کشور‌های CIS سفر کنند، گفت: برای تردد واگن‌های مسافری نیاز به مصوبه‌ی دیگری نداریم، اما راهکار آن باید بین راه‌آهن‌های کشور‌های مشترک المنافع ایجاد شود.

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و امور بین‌الملل راه‌آهن در ادامه با اشاره به این‌که تردد واگن‌های مسافری دارای شرایط خاصی است، اضافه کرد: در گذشته هم در سازمان اکو مطرح بود که قطارهای مسافری در مسیر قزاقستان - ازبکستان - ایران - ترکیه تردد کنند.

وی با تاکید بر این‌که این طرح در سازمان اکو مصوب شده است، اظهار کرد: از آنجاکه ما شرایط متفاوتی با کشور‌های CIS به ویژه درباره‌ی عرض خط داریم، (عرض خط آنها بیشتر است) این امر محقق نشد و تنها قطار‌ها در مسیر تهران - استانبول به‌کار گرفته شدند.

نظری با تاکید بر این‌که راه‌اندازی مسیر آلماتی- تهران از مسائلی است که در اکو پیگیری می‌کنیم، خاطر نشان کرد: اولویت کار ما جابه‌جایی بار در این مسیر است.

سالانه یک میلیون تن بار صادراتی به کشور‌های ‌CIS

وی با بیان این‌که سالانه یک میلیون تن بار صادراتی به کشور‌های ‌CIS داریم، ادامه داد: این میزان بار اکنون توسط واگن‌های کشور‌های CIS حمل می‌شود، به این صورت که واگن‌های کشور‌های CIS زمانی که بارشان را در ایران تخلیه می‌کنند، ما بارهای صادراتی خود را روی واگن‌های آنها می‌گذاریم تا به کشور‌های مقصد برود.

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و امور بین‌الملل راه‌آهن با اشاره به این‌که برای حمل بار کشورمان توسط واگن‌های کشور‌های CIS باید اجاره پرداخت کنیم، تصریح کرد: سالانه حدود ۲۰ میلیارد تومان اجاره پرداخت می‌کنیم که با ابلاغ این مصوبه، این میزان صرفه‌جویی صورت می‌گیرد و به علاوه، درآمدی هم از طریق صادرات یک میلیون تن ‌بار به دست می‌آید.

نظری افزود: با این اقدام گسترش تزانزیت محقق می‌شود و محدویت ما به سمت کشور‌های CIS برداشته می‌شود.

حمل ۸ درصد بار در کشور از طریق راه‌آهن

مدیر کل دفتر سرمایه‌گذاری و امور بین‌الملل راه‌آهن با بیان این‌که ۸۵ درصد حمل بار در کشور‌های CIS به وسیله‌ی راه‌آهن انجام می‌شود، ادامه داد: در کشور ما حدود هشت درصد حمل و نقل بار از طریق راه آهن صورت می‌گیرد.

ایجاد کریدوری در شرق دریای خزر تا مارس ۲۰۱۲

وی به توافقنامه بین رییس جمهوری ایران، ترکمنستان و قزاقستان اشاره و اظهار کرد: براساس این توافقنامه یک خط ۹۰۰ کیلومتری بین این سه کشور در شرق دریای خزر ایجاد می‌شود که ۱۴۶ کیلومتر آن داخل قراقستان، ۷۰۰ کیلومتر داخل ترکمنستان و حدود ۹۰ کیلومتر هم در داخل ایران واقع شده است.

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و بین‌الملل راه‌آهن ادامه داد: از زمانی که این توافقنامه‌ نهایی شده کار آغاز و اکنون در حال نهایی‌شدن است، به‌طوری که قزاقستان کار را به پایان رسانده و ترکمنستان ۴۴۰ کیلومتر مسیر را احداث کرده است، عملیات در مسیر ایران هم از حدود یک ماه گذشته آغاز شده است و احتمال می‌رود که این مسیر حداکثر تا پایان ماه مارس ۲۰۱۲ تکمیل شود.

به گفته او از این طریق که در واقع کریدور شمال - جنوب در شرق دریای خزر است ارتباط ما با کشور‌های CIS امکان‌پذیر خواهد بود.

حلقه مفقوده دور دریاچه وان

نظری در ادامه در پاسخ به این سوال که راه‌آهن در راستای توسعه‌ی ترانزیت که در سال جاری به شدت مورد تاکید قرار گرفته است، چه اقداماتی را انجام داده است؟ تصریح کرد: مسیر ریلی سرخس - ترکمنستان -ازبکستان فعال است و از این مسیر به روسیه هم بار منتقل می‌شود.

مدیرکل امور سرمایه‌گذاری و بین‌الملل راه‌آهن در ادامه به مشکل موجود در محدوده‌ی دریاچه وان در ترکیه اشاره و اظهار کرد: در این محدوده خط ریلی وجود ندارد و مسافران باید پیاده شوند یا بار به داخل کشتی منتقل شود و پس از طی مسیر دریاچه، مابقی مسیر با قطار طی شود.

وی با اشاره به این که در ارتباط شرق با غرب تا بندر هامبورگ آلمان ریل وجود دارد و حلقه مفقوده مربوط به دور دریاچه وان است، گفت: دولت ترکیه یا باید ۲۳۷ کیلومتر ریل بسازد یا تدابیر دیگری بیندیشد.

نظری ادامه داد: البته مذاکرات مختلفی را با دولت ترکیه داریم و اکنون دولت ترکیه در حال ساخت دو دستگاه فری بوت است که هر کدام ظرفیت ۵۰ دستگاه واگن را دارد که سرعتشان نسبت به فری‌بوت‌های قبلی دو برابر است.

مدیرکل امور بین‌الملل راه‌آهن با اشاره به این‌که این اقدام در کوتاه‌مدت مشکل را حل می‌کند، اظهار کرد: به هرحال ارتباط با اروپا از طریق ترکیه صورت می‌گیرد و امیدواریم مشکلات حل شود.

اتصال به چین و ایجاد کریدور سوم

وی به ایجاد خط به طرف افغانستان اشاره و اضافه کرد:که پیمانکاران ما تا مسیر هرات در حال انجام کار هستند و این مسیر در آینده نه چندان دور به بهره‌برداری می‌رسد همچنین ازبکستان خطی را تا مزار ‌شریف افغانستان ایجاد کرده است تا با خطی که از ایران به هرات می‌رود، اتصال پیدا کند.

مدیر کل دفتر سرمایه‌گذاری و بین الملل راه‌آهن با بیان این‌که افغان‌ها سعی دارند از محل کمک‌های بانک جهانی مسیر مزارشریف تا هرات را برقرار کنند، تصریح کرد: این محور در آینده‌ی نزدیک محقق می‌شود.

به گفته او ترکمنستان هم قصد دارد با ایجاد خطوط جدید به این مسیر بپیوندد.

مدیر کل امور بین‌الملل راه‌آهن در ادامه گفت: بنا به طرحی که به عنوان کریدورمطرح است و در سازمان اکو روی آن کار می‌شود از افغانستان به تاجیکستان سپس قرقیزستان و در نهایت چین متصل می‌شویم.

وی به برگزاری جلسات پنج جانبه اشاره و اظهار کرد: مطالعات محور افغانستان به اتمام رسیده است و مطالعات مسیر تاجیکستان را ایران از محل کمک‌های بانک توسعه‌ی آسیایی انجام می‌دهد.

نظری اظهار کرد: مطالعات مسیر قرقیزستان و قسمتی از چین که حدود ۲۸ کیلومتراست توسط چینی‌ها انجام می‌شود و اگر این مسیر محقق شود کشور‌های دیگر هم به ما می‌پیوندند و در نتیجه یک کریدور سوم ایجاد می‌شود که تفاوت آن با سایر کریدور‌ها این است که بار چین از این مسیر عبور می‌کند واین میزان بار از هر منطقه‌ای که عبور کند منجر به ایجاد تحولات در آن منطقه می‌شود.

به گفته نظری اگر این پروژه محقق شود که سازمان اکو و پنج کشور دنبال آن هستند، به طور قطع در سطح بین‌الملل تغییر، تحولات حمل و نقلی خواهیم داشت.

مدیرکل امور بین‌الملل راه‌آهن با اشاره به این‌که پس از پایان مطالعات بنا است کشور‌ها نشستی داشته باشند تا برای ساخت این مسیر کنسرسیومی تشکیل دهند، اضافه کرد: احتمال می‌رود از سرمایه‌گذاران خارجی برای ساخت، استفاده شود اما باید توجه کرد که چون مبدا بار چین است کل مسیر توجیه اقتصادی خواهد داشت.

بررسی برای راه‌اندازی قطارهای مسافری ایران-اسلام‌آباد

نظری به ارتباط با جنوب شرق آسیا از طریق پاکستان اشاره و اظهار کرد: کرمان - بم -زاهدان - پاکستان-هندوستان کریدوری است که به بنگلادش و میانمار و نهایتا به چین می‌رسد.

مدیرکل امور بین‌الملل را‌ه‌آهن با اشاره به این‌که در مسیر تهران- زاهدان هر روز قطار مسافری حرکت می‌کند، ادامه داد: در عین حال بنا به توافقی که با کشور‌ ترکیه و پاکستان کرده‌ایم، هر ماه یک قطار برنامه‌ای باری از استانبول راه می‌افتد و یک قطار هم از اسلام‌آباد.

وی افزود: کار اتصال به پاکستان را تازه شروع کرده‌ایم و با گذشت زمان و حل مسائل مربوط به گمرک و گذرنامه،راه‌اندازی قطارهای مسافری در این مسیر بررسی می‌شود.

نظری به تکمیل بودن ظرفیت قطارهای مسافری در مسیر ترکیه و سوریه اشاره و اضافه کرد: در ایام پیک تعداد قطار‌ها را افزایش می‌دهیم.

حل مشکل صاحبان کالا با برنامه‌ای شدن قطارها

مدیر کل امور سرمایه‌گذاری و بین‌الملل راه‌آهن به ایجاد قطارهای برنامه‌ای در حمل و نقل داخلی و خارجی اشاره و اظهار کرد: نامشخص بودن زمان تحویل بار یکی از مشکلات صاحبان کالا بود که اکنون با برنامه‌ای شدن ۵۰ درصد قطارها مسیر اسلام‌آباد تا استانبول ۱۱ روزه طی می‌شود و این در حالی است که این مسیر از طریق دریا ۴۵ روزه طی می‌شود.

ساخت مسیر شلمچه- بصره توسط ایران در صورت اراده دولت عراق

نظری با اشاره به افتتاح مسیر ریلی خرمشهر- شلمچه، ادامه داد: از شلمچه تا بصره حدود ۳۵ کیلومتر است که در آنجا یک پل ۷۰۰ متری وجود دارد که ساخت آن حدودا دوسال طول خواهد کشید و در صورت اراده دولت عراق مسیر ۳۵ کیلومتر را خواهیم ساخت و از طریق ریل به کشور عراق متصل می‌شویم.

وی درباره زمان به بهره‌برداری رسیدن این مسیر ریلی تصریح کرد: مسیر مربوطه در ایران به بهره‌برداری رسیده است، دولت عراق نیز مطالعات را کامل انجام داده و باید کار ساخت را یا شروع کند یا بخواهد که ما انجام دهیم.

نظری با ابراز امیدواری از این که در آینده نه چندان دور ساخت این مسیر شروع شود، گفت: اگر طرف عراقی اکنون موافقت کند تا دو سال آینده می‌توانیم مسیر را افتتاح کنیم که هم با عراق ارتباط خواهیم داشت و هم با سوریه و سپس از طریق بندر لازقی به اروپا متصل می‌شویم بنابراین این مسیر از کریدورهای اصلی ما است.

وی اضافه کرد: عراق و سوریه از طریق این کریدور به خلیج‌فارس متصل می‌شوند، به علاوه این بزرگ‌ترین مزیت برای کشور عراق است که از طریق ایران به کشور‌های CIS (افغانستان _ پاکستان) متصل می‌شود.

مدیر کل امورسرمایه‌گذاری و بین‌الملل راه‌آهن اظهار کرد: از مسیراراک - کرمانشاه - خسروی هم طرحی را دنبال می‌کنیم که به عراق متصل شویم، اما ساخت این مسیر زمان‌بر است.

واگذاری مسیر کرمانشاه- خسروی به پیمانکار

نظری با بیان این‌که مطالعات مسیر کرمانشاه - خسروی تمام شده و آماده واگذاری به پیمانکار است، خاطرنشان کرد: از خسروی به خانقین عراق هم در حال مذاکره با دولت عراق هستیم و نقطه‌ی صفر مرزی مشخص و اقدامات اولیه نیز انجام شده است اما نظر طرف عراقی را برای ساخت ۵۰ کیلومترخط داخل عراق می‌خواهیم البته باید توجه کرد که اگر از طریق شلمچه متصل شویم، قطعا اراده‌ی دو کشور برای ساخت این مسیر هم بیشتر می‌شود.

رشد ۵۰ درصدی عملیات زیرسازی قزوین- رشت

نظری در ادامه به مسیر ریلی چابهار - فهرج- زاهدان که مطالعات آن انجام شده اشاره و خاطرنشان کرد: مسیر ریلی قزوین - رشت- آستارا نیز از محور‌های مهم است که بخش قزوین - رشت، در حال ساخت است و مطالعات رشت - آستارا نیز به پایان رسیده است و تفاهم‌نامه برای شروع ساخت امضاء شده است.

به گفته او اگر این خط افتتاح شود، یکی از خطوط دارای توجیه اقتصادی بالا به بهره‌برداری می‌رسد و پیش‌بینی این است که در سال‌های اول پنج میلیون تن‌ بار جابه‌جا شود.

مدیرکل دفتر سرمایه گذاری و بین‌الملل را‌ه‌آهن با بیان این‌که اکنون عملیات زیرسازی قزوین - رشت ۵۰ درصد رشد دارد، گفت: مسیر رشت به آستارا هموار است و انجام عملیات آن سخت نیست، اما چون شرکت ساخت مسوولیت را به عهده دارد، زمان را آنها باید اعلام کنند.

به گفته او اگر این مسیر ساخته شود بسیار توجیه‌پذیر است زیراحلقه مفقوده کریدور شمال-جنوب است و باعث اتصال روسیه به دهلی نو می‌شود.

هزینه دو میلیون دلاری ساخت هر کیلومتر راه‌آهن

وی با تاکید بر این‌که پروژه‌های راه‌آهن سنگین و ساخت آن‌ها زمان‌بر است، تصریح کرد: ساخت هر کیلومتر خط ریلی حدودا دو میلیون دلار هزینه دارد.

به گفته او به دلیل هزینه بالای ساخت تقریبا در تمام کشور‌ها ساخت خط آهن به عهده‌ی دولت‌ها است.

نظری با تاکید بر این‌که در ارتباط با کشور‌های CIS و حاشیه خلیج‌فارس منحصر به فرد هستیم، اظهار کرد: ظرفیت سایت تعویض بوژی سرخس را دو برابر کردیم به علاوه توسط گمرک و سایر سازمان‌های مرتبط از جمله سازمان انرژی اتمی ،قرنطینه و ... امکانات ویژه‌ای در سرخس ایجاد شده است.

وی به دو خطه کردن مسیر تزرج - بندرعباس اشاره و اضافه کرد: در این مسیر حجم بار زیاد است و اکنون در حال مذاکره برای برقی‌کردن آن با یکی از شرکت‌های وزارت نیروبه صورت BOT هستیم که این اقدام ظرفیت را حداقل دو برابر می‌کند.

افزایش سهم ریل در ایران برای ارتباط با کشورهای CIS

نظری ادامه داد: از آنجاکه قصد کار کردن با کشورهای CISرا داریم باید این سهم ریل در ایران را افزایش دهیم.

وی با بیان این‌که در کشور‌های‌CIS، حدود ۸۵ درصد حمل‌ونقل توسط ریل انجام می‌شود، افزود: در کشور ما هشت درصد حمل و نقل توسط ریل انجام می‌شود و چون می‌خواهیم با کشور‌های CIS کار کنیم، باید این میزان را افزایش دهیم.

نظری با اشاره به این‌که UIC اتحادیه‌ی بین‌المللی راه آهن‌ها است، ادامه داد: کار اصلی این سازمان تعیین استاندارد‌ها است به عبارت دیگر خط ، ریل و واگن ما باید استاندارد UIC را داشته باشند.

مدیرکل امور بین‌الملل راه‌آهن گفت: عضو OSJD نیز هستیم که ۲۵ کشور( عمدتا کشورهای عضو شوروی سابق) در آن عضو هستند.

به گفته او بواسطه موقعیت ایران بین کشورهای شرق و غرب نقش پل را بازی می‌کند و می‌تواند در این دو سازمان فعال و تاثیر گذار باشد.

روند خصوصی سازی راه آهن و کمک به بخش خصوصی

وی درباره واگذاری شرکت بالاست گفت: بالاست اقماری است و به صورت مستقل اداره می‌شود و فروش مابقی سهام آن نیز در آینده نزدیک محقق می‌شود.

به گفته او در جهت خصوصی‌سازی و سرمایه‌گذاری در راه‌آهن بخش‌های دیگری نیز وجود دارد که باید واگذار شود مانند دپو‌ها و لوکوموتیو‌ها که به نظر می رسد استقبال هم باشد.

نظری با تاکید بر این که در بخش ناوگان باری از ۲۱ هزار واگن، واگذاری ۱۸ هزار واگن صورت گرفته است، ادامه داد: بخش خصوصی برای خرید پنج هزار و ۱۱۴ دستگاه واگن باری و ۶۵۷ دستگاه واگن مسافری تقاضا دارد و ما نیز از محل وجود اداره‌شده با بانک‌ها تفاهم‌نامه امضا می‌کنیم و بانک‌ها تا ۳٫۵ برابر به ما تسهیلات می‌دهند که به بخش خصوصی می‌دهیم.

وی با اشاره به این‌که در آینده‌ مزایده‌ی لوکوموتیو‌ها را هم خواهیم داشت، خاطرنشان کرد: سایر بخش‌های راه‌آهن را تا جایی که روی مساله‌ی سیاست‌گذاری تاثیر نگذارد واگذار می‌کنیم، زیرا بنا شده راه‌آهن فقط سیاست‌گذارباشد.

به گفته او برای خرید واگن‌های خارجی ۶۵درصد تسهیلات پرداخت می‌شود و ۳۵ درصد سهم بخش خصوصی است و در مورد خرید داخلی این میزان به ترتیب ۲۰ درصد و ۸۰ درصد است همچنین این میزان برای لوکوموتیو‌ها ۲۵ و ۷۵ است.

واگذاری راهبری قطار‌های مسافری و مدیریت به بخش خصوصی

وی با تاکید بر این‌که راهبری قطار‌های مسافری و مدیریت به بخش خصوصی واگذار شده است، اظهار کرد: یکی از کارهای ما این است که کمک کنیم ناوگان مورد نظر بخش خصوصی از داخل و خارج تامین شود تا در این بخش دغدغه‌ای نداشته باشیم.

 

 

    نظرات