ساخت دستگاه حفاری سازه های عمرانی

ساخت دستگاه حفاری سازه های عمرانی

http://www.bananews.ir/مدیردفتر کاوش‌های صحرایی آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گفت که دستگاه حفاری سازه های عمرانی برای نخستین بار و توسط متخصصان داخلی کشورمان در آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک ساخته شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) 'سپهر دانیالی'، روز دوشنبه درحاشیه مراسم بزرگداشت هفته دفاع مقدس در آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این دستگاه از مدل 'اکر' دستگاه‌های حفاری بوده و برای وزن ۲ تا ۲٫۵ تن طراحی شده است تا امکان هلی برد و جابجایی آن توسط هلی کوپتر فراهم شود.

وی درخصوص مشخصات دستگاه حفاری اظهار داشت: موتور این دستگاه چهار سیلندر بوده و با دور موتور یک هزار و ۸۰۰ تا ۲ هزار دور در دقیقه طراحی و ساخته شده است.

وی همچنین گفت: توان حفاری این دستگاه در سیستم 'متریک' بالای ۳۰۰ متر و در سیستم 'وایلان' بالای ۸۰۰ متر است

مدیر دفتر کاوش‌های صحرایی‌آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک افزود : به دلیل تحریم‌های اعمال شده بر علیه کشورمان، این دستگاه‌ها که اغلب ساخت آمریکا و کانادا بود وارد کشور نمی شود و قیمتی که دوسال قبل برای این دستگاه‌ها به آزمایشگاه داده شده بود حدود ۲۱۲ تا ۲۱۸ میلیون تومان بوده است.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر هشت دستگاه حفاری توسط نیروهای آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک ساخته شده ، ادامه داد : پنج دستگاه ازاین حفارها در کارگاه‌های مختلف مستقر شده و سه دستگاه هم بزودی در مناطق و کارگاه‌های مورد نیاز به کار گرفته می شود.

دانیالی درباره هزینه ساخت این داستگاه حفاری در داخل کشور گفت: هزینه ساخت درداخل حدود ۱۷٫۵ میلیون تومان بوده که در مقایسه با قیمت نمونه های خارجی بسیار ارزان تر است.

مدیر دفتر کاوش‌های صحرایی‌آز‍مایشگاه فنی و مکانیک خاک افزود: نمونه های چینی این دستگاه‌ها در بازار وجود دارد اما کارایی مورد انتظار ما را ندارد.

وی ادامه داد : هم اکنون ۳۰ دستگاه حفاری در آزمایشگاه‌های خاک در کشور وجود دارد که البته عمرمفید برخی از این دستگاه‌ها تقریبا تمام شده و باید دستگاه‌های جدیدتر جایگزین آن شود.

مدیر دفتر کاوش‌های صحرایی آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک درباره موارد کاربرد این دستگاه‌ها اظهار داشت: آنها برای مطالعات ژئوتکنیک در طرح‌های عمرانی چون سد سازی، راه‌سازی و مترو به کار گرفته می شود.

دانیالی ادامه داد: تقریبا ۴۰ سال است که در مطالعات طرح‌های عمرانی از این دستگاه‌های حفاری استفاده می شود و تجارب موجود درساخت این نوع دستگاه توسط متخصصین آزمایشگاه مورد استفاده قرار گرفته شده است.

وی درباره تفاوت‌های دستگاه حفار ایرانی با مشابه خارجی آن گفــت:دستگاه حفار ایرانی از جنس فولاد ساخته شده در حالی که نمونه خارجی از چدن است ، از طرف دیگر سیم بکسل این دستگاه از داخل دکل تعبیه شده درحالی که سیم بکسل نمونه خارجی آزاد بود و از نظر ایمنی برای کاربر خطراتی به همراه داشت.

طراحی ساده و امکان انجام برخی تعمیرات توسط اپراتور دستگاه، صرفه جویی چشمگیر مالی، تسهیل در تهیه لوازم یدکی دستگاه با توجه به یکسان سازی قطعات،عدم نیاز به ساخت سکوی حفاری جهت استقرار ، عدم نیاز به جرثقیل برای جابجایی دستگاه و افزایش راندمان و طول عمر دستگاه حفاری از مزایای دستگاه حفاری اکر می باشد.

 

    نظرات