مجلس یازدهم مسائل مربوط به کلانشهرها را نیز در  ...

مجلس یازدهم مسائل مربوط به کلانشهرها را نیز در ...

مجلس یازدهم مسائل مربوط به کلانشهرها را نیز در اولویت کار خود قرار دهد/ شهر ترمیمی با حمایت‌ دستگاه‌های قضایی همراه شده است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، محمدرضا حیدری، صبح امروز و در نطق پیش از دستور نود و سومین جلسه علنی شورا، ابتدا با اشاره به آغاز بکار دوره جدید مجلس شورای اسلامی و آرزوی توفیق برای نمایندگان مردم در انجام رسالت خطیری که عهده‌دار هستند، اظهارکرد: موضوعاتی چون اشتغال، معیشت و سرمایه‌گذاری، جزو اولویت‌های اصلی مجلس شورای اسلامی می‌باشد.

وی با بیان اینکه موضوع مدیریت شهری و بویژه مدیریت شهری کلانشهرها، از دیگر موضوعاتی است که میتواند جزو اولویت‌های مجلس قرار گیرد، گفت: کلانشهرها، متاثر از شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، با تنگناهای جدی مواجهند و از مجلس محترم انتظار داریم به این حوزه توجه ویژه و خاصی داشته باشند.

حیدری خاطرنشان کرد: «منابع پایدار شهرداری‌ها» و «مدیریت یکپارچه شهری» از جمله مطالباتی بوده که شوراهای سراسر کشور از دوره قبل مجلس داشته‌اند؛ بخش‌هایی از این موضوع پیش رفته و بخش‌هایی نیز باقی‌مانده که امیدواریم در دوره جدید به آن پرداخته شود.

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به حضور افرادی برخاسته از خراسان و مشهد در دو جایگاه مهم در مجلس شورای اسلامی یعنی رئیس و نایب رئیس، تصریح کرد: برهمین اساس امیدواریم توجه و عنایتی درخور به مشهد، بعنوان یک شهر ملی و بین‌المللی شاهد باشیم و ظرفیت و امکاناتی که برای توسعه این شهر که متعلق به همه مردم ایران و شیفتگان امام رئوف است، محقق شود.

14 خرداد، سالروز رحلت امام‌خمینی(ره) و انتصاب مقام معظم رهبری، محور دیگر سخنان رئیس شورای شهر مشهد در آغاز نود و سومین جلسه علنی بود.

حیدری با بیان اینکه 14 خردادماه 1368، یکی از تلخ‌ترین روزها برای ملت ایران بوده است، گفت: بدون شک از دست دادن معمار یک انقلاب تاریخی و بزرگ، آن هم با سبک زندگی و مرام و مشی بی‌بدیل، بسیار سخت و رنج‌آور بود.

وی حضور پرشور و حماسی در مراسم تشییع پیکر بنیانگذار کبیر انقلاب را در تاریخ بی‌نظیر دانست و افزود: 14 خرداد فرصتی ارزشمند برای گرامیداشت و توجه به اندیشه‌ها و راهبردهای امام(ره) بویژه راهبردهایی بنیادین ایشان در تشکیل حکومت و توجه به جمهوریت، اسلامیت، تعیین حق سرنوشت و اینکه «میزان رای ملت» است.

حیدری در ادامه با اشاره به قسمت‌هایی از فرمایشات امام‌خمینی(ره)، گفت: امام، خارج شدن مردم از عرصه تعیین سرنوشت را بزرگترین خطر برای جمهوری اسلامی تلقی کرده‌اند که دلسوزان و برنامه‌ریزان نظام باید در این خصوص چاره‌اندیشی کنند.

وی تصریح کرد: کاهش مشارکت مردم در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی، زنگ خطری بود که امام‌(ره) نسبت به آن هشدار داده‌اند و باید تدبیر مناسب در این خصوص اندیشیده شود.

حیدری تاکید کرد: ما خود را متعهد به راه امام‌خمینی(ره) و انقلاب اسلامی می‌دانیم و اندیشه‌ها و تاکیدات ایشان پیوسته باید مورد توجه قرار گیرد.

وی همچنین افزود: انتخاب مقام معظم رهبری، در سریعترین زمان ممکن، در روز 14 خرداد نیز اقدام منحصر به فردی بود و شایسته است از مرحوم آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی نیز به نیکی یاد کنیم که در این قضیه، موضوع را مدیریت کردند و نگرانی‌های خلاء جانشینی مرحوم امام(ره) را برطرف نمودند.

سوم ژوئن، روز جهانی دوچرخه‌سواری، مناسبت دیگری بود که رئیس شورای شهر مشهد به آن اشاره کرد و گفت: حمل‌ونقل پاک یکی از موضوعات مورد توجه در کشورهای توسعه یافته بوده و شورای پنجم نیز از نخستین روزهای فعالیت خود پیوسته به آن تاکید داشته است.

حیدری با بیان اینکه تا آخر سال 1398، 180 کیلومتر مسیر دوچرخه ایجاد شده و احداث 40 کیلومتر دیگر هم در دستورکار سال جاری قرار دارد، اظهارکرد: پیش از سال 98، تنها 130 کیلومتر مسیر دوچرخه در سطح شهر داشتیم.

رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه به منظور ترویج فرهنگ دوچرخه سواری و حمل‌ونقل پاک، به زودی شاهد راه‌اندازی سیستم دوچرخه‌های اشتراکی و اسکوتر خواهیم بود، گفت: سیستم جدید با تکیه بر تجربه گذشته اجرایی خواهد شد تا حداکثر بهره‌وری را شاهد باشیم.

حیدری با اشاره به اهتمام جدی شورای پنجم و بویژه کمیسیون عمران و حمل‌ونقل و ترافیک در این زمینه، افزود: شرایط پیش آمده ناشی از کرونا فرصت مناسبی برای توسعه و تبلیغ و ترویج فرهنگ دوچرخه سواری است.

وی در ادامه به قیام خونین 15 خرداد، در پی بازداشت امام‌خوینی(ره) پرداخت و آن را نقطه عطفی در جمهوری اسلامی دانست و تصریح کرد: در این روز جنبشی کاملا مردمی و اثرگذار شکل گرفت و شهدای زیادی هم تقدیم انقلاب شد؛ 15 خرداد، نقطه آغازی برای حرکت‌های انقلابی شد.

روز جهانی حمایت از کودکان قربانی خشونت، مناسبت دیگری بود که رئیس شورای شهر مشهد به آن اشاره کرد و افزود: این مناسبت با وجود اینکه در پی رسیدگی به وضعیت کودکان فلسطینی و لبنانی قربانی خشونت‌های اسرائیل در تقویم جهانی ثبت شده ولی مفهومی عام دارد و شامل بحث‌های مختلفی چون آزار فیزیکی، ذهنی و عاطفی می‌شود.

حیدری با بیان اینکه هفته گذشته اتفاق ناگوار و دردناکی برای یکی از نوجوانان کشورمان پیش آمد و فضای عمومی کشور را متاثر از این خشونت هولناک شد، گفت: در گزارشات بخش‌های محاکم قضایی و اورژانس‌های اجتماعی نیز اطلاعاتی وجود دارد که نشان از وجود خشونت‌های مشابه است.

وی تصریح کرد: امیدواریم به همت تشکل‌های مردم‌نهاد و کار فرهنگی، با تکیه بر آموزه‌های دینی و اسلامی که توجه ویژه‌ای به حقوق کودکان و احترام و توجه به نقش آنها دارد، شاهد تکرار چنین اتفاقاتی نباشیم.

حیدری افزود: خانواده اصیل ایرانی، برگرفته از آموزه‌های ایرانی- اسلامی پیشگام‌تر و پیشرو‌تر از کشورهای توسعه یافته است ولی با این وجود در میان برخی اقشار اجتماعی شاهد بی‌توجهی‌ هستیم که امیدواریم رفع و رجوع شود.

رئیس شورای مشهد در ادامه، سالروز رحلت شیخ بهایی، از دانشمندان، شعرا و حکیم بزرگ عهد صفوی را هم گرامیداشت؛ چهره‌ فرزانه‌ای که براساس وصیتش در حرم مطهر رضوی مدفون است.

16 خردادماه، روز جهانی محیط زیست یکی دیگر از محورهای سخنان رئیس شورای شهر مشهد در این جلسه بود و حیدری با بیان اینکه محیط زیست، یکی از بحث‌های مهم زندگی بشری و دغدغه اندیشمندان و دلسوزان حیات بشری است، گفت: دخالت بشر، سبک زندگی و ورود تکنولوژی‌های جدید نیز نگرانی های بسیاری را ایجاد کرده است.

حیدری با بیان اینکه در آموزه‌های دینی و قرآن و سنت و روش‌ ائمه‌اطهار(ع) توصیه‌های بسیاری در باب زمین، آب و حقوق حیوانات و ... داشته‌ایم ولی خیلی از آنها عملیاتی نشده و فرهنگسازی مناسبی نیز صورت نگرفته است، گفت: شورای پنجم شهر مشهد براساس آموزه‌ها و دیدگاه‌های فکری که به آن تعلق دارد، پیوسته به محیط زیست توجه جدی داشته و اقدامات مختلفی در این جهت انجام داده است.

وی خاطرنشان کرد: از جمله این اقدامات میتوان به 1000 هکتار درختکاری در کمربند سبز و کوهستان پارک خورشید، افزایش سرانه فضای سبز شهری از 14.26 به 17.3 مترمربع، احداث فضای سبز در هسته مرکزی شهر و بافت پیرامونی حرم مطهر معادل 20 سال اخیر، ساماندهی کشف‌رود، الزام شهرداری به تهیه پیوست‌های زیست محیطی ویژه پروژه‌های عمرانی، احداث تصفیه‌خانه سپتاژ و ... اشاره کرد.

حیدری همچنین گفت: لایحه ویژه پسماندهای شهری و خانگی با استفاده از اپ «شهرمن» اتفاق خوب دیگری است که امروز در جلسه علنی شورا مطرح خواهد شد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به موضوع «شهر ترمیمی» که یکی از موضوعات مورد توجه شورای شهر و مدیریت شهری است، اظهارکرد: شهر ترمیمی، موضوعی است که برای نخستین بار در مشهد کلید خورد و هدف آن، استفاده از شیوه میانجیگری و تسهیلگری بجای برخوردهای کیفری است.

حیدری با اشاره به آغاز بکار دبیرخانه شهر ترمیمی در معاونت خدمات‌شهری شهرداری مشهد، افزود: از تلاش‌های حوزه حقوقی شورای شهر و شهرداری و نیز معاونت خدمات و محیط‌زیست کمال تقدیر و تشکر را داریم.

وی خاطرنشان کرد: شهر ترمیمی به صورت پایلوت در محله سیس‌آباد اجرایی شده و تمام اتفاقات اجرایی در این محله در حوزه شهر ترمیمی اتفاق میفتد.

رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه همکاری تنگانگی با دادگستری و قوه قضائیه شکل گرفته چراکه یکی از نکات مهم در بحث شهر ترمیمی، جایگزین کردن عدالت ترمیمی با عدالت کیفری است، گفت: آمارها و داده‌ها نشان می‌دهد که با رویکرد کیفری نتوانسته‌ایم آسیب‌ها و تخلفات و جرایم را کنترل کنیم و بار سنگینی روی دوش قوه قضائیه ایجاد شده است.

حیدری تاکید کرد: اجرای «شهر ترمیمی» خواست و مطالبه دستگاه قضایی نیز بوده و بسیار خرسندیم که رئیس قوه قضائیه نیز از این طرح حمایت کرده‌اند.

وی از تشکیل 14 کارگروه در موضوع شهر ترمیمی خبرداد و گفت: این کارگروه‌ها شامل مدرسه ترمیمی، دانشگاه ترمیمی، مسجد ترمیمی، شهرداری ترمیمی و ... می‌شود؛ تلاش این کارگروه‌ها، پیشبرد تعاملات اجتماعی، به سمت نگاه اجتماع محورِ اصلاح‌گر با تکیه بر روش‌های میانجیگری است.

حیدری در بخش دیگری از صحبت‌های خود به شرایط اقتصادی و معیشتی دشوار پیش آمده اشاره کرد و گفت: این موضوع، مسئله و دغدغه‌ای ملی است که برنامه‌ریزان کشور و مجلس و دولت در این حوزه نقش محوری دارند.

وی با بیان اینکه مدیریت شهری مشهد در این حوزه مسئولیت مستقیمی ندارد، تصریح کرد: با این وجود، کم‌کاری نکرده‌ایم و حتی فراتر از ماموریت‌ها، در جهت کاهش آلام مردم محروم تلاش‌ کرده‌ایم.

رئیس شورای شهر مشهد با اشاره به نقش‌آفرینی جهادی و بسزای مردم در قالب طرح مواسات و همدلی، که براساس تاکیدات مقام معظم رهبری شکل گرفت، گفت: فقر موضوعی چندبعدی و ساختاری است و ما در مدیریت شهری مشهد با عزم جدی در جهت مقابله با این پدیده گام برداشته‌ایم و حتی از دستگاه‌های دخیل در این حوزه که به درستی ایفای نقش نکرده‌اند، گلایه داریم.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات